• brummagumman

bihåleinflammation

Jag håller på att bli fullkomligt galen! I 1,5 vecka har jag legat däckad av en förkylning nu. Haft alla symptom som finns och käkar nu en penicillinkur efter läkarbesök i fredags. Men det händer inte ett skit. Bihålorna gör fruktansvärt ont och jag är jättetäppt. Försökt med nässpray, Sinova och andats in vattenånga med stark mentholdoft. Jag är så trött på att vara sjuk men framförallt på att ha ont. Sova är ju hopplöst

Tips någon?

Jag är gravid också. Annars hade jag nog försökt med whiskey eller nåt

• Svar på tråden bihåleinflammation
  • Nems

Jag hade också bihåleinflammation och penicillin hjälpte inte alls. Doktorn skrev ut kortison-nässprej istället och då blev det snabbt bra. Det är tydligen ganska vanligt.

• Suck och suck

Jag har just fått pencillin och jag tycker det känns som det tar skruv direkt.
    Hoppas verkligen att det gör det.
    Fick Rinexin också för jag har värsta locken för öronen och är helt igentäppt i öronkanalerna.

Hoppas penicillinkuren är tillräckligt stark. 1 g gånger 2 per dag, i tio dagar.

• Kristin24

min man fick också kortison nässpray...det funkade

Go och glad Kexchoklad
  • brummagumman

Okej, men det är receptbelagt då? Kortisonsprayen alltså? Får ringa vc igen.

hastakvasta, det är precis samma dos jag käkar, Kåvepenin.

Ingen med fiffiga husmorsknep?

• Themis

Rinexin depotablett 50 mg sväller av alla slemhinnor inifrån.

Tas varje dag när man blir förkyld (ibland räcker det med till natten) och hjälpte mig i flera år innan jag slutligen fick mina bihålor fixade med operation.

Om man är pollenallergiker så ska man även svälla av med antihistaminer (tex Clarityn, Cetirizin/Zyrlex etc), de verkar på ett annat sätt och dämpar inflammationen så att i bästa fall bihålorna kan tömma sig.

Men är du gravid så är det möjligt att du är mer känslig och "lättsvullnad" än vanligt och man får klart inte ta läkemedel utan att tala med läkare om ev. risk.

Har du en bra akupunkturklinik i närheten så har jag även vid en omgång bihålestrul fått 3 x behandling i form av immunstimulerande akupunktur av kinesisk läkare. Det fick fart på en bihåla nästan direkt och jag blev jättepigg på kuppen, men hon var också väldigt kunnig och det ska vara en läkare då som sätter nålarna tror jag, inte någon hobbyutövare.

• Nems
    brummagumman skrev 2009-05-12 13:45:30 följande:
    Okej, men det är receptbelagt då? Kortisonsprayen alltså? Får ringa vc igen.hastakvasta, det är precis samma dos jag käkar, Kåvepenin.Ingen med fiffiga husmorsknep?
    Ja, nässprayen är receptbelagd. Jag provade även Apotekets nässpruta. Var superskönt!
  • Themis

Husmorsknep för knäppisar och desperata:

Dela upp sömnen i fyratimmarspass och gå upp och rensa skallen en timme mitt i natten.

Snyt ut i flera omgångar, sitt upp ordentligt så att du kan tömma det som går och drick jättevarmt te, 1-2 stora koppar.

Jag kan knappt sova alls när förkylningar sätter in som värst, är hellre vaken en helnatt för att undvika att bihålorna sätter igen.

• brummagumman

Tusen tack för alla tips! Man blir verkligen helt knäckt av att ha så ont. Väntar på samtal från vc nu, dom trodde att jag kanske måste dubbla dosen penicillin.

• Themis

brumma: Men hur vet de att du har fått rätt antibiotika 0m den inte hjälper?

Om det är en annan sorts bakterier kan man ju dubbla dosen tills man blir blå utan att bli frisk liksom, men de är förbannat dåliga på att ta odlingsprover på VC nuförtiden så att de vet vad de snackar om.

Eftersom det tar 5-6 dagar att få svaren hinner ju de flesta bli friskare under tiden så jag förstår det delvis men om man redan har börjat på Kåvepenin och det inte hjälper så tycker jag att de borde utreda istället för att bara dubbla?

Och har jag fått fel antibiotika utskriven-jaa, det har jag. Mer än en gång. På köpet fick jag dessutom problem med svamp i ett-och-etthalvt år efter den häftigaste kombinationen av preparat, så ta det lite lugnt med antibiotikan om du inte måste.

• Gorban

Förra året hade jag en bihåleinflammation som inte kunde knäckas med 10 dagars Kåvepeninkur. Jag gick tillbaka till läkaren och fick ett annat antibiotika och då funkade det bättre.

• brummagumman
    Themis skrev 2009-05-12 14:02:10 följande:
    brumma: Men hur vet de att du har fått rätt antibiotika 0m den inte hjälper? Om det är en annan sorts bakterier kan man ju dubbla dosen tills man blir blå utan att bli frisk liksom, men de är förbannat dåliga på att ta odlingsprover på VC nuförtiden så att de vet vad de snackar om. Eftersom det tar 5-6 dagar att få svaren hinner ju de flesta bli friskare under tiden så jag förstår det delvis men om man redan har börjat på Kåvepenin och det inte hjälper så tycker jag att de borde utreda istället för att bara dubbla? Och har jag fått fel antibiotika utskriven-jaa, det har jag. Mer än en gång. På köpet fick jag dessutom problem med svamp i ett-och-etthalvt år efter den häftigaste kombinationen av preparat, så ta det lite lugnt med antibiotikan om du inte måste.
    Ja det kan man ju iofs undra. Men hon sa att det är den sorten som "ska" användas till bihåleinflammation. Vad vet man? Svårt med sjukvård. Ogillar både läkare och alla slags piller men nu har jag så ont att jag mer än gärna tar vad jag får. Nästan iaf
    Får se vad hon säger när hon ringer upp nu då.
  • Suck och suck

Det var mycket information från Bimsan. Tack!
    Vad tycker du om att köra sån där nässköljningskanna, Bimsan??

Jaha, förresten man kan operera dem?
    Ja, jag verkar ha hopplöst trångt där i mina bihålor och blir så himla lätt sjuk, så jag är ju orolig över det.

• Suck och suck

Jag fick iallafall en starkare penicillinkur nu. Min husläkare tyckte det krävdes starkare då det gäller bihålorna.
    Får hoppas jag blir bra nu.
    Jag är däckad. Fy f-n!

• brummagumman

Jag testade nejlikor i hett vatten och andades in ångan. Släppte rejält faktiskt! Mkt bättre efter två omgångar.

Svar på tråden bihåleinflammation