• tobiq

Vad göra om bebis blir stucken av t.ex en geting?

Min tös är 8 månader och jag fasar inför sommaren och alla dessa äckliga djur, mygg/bin/getingar/humlor.
    Jag är själv väldigt överkänslig mot insektsbett, mina myggbett blir gigantiska och sist jag blev stucken av en humla i foten svullnade hela mitt ben upp till dubbel storlek, jag fick frossa och kräktes, så jag är allergisk men vet inte riktigt HUR allergisk, har aldrig fått ett stick nära ansiktet eller halsen. Frågan är då om någon vet ifall det är ärftligt och att dottern kan reagera kraftigt hon också? 
    Dosen insprutat gift borde väl vara värre för en bebis än ett vuxen med något större kroppsmassa?

Och en något fånig fråga kanske, men om jag ser att en geting eller annat djur sätter sig på barnet, ska man låta den vara eller vifta bort den? Man har ju fått lära sig att sitta still och inte flaxa och ha sig, men jag misstänker att beskyddarinstinken tar över och att man kastar sig över och viftar direkt...

Tacksam för svar:) 

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Vad göra om bebis blir stucken av t.ex en geting?
  • Flickan och kråkan

Prata med BVC. Jag frågade förra året. Vid första sticket händer ingenting, oavsett. Det är vid stick nummer två de kan få en allergisk reaktion. Tror hon rekommenderade något att smörja med som lindrade vid stick...kommer inte ihåg vad bara. Har en liten nyfödd igen här, så ska fråga igen nästa vecka.

• Mannehkunda

Xcylokainsalva(stavning?)kan du köpa på apoteket att smörja på, det är bedövande och svalkande. Jag hade det jämt i väskan förra sommaren och det kom till användning några gånger, bland annat när en liten bebis fick ett getingstick vid en barnpool vi var vid, mamman tackade mycket

Ang. allergi kan man väl aldrig veta, men du bör nog vara väldigt uppmärksam och tänka på att alltid ha insektsnät på vagnen och inte ge barnet massa söta drycker när ni är ute m.m(som lockar till sig getingar menar jag).

• Tygtiiger

Det finns två saker att ta hänsyn till: dels att getinggift (och i mindre utsträckning bigift) faktiskt är giftigt, dels att man kan bli allergisk. Allergin utvecklas aldrig förrän efter minst ett stick, och om man är allergisk spelar det ingen roll var på kroppen man blir stungen eller hur många stick man får - reaktionen kommer ändå.

Allergi är rätt så ovanligt trots allt, men såklart skitfarligt.

Däremot är man mer eller mindre känslig för giftet som insekten sprutar in. Du verkar vara ganska känslig för insektsgift.

Om din bebis blir stucken av EN geting i benet eller armen eller rumpan kan du avvakta och se hur hon mår. Om hon får många stick eller om hon blir stucken i munnen eller ansiktet ska du ta henne till sjukhus - många stick för att hon kan bli allvarligt påverkad av giftet och vid stick i ansiktet för att det är större risk att andningsvägarna svullnar.

Läs gärna på giftinformationscentralens hemsida:
    www.giftinformationscentralen.se/intro.asp

Tänk på att använda myggnät när dottern sover i vagnen och att ställa vagnen en bit ifrån sylt, saft etc. Tänk också på att inte dricka direkt ur burkar eller mörka glas, där man inte ser getingar, då får man dem i munnen. Använd sugrör eller häll upp i klara glas.

• tobiq

Tack så hemskt mycket för er svar! Ska läsa på ordentligt!

Lyckligare än någonsin!
Svar på tråden Vad göra om bebis blir stucken av t.ex en geting?