• Kar Ma

Feber hos 3-månaders

Misstänker att lillan har feber, hon är kinkig, slö och har inte ätit sen 10.00. Oroar mig för vätskebrist, när ska man söka hjälp?

• Svar på tråden Feber hos 3-månaders
  • MikaelaEriksson

köp vätskeersättning om hon inte orkar äta! de är bättre än ingenting. men du kan ju alltid ringa bvc och fråga vad dom tycker :)

• Sess82

Kolla med tempen om hon har feber. Om hon har det så kan du ge henne alvedon (supp i stjärten).
    Ammar du henne? Försök erbjuda henne bröstet lite då och då ifall hon nu har feber. Hon kanske inte orkar äta lika mycket varje gång så då är det bättre hon äter lite och ofta så hon får i sig vätska.
    Tror inte du behöver ge henne någon vätskeersättning eller så, det är nog mer om hon är magsjuk och inte får behålla någon vätska som man ger det.

• Sess82

Min son är ju ett år redan så har glömt lite vad som gäller vid så litet barn. men googla lite och hitta att man ska försöka ha lite is i magen som förälder på en sån liten under första dygnet. har hon feber nu kan det lika gärna vara borta dagen efter. Från 3 mån kan man ju ge alvedon så det skulle jag gjort. Se så stod det att om barnet fortfarande har feber efter första dygnet så kan man uppsöka bvc eller vc för rådgivning eftersom barnet är så litet.

• Sess82
    Pluttesnuttan skrev 2009-05-12 15:33:52 följande:
    är bebisen under tre mån ska man åka till doktorn direkt. har du ingen febertermoter?
    Beror ju lite på hur mkt feber barnet har. Om mitt barn skulle ha över 39 i temp så skulle jag nog ringa vårdguiden iaf och rådfråga.
  • MikaelaEriksson
    Pluttesnuttan skrev 2009-05-12 15:33:52 följande:
    är bebisen under tre mån ska man åka till doktorn direkt. har du ingen febertermoter?
    men ungen är ju 3 månader :P alltså inte under 3, vad jag har hört så behövs de bara lite råd från bvc, vi gav vår lilla flytande alvedon med smultronsmak när han hade feber, o de funka kanon! man behöver inte alltid åka till läkaren pga lite feber.
  • Kar Ma

Ringde 1177 & frågade och de bad mig åka till barnakuten dör att vara på säkra sidan eftersom det var 5,5 h sen hon åt senast. Efter samtalet testade jag att amma igen & då åt hon slut på båda brösten, tack & lov!

Behöver jag nu ringa tillbaka & säga att allt är ok igen för närvarande, vet inte om 1177 har direkt kontakt med sjukhusen, så de undrar vart vi tagit vägen eftersom jag inte kommer?

• MikaelaEriksson

Kar Ma skrev 2009-05-12 16:06:43 följande:

Ringde 1177 & frågade och de bad mig åka till barnakuten dör att vara på säkra sidan eftersom det var 5,5 h sen hon åt senast. Efter samtalet testade jag att amma igen & då åt hon slut på båda brösten, tack & lov!Behöver jag nu ringa tillbaka & säga att allt är ok igen för närvarande, vet inte om 1177 har direkt kontakt med sjukhusen, så de undrar vart vi tagit vägen eftersom jag inte kommer?
    de är ingen fara om inte barnet äger på 5 ½ timme, Min son kan vänta 7 timmar ibland, och nattetid går de cirka 10 timmar så de är ingen fara så :P ja tycker inte du behöver åka in, du känner ditt barn bäst, gör som du själv tycker och känner, många barn får ju 3 dagars feber, de är ju helt normalt :) och bebisar får oftast hög feber när dom väl får feber o de är heller inget ovanligt!
Svar på tråden Feber hos 3-månaders