• GullpuckotMe

salta biten?

tänkte göra lappskojs imorgon.. salta biten är väl okej att äta?

• Svar på tråden salta biten?
  • Lekia

vet inte ens vad d är... Men finns det inte med på dåliga listan hos livsmedelsverketshemsida ska d ju vara ok.

• GullpuckotMe

Det är någon from av kött på burk.. men det är lite rödaktigt o man ska ju inte äta rött kött så det e därför jag undra :)
    '

Ingen som vet?

• Lekia

Ja men d är väl inte rått kött? Att det är rödaktigt till färgen kan ju bero på att d tex är kokt o vilken typ av kött d är. Hur många äter rått kött i Lappskojs? Kan aldrig tänka mig att det inte är tillagat men VET inte.
    Passar på att puffa upp igen.

• Ekorrfamiljen

När man pratar om rött kött menar man ju sådant som inte är riktigt genomstekt, som t.ex. en blodig biff. Kött som är kokt/rökt och saltat är ju inte rött = blodigt.

The confused squirrel strikes again...
  • GullpuckotMe
    Lekia skrev 2009-05-12 18:25:30 följande:
    Ja men d är väl inte rått kött? Att det är rödaktigt till färgen kan ju bero på att d tex är kokt o vilken typ av kött d är. Hur många äter rått kött i Lappskojs? Kan aldrig tänka mig att det inte är tillagat men VET inte. Passar på att puffa upp igen.
    '

sökte på det nyss o då sas det att det var rimmad oxbringa. men att det var färdigkokt så då antar jag att jag kan lugnt äta det imorgon ;D
  • AForsström

Ät på du-mm gott med lappskojs

Stolt mamma till Nhea 11 månader, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • Ekorrfamiljen

Ja, det är riktigt gott! Du kan gärna få lägga in receptet här sen Gullpuckot!

• GullpuckotMe
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-12 18:39:16 följande:
    Ja, det är riktigt gott! Du kan gärna få lägga in receptet här sen Gullpuckot!
    jag vet inte om det finns olika recept.. men detta är hur enkelt som helst! gör vanligt potatismos (med extra smör i)

sen findelar man salta biten sen blandar ner det i moset så köttet blir såhär trådigt typ. + liiite av spadet från salta biten :)

ser inte så gott ut men UJJJJ säger jag bara! smaskens med rödbetor till. gärna lägga lite av det på knäcke ;P
  • Aiwendil

Mm... åt detta igår till middag
    / Vecka 26

Isak / 07 03 09 - Tim / BF 09 08 21
  • Heureka

Men ååååååå vad sugen jag blev. Måste nog sticka iväg till affären och handla. Lappskojs är ju skitgott, särskilt med rödbetor och saltgurka till *MUMS*

• Ekorrfamiljen

Åh, tack, måste laga till det en dag här!!

Jag minns när jag var liten, kanske en fyra, fem år och vi fick lappskojs på dagis. Jag var den ende som åt med god aptit och sedan bad om mer!! De andra, inklusive fröknarna, bara petade i det utan att äta.

I Norge har de en annan sorts lappskojs, med hela bitar potatis, kött och grönsaker, mer som en gryta - inte alls lika gott!

• GullpuckotMe
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-15 20:21:24 följande:
    Åh, tack, måste laga till det en dag här!! Jag minns när jag var liten, kanske en fyra, fem år och vi fick lappskojs på dagis. Jag var den ende som åt med god aptit och sedan bad om mer!! De andra, inklusive fröknarna, bara petade i det utan att äta. I Norge har de en annan sorts lappskojs, med hela bitar potatis, kött och grönsaker, mer som en gryta - inte alls lika gott!
    hmm.. det där i norge e det inte kalopps du menar?
  • Ekorrfamiljen

Det är typ som vår kalops, men de kallade det lappskojs. Gissa om jag blev besviken när jag var på restaurang och såg att de hade det på menyn, men sen fick se själva maträtten.

• Heureka

Fortsätter denna tråd lite. Är det någon som vet om man kan äta matchesill???

• Heureka

Mmmm tack. Konstigt att det är ok att äta sill men inte strömming Men matchesill känns ju som rå, men det är ok ändå???

• Ekorrfamiljen

Inlagd sill är ju rå, men det ska tydligen vara okej ändå. Själv mår jag mest illa av sill, så det hoppar jag över. Vet inte riktigt vad Matjessill är för något? Ligger den i någon sås eller?

Märks det att jag inte gillar sill eller fisk egentligen?

• Heureka

Ligger väl i någon lag typ...........

Svar på tråden salta biten?