festlig kladdkaka
Hur skulle ni gjort för att göra kladdkakan lite festligare? Eller har gjort. Alla tips är välkommna!
Hur skulle ni gjort för att göra kladdkakan lite festligare? Eller har gjort. Alla tips är välkommna!
Kladdkaka med nougattäcke kanske: kladdkakarecept.blogspot.com/2008/04/kladdkaka-med-nougattcke.html
Ett tips: Om du ändrar kladdkakan så gör det så att det syns att det inte är vanlig kladdkaka. Jag blev själv grymt besviken en gång när värdinnan hade gjort kladdkaka med apelsin i. Jag tycker att apelsinchoklad är såå vidrigt att jag inte kan äta det utan att må illa. Om man tror att det är en sak men så är det en helt annan då är risken att gästerna blir besvikna.
Här är några tips från mig:
-god kräm/chokladtryffel/etc att ha ovan på. Vitchokladtryffel hade nog varit gott ovanpå och garnerat med jordgubbar eller hallon.
-En massa jordgubbar/hallon ovanpå
-Du kan göra den som kladdkakemuffins och garnera dem som cupcakes
toppa med spritsad gärdde och physalis:) eller annan frukt:)
ett tips till som min svärfar gjorde kladdkaka med chokladtryffel ovanpå och rostade pinjenötter som garnering :)
Ooh oh... jag kom på en anna sak jag faktiskt haft på kladdkakan som många tyckt om:
Toscasmet med kokos istället för mandel. MUMS! In med kladdkakan (utan toscan) i ugnen halva tiden. Under tiden gör du toscasmeten i en kastrull och sen brer du på den på kladdkakan och sen ska det in i ugnen igen tills toscan är gyllenbrun och fin.
Linus familj: kladdkaka med "kokostosca" kallas ibland för Ryttarkaka. Jag tror att det finns ett recept på nätet...
Åh tack för tips! ska absolut prova! Men ska göra några stycken och tänkte göra lite olika. Passar det med nå frukt eller bär att garnera på kladdkakan? Någon som testat nått?
srev i ett tidigare inlägg att jag brukar garnera med physalis (frukt) men har aven provat jordgubbar och hallon riktigt mummsigt:)
jag brukar ha på grädde och jordgubbar som jag marinerat i lime och lite socker (om de inte är väldigt söta redan).
nåt superenkelt och supergott är att ungefär fem minuter innan kladdkakan är klar lägger man på ett lager after eight / noblesse eller liknande och sen stoppar in den i ugnen de sista fem minutrarna. När man sen tar ut den kan man (om man vill) ta baksidan av en tesked och breda ut de smälta after eightsen lite.
Sen kan man äta den direkt eller låta kakan svalna lite så stelnar toppingen.
busenkelt!
rårörda hallon till
eller
lite rom-essens i smeten blir kanongott
Physalis ska jag absolut ha på, det blir snyggt. Det med noblesse lät himla gott det med. Ikväll ska jag göra massa kladdkakor.
jag testa att smälta after eight (stavas?) på men måste säga att hmmmm vanlig kladdkaka ska man inte exprementera med, den är redan perfekt som den är
*dallrar på valkarna och vaggar vidare*
Nåt som jag tycker är jättegott på kladdkakan är hackad marabou mintcrisp. Strör man över den hackade chokladen precis när man tar ut kakan så smälter chokladen och man kan bre ut den lite snyggt. Låt kakan kallna, gärna en stund i kylen oxå innan servering ! Det är mums !