Recept på glass?
Hej!
Min sambo har köpt en glassmaskin till oss! Skoj så här inför sommaren!
Nu letar jag efter goda recept.... Nån som har något på lager kanske??
Tack på förhand!
Hej!
Min sambo har köpt en glassmaskin till oss! Skoj så här inför sommaren!
Nu letar jag efter goda recept.... Nån som har något på lager kanske??
Tack på förhand!
Jag brukar inte vara så noga när jag gör glass, utan det blir mest när jag har grädde i kylen som börjar bli gammal... Men ungefär 3 ägg, 3 dl grädde och så mycket socker som man tycker är gott. Vispa grädden (men inte hårt, lite lagom mjuk så det blir toppar av vispen), vispa äggvitor hårt, gulor och socker vispas vitt. Allt i olika skålar. Blanda smak i ägguleblandningen. Rör ihop allt, äggvitan sist.
Men det är ju för vanlig glass, vet inte hur man gör med glassmaskin, om man gör smeten annorlunda då?
Men några goda smaksättningar är iaf rostade hackade hasselnötter + kolakulor (finns i strösselhyllan) och citronskal + citronkräm (gör lemon curd och ringlar i glassen), blir jättefräscht! (Har alltid i äkta vanilj, oavsett vilka andra smaker jag har i sedan) Är även gott att krossa dajm och blanda i
Måste krylla med recept på nätet, har du letat?
Var det inte med några recept till maskinen?
Jag har inte kollat så noga på den, men min sambo sa nåt om att man skulle ha 30% ig mjölk i de recepten... tyckte jag lät lite skumt så ja tänkte att om jag kan få några "hemmarecept" så är det säkert lättare! och godare!!
Jordgubbsglass
Antal portioner: 10
Förberedelsetid: 25 min
Färdigt på: 3 tim 25 min
Ingredienser
500 g jordgubbar
2 dl strösocker
5 dl standardmjölk
5 dl vispgrädde
10 st äggulor
2 msk pressad citron
1 st vaniljstång
Gör så här
1. Rensa och dela jordgubbarna grovt. Lägg dem i en bunke och strö över lite extra socker, cirka 2 matskedar. Låt stå och dra en stund.
2. Häll mjölk och grädde i en tjockbottnad kastrull. Dela vaniljstången på längden, skrapa ur kornen och lägg både korn och stång i mjölkblandningen.
3. Värm tills den nästan börjar koka, ställ kastrullen åt sidan och låt blandningen dra i 20 minuter.
4. Vispa äggulor och 2 deciliter socker pösigt.
5. Fiska upp vaniljstången ur gräddmjölken och häll blandningen över äggulorna under konstant vispande.
6. Häll tillbaka blandningen i kastrullen, ställ kastrullen på spisen och värm blandningen under omrörning tills den börjar tjockna. Häll sedan blandningen i en bunke där den får svalna.
7. Kör jordgubbarna till grovt mos i en matberedare. Häll ner i den svalnade äggblandningen tillsammans med citronsaften.
8. Frys i glassmaskin eller i en vanlig frys. Om du väljer frysen tar du ut blandningen efter en timme och kör den några varv i matberedaren. Häll tillbaks och frys ytterligare en timme innan du på nytt kör blandningen i matberedaren. Frys igen tills glassen är genomfryst.
Mmmm Gott.
Vi har en gammal Philips glassmaskin med dubbla glassbehållare, och jag brukar oftast göra en vanilj och en chokladglass (men det varierar). Dock inte med äkta vaniljstång varje gång. Jag brukar köra med de recepten som följde med glassmaskinen;
Grundrecept Glass:
2 äggulor
3/4 dl strösocker
1 1/4 dl vispgrädde
1,5 dl standardmjölk (3%)
1 msk vaniljsocker
Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret tills det hela blir lätt poröst. Häll i mjölken medan du rör om. Vispa grädden nästan tjock. Blanda den vispade grädden med resten av ingredienserna. Se till att det blir väl blandat. Starta glassmaskinen och häll i blandningen.
I din standardglass kan du blanda i:
30 g hackade nötter (kan blandas med 0,5 tsk kakao som löst upp i lite vatten)
eller 40 g hackad konfiterad frukt
eller 30 g grovhackad choklad
eller 2 tsk kanel
Tillsätt de valda smaksättarna efter ungefär halva tiden, förutom kanel som kan blandas i direkt.
Chokladglass:
1 äggula
knappt 1 dl strösocker
2 msk kakao
2 dl standardmjölk
1 dl vispgrädde.
Vispa äggulan med sockret. Rör ut kakaon i lite mjölk tills den är upplöst. Häll i resten av mjölken medan du rör om. Vispa grädden nästan tjock. Blanda den vispade grädden med resten av ingredienserna. Se till att det blir väl blandat. Starta glassmaskinen och häll i blandningen.
Vi har också gjort en karamellglass som blev god:
1 dl farinsocker
15 g smör
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl mjölk
0,5 dl vatten
Smält smör och farinsocker i en kastrull och låt koka 1 minut.
Tillsätt vattnet. Låt blandningen få koka i 2 minuter på låg värme så att den blir trögflytande (rör om ibland). Vispa grädden nästan tjock. Häll blandningen i den vispade grädden. Tillsätt sedan mjölken. Se till att det hela blandas noga. Starta glassmaskinen och häll i blandningen.
Om du inte har någonting emot veganglass så finns det massor av recept på www.glassmotglass.net. Rekommenderas! Du kan säkert ersätta sojagrädde med vanlig grädde eller mellangrädde utan att det gör någonting.
Kokosglass som är underbart god!
2 dl kokosflingor
1 1 dl kokosmjölk
0.5 0.5 dl standardmjölk
1 1 st vaniljstång
1 1 st äggula
0.75 0.75 dl strösocker
1 1 dl vispgrädde
Koka upp kokosflingor, kokosmjölk och mjölken med vaniljstången. Låt svalna. Mixa till jämn smet. Vispa äggula och socker poröst, tillsätt grädde, vispa samman. Tillsätt kokossmeten i äggblandningen, blanda väl. Häll i blandningen i glassmaskinen i cirka 30-40 minuter
såg att det blev lite knas med ingredienserna, visa mått står dubbelt, men det förstod du nog :)
puff