• LAV0LINA

För många och långa namn? Hur har ni gjort?

Jag och sambon sitter och klurar på vad tösen ska heta mer än bara Emma.
    Gärna nått namn som finns i släkten (Emma finns inte i vaken hans eller min).
    Ska hon ha ett eller två namn - förutom tilltalsnamnet såklart??
    Efternamnet är ju rätt långt, 9 bokstäver.
    Hur mycket bör man tänka på att hålla det kort?
    Till exempel: Emma Johanna Therese - på tok för långt?
    Ska man istället välja kortare namn eller bara ett?

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Svar på tråden För många och långa namn? Hur har ni gjort?
  • Lussekatten87

Fint förnamn {#lang_emotions_wink}{#lang_emotions_laughing}

Vi har gett vår son bara ett mellannamn Gabriel Jakob Xxxxxxxx. 8 bokstäver i efternamnet.
    Men jag tycker det funkar lika bra med 2 mellannamn+ förnamn och efternamn.

Jag själv har förnamn+2 mellannam+ 2 efternam men jag använder ju bara ett efternamn så det är ju bara på papper och ID som det blir långt.

Ge så många namn ni tycker om!

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • LAV0LINA
    Lussekatten87 skrev 2009-05-12 20:36:13 följande:
     Ge så många namn ni tycker om!
    Ja, och det är där vi är oense
    Sambon tycker vi ska hålla det kort (tex Margareta finns i bådas släkt, enkelt och bra {#lang_emotions_tongue_out}) - jag tycker vi ska välja namn vi tycker om liksom, är inte så förtjust i Margareta, och det var väl inte nått sambon tyckte var jättefint heller...
  • Ankissen

Våra barn heter tre namn + ett efternamn med 7 bokstäver i.

Sonen heter Per Astor Elliot, där Elliot är tilltalsnamnet, Per från mannens sida, Astor från min.

Dottern heter Ella Tyra Viola. Ella är hennes tilltalsnamn, Tyra från min mormor och Viola heter både hennes farmor och mormor.

• Lussekatten87
    LAV0LINA skrev 2009-05-12 20:38:32 följande:
    Ja, och det är där vi är oense Sambon tycker vi ska hålla det kort (tex Margareta finns i bådas släkt, enkelt och bra ) - jag tycker vi ska välja namn vi tycker om liksom, är inte så förtjust i Margareta, och det var väl inte nått sambon tyckte var jättefint heller...
    Varför vill han att ni ska hålla det kort? egentligen?
    För även om ni ger er dotter 4-5 namn så kallar ni ju henne ändå bara för hennes förnamn liksom?Man rabblar ju inte upp hela namnlistan ...{#lang_emotions_laughing}
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • ninnione

jag kan tycka att man kan ha det ena namnet långt o det andra namnet kort, inte 2 långa namn o ett långt efetrnamn, det skulle nog kännas förmycket.

men efetrsom emma är ett kort namn så kan jag känna att det kan bli fint med ett lite längre mellannamn.

vår dotetr heter Ninni FELICIA o sen har hon ett efternamn på 12 bokstäver. Hade gärna haft ett till mellannamn men efetrsom hennes efetrnamn är såpass långt så höll vi oss till ett kort.

• LAV0LINA
    Lussekatten87 skrev 2009-05-12 20:41:25 följande:
    Varför vill han att ni ska hålla det kort? egentligen? För även om ni ger er dotter 4-5 namn så kallar ni ju henne ändå bara för hennes förnamn liksom?Man rabblar ju inte upp hela namnlistan ...
    Jaa... säg det. Det är visst jättejobbigt att ha många (långa) namn säger han..?
    Men som du säger, man skriver ju sällan ut alla eller rabblar alla speciellt ofta.
  • LAV0LINA

Som förslag har vi (jag) Emma Johanna Viola, dock vet jag inte vilken ordning som är bäst.
    Sambon dissar det inte helt och hållet, men det totalsågades av hans föräldrar (för att det blev så långt)

• ninnione
    LAV0LINA skrev 2009-05-12 20:48:40 följande:
    Som förslag har vi (jag) Emma Johanna Viola, dock vet jag inte vilken ordning som är bäst. Sambon dissar det inte helt och hållet, men det totalsågades av hans föräldrar (för att det blev så långt)
    låter jättefint tycker jag. o 2 korta o 1 längre så blir de ju itne supermycket att säga.  men de är väl inte sambons föräldrar som ska välja?
  • siamusen

Sâllan man skriver allla namn sa kör pa de namn ni gillar och strunta i längden tycker jag

Vi har ocksa langt efternamn och barnen har flera namn (3 och 3 och 4) varav atminstone ett langt andranamn.

• LAV0LINA
    ninnione skrev 2009-05-12 20:53:16 följande:
    låter jättefint tycker jag. o 2 korta o 1 längre så blir de ju itne supermycket att säga.  men de är väl inte sambons föräldrar som ska välja?
    Nej, det är ju inte hans föräldrar som ska välja... Men visst känns det lite tråkigt när namnkombinationen man vill ge sitt barn totalsågas {#lang_emotions_tongue_out}
Svar på tråden För många och långa namn? Hur har ni gjort?