• ruby84

mögelost som är mjölkfri kan jag äta det som gravid?

somf rågan lyder kan jag som gravid äta MJÖLKFRI mögelost har hört att det går men jag vet ju itne 100 % och vill därför fråga er vet någon? innan jag så fall skulle göra det! för annars av står jag om det inte skulle gå!!!

• Svar på tråden mögelost som är mjölkfri kan jag äta det som gravid?
  • Lina 1987

Fast de är väl möglet som är farligt? Men jag har hört att om de hettas upp till en viss temp är de ingen fara. Men jag är inte helt säker, så lita inte helt på mina ord :)

Googla så hittar du säkert något.

• mrsIce

Jag skulle inte äta det, är inte mjölken som är "farlig" utan listeria bakterierna som ev kan finnas i mögelostar... Men kolla på slv.se

• Mammassaga

Det är inte mjölken som är farlig i mögelosten. Läs på livsmedelsverket om listeria.

• inze

Vad är mjölkfri mögelostost gjord av?

I övrigt säger Livsmedelsverket så här om ost m m:

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

När jag var gravid ( 8 år sen) var det i alla fall OK att äta Kavlis mjukost på tub som heter Ädelost.

• La Lola
    Lina 1987 skrev 2009-05-13 00:13:32 följande:
    Fast de är väl möglet som är farligt? Men jag har hört att om de hettas upp till en viss temp är de ingen fara. Men jag är inte helt säker, så lita inte helt på mina ord :) Googla så hittar du säkert något.
    Nix. Möglet är inte skadligt.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    inze skrev 2009-05-13 16:31:34 följande:
    Vad är mjölkfri mögelostost gjord av? I övrigt säger Livsmedelsverket så här om ost m m: Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. När jag var gravid ( 8 år sen) var det i alla fall OK att äta Kavlis mjukost på tub som heter Ädelost.
    Japp, ädelost på tub är helt ok!
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden mögelost som är mjölkfri kan jag äta det som gravid?