• Mimmie

Ang. ifyllning av blankett till havandeskapspenning...

Undrar om någon har koll?
    Har fått min havandeskapsansökan beviljad och fått hem blanketten"Begäran om havandeskapapenning".

Undrar om det är någon som har koll på följande:
    Årsarbetstid? i dagar OCH timmar!
    Jag arbetar heltid. Vad blir det? Är det bara att räkna ut eller är det nåt lurigt med detta?

Tacksam för hjälp! / Mimmie

• Svar på tråden Ang. ifyllning av blankett till havandeskapspenning...
  • Karla

Heltid brukar ligga på en 165 timmar i månaden tror jag!

• tinna

Be ditt lönekontor om hjälp. Dom har koll på det där, heltider är olika från ställe till ställe. Jag jobbar 150 timmar/månad på min heltid och andra jobbar mer. Om man jobbar 40h i veckan borde det bli 160 timmar/månaden. Men mitt tips är att du ringer lönekontoret.

• pooh76

Vad är det för papper man ska få hem och fylla i? Kommer dessa automatiskt när försäkringskassan fått veta att man är gravid (intyget)?

• Blueklint

När jag fick den blanketten var den redan ifylld av försäkringskassan, med tider och så. Ring och hör med lönekontoret, de har de uppgifterna.

• Sofie

Ett tips! Skicka in det snabbt som attan sedan, för försäkringskassan tar tid!!!!!

(Till Pooh76 - du kan skriva ut ansökan från försäkringskassans hemsida, där finns mer info)

• Alexa

Jag undrar vad det är för moderskapsintyg man skall skicka med??? Vad är det???

Har nämligen själv precis börjat fylla i ansökan... Skall man ha kopia på lönespec:en oxå?
    Plus att man skall väl ha ett papper från arbetsgivaren att han/hon oxå tycker att det är olämpligt att jobba under dom sista månaderna i graviditeten???

Jag blir galen på Försäkringskassan!!!!

//Alexa

• Myran

Moderskapsintyg får du av din barnmorska. Där står i princip att du ÄR gravid och vilken datum förlossningen är beräknad till. Arbetsgivaren ska fylla i en blankett (som du kan skriva ut på www.fk.se) där de tagit ställning till om du kan ompaceras till andra arbetsuppgifter eller om det inte finns något att omplacera dig till. De ska även uppge om du har tunga lyft i ditt arbete och om du har det om det i så fall finns någon annan som kan utföra den biten åt dig.

Visst är det rörigt men det är så det är med fk. Tro inte att något sköter sig automatiskt eller att du för den saken skull inte behöver påminna dem (trots att du skickar in alla balnketter och intyg i tid).

Lycka till

Myran

• Pikku myy

Moderskapsintyget får du av barnmorskan, det är bara att begära. Det intygar att du är gravid och vilket datum du är beräknad.

Ett av pappren som hör till havandeskaps penningen skall ges till arbetsgivaren, där skall de intyga att du inte kan bli omplacerad den sista tiden. Då du fått det kan du börja skicka in pappren.

Jag tog inte nån kopia på lönespecen utan ringde lönekontoret och bad dem hjälpa mej. De gav sedan instruktioner om hur jag skulle göra. Jag hade lite problem med obekväma arbetstider och olika tillägg. Tydligen fungerar det inte med årsinkomsten då den innehåller semesterersättning.
    Försäkringskassan sa oxå att jag inte behövde skicka nån kopia på lönespecen utan att jag skulle kontakta lönekontoret och be dem om hjälp.

Är det nåt du funderar över så ring försäkringskassan, mej har de hjälpt mycket ialla fall.

Lycka till.

Kom bara ihåg och skriva utförligt VARFÖR just du behöver få vara ledig. Alla tunga och besvärliga moment på jobbet och stå på dej.

• PiaE

Moderskapsintyget får du från din bm, det ligger till grund för din föräldrapenning också så det är viktigt att man skickar in det till fk.
    Du ska formellt ansöka om omplacering hos din arbetsgivare, om det inte är möjligt så får han/hon fylla i ett intyg, sk. utlåtande om omplacering,
    om att omplacering inte är möjlig som du sedan skickar in med din ansökan.
    Alla papper du behöver får du från försäkringskassan om du ringer dit eller så kan du skriva ut dem från deras hemsida:
    www.fk.se/
    Gå in på förälder, sedan gravid, sedan havandeskapspenning. Där finns alla blanketter du behöver.

Blir du sedan beviljad havandeskapspenning så får du hemskickat en blankett där du fyller i din inkomst och allt dom behöver veta. Skicka alltså inte med någon lönespec vid ansökan.

//Pia, förskollärare som precis blivit beviljad havandeskapspenning.

• Alexa

Tack för dessa underbara svar!
    Skall genast be min chef skriva ett sådant papper. Och ringa till barnmorskan.

Tack än en gång! Det är krångligt det här...

//Alexa

Svar på tråden Ang. ifyllning av blankett till havandeskapspenning...