• Linda365

    Fläskkotletter?

    Hej!

    Hur lyckas man med fläskkotletter? Tycker alltid dom blir torra och sega.
    Nu har jag 1.5 kg i kylen, benfria kotletter, vad gör jag med dom? Har du något
    gott förslag? Vi äter det mesta.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Fläskkotletter?
  • Fråga Kocken

    Hejsan
    Det vanligaste felet man gör med fläskkotletter är att man steker dem för länge, då blir de lätt sega och torra. Fläskkottletter är ett magert kött utan insprängt fett i sig, därför blir det lätt torrt om man steker det för länge. När man steker fläskkotletten räcker det att den får en innertemperatur av 65 grader vilket man får om man steker den ca: 2-3 minuter på varje sida. Du kan läsa mer om stekningens 1-2-3 här:
    www.milda.com/SE-New/cooking.asp

    Tips på vad man kan göra:
    Stek fläskkotletterna i stekpanna med Milda flytande margarin bara så att de får färg på varje sida. Tag upp dem ett tag från stekpannan. Stek skivad lök någon minut så att den blir mjuk utan att ta för mycket färg. Lägg tillbaka fläskkotletterna på löken, häll på en flaska Milda Svamp & Vit balsamico (Smaksatt matgrädde som står vid gräddprodukterna i butiken) Låt detta koka ihop några minuter, smaka av med salt och peppar. Servera med ris och en god sallad.

    Ett magrare alternativ som jag tycker är gott:
    Använd kotletterna som du delar i två bitar, lägg i en gryta, klyfta 2 tomater, dela 6-8 potatisar i klyftor och lägg i även detta i grytan. Häll på med vatten och tillsätt två tärningar god grönsaksbuljong, tex knorr organic vegetable. Låt allt detta koka upp, tag bort skummet som kommer. Låt detta koka ca: 20 minuter. Pressa i saften av ½-1 citron beroende på hur syrligt man vill ha det. Smaka av med salt och peppar.

    Har ni tillgång till grill nu under sommaren är det väldigt gott att grilla. Eftersom det inte smakar så mycket i sig får man tänka på att krydda och smaksätta köttet med marinader och olika kryddblandningar. Eftersom kotlett är ett magert kött som inte har något fett insprängt i sig som t.ex karré får man även här precis som vid stekning tänka på att inte grilla för länge då det gärna blir torrt och tråkigt.

    Hoppas att de här tipsen är något som passar er och som ni kan tycka är gott.
    Lycka till!
    Hälsningar
    Lotta

Svar på tråden Fläskkotletter?