• Slöjan

Samlar på mig vätska

Jobbigt värre... under en längre tid har jag samlat på mig vätska, mina fötter är dubbelt så stor på kvällen när jag kommer hem från jobbet,, även fingrarna sväller...På morgonen är det helt normalt...

Var igår på apoteket och ville köpa vätskedrivande - men det fanns inte receptfritt...

Idag ringde jag VC och de hade inga läkare förren tidigast nästa vecka....så jag måste ringa på måndag igen...

Men varför samlar på sig vätska? Kan jag göra något för att undvika detta?

Är det vanligt? Är det farligt?

• Svar på tråden Samlar på mig vätska
  • petsod

Jag har köpt vätskedrivande tabletter på Life/hälsokost som funkar bra. Man tar 3 st innan sänggående och så märker man att man kissar MYCKET på morgonen.

Jag tror att det är lite olika, kan bero på hormoner, värme, vad du äter osv men farligt tror jag inte att det är så länge du mår bra för övrigt.

• EllieMay

Hej TS.
    Att man får vätska i benen, fötter ect kan bero på många saker.
    Finns något som heter lymfödem samt valig ödem som kan bero på att klaffarna i venerna inte fungerar som dem ska. Finns andra medicinska orsaker också.
    Men sedan är det väldigt vanligt att man kan få ödem vid värme, om man jobbar hårt ect. Vet även att en del som har reumatism brukar kunna få detta lättare.
    man ska alltid ta kontakt med läkaren om man börjar få ödem så dem kan kolla alla medicinska saker, i annat fall beror det oftast på att man "sammlar vatten" vid värme, stress ect.
    Så oftast brukar det inte vara något farligt, men alltid bra att kolla upp.

Älskade lilla plutt
  • petsod

Gillar man te så finns det många vätskedrivande sorter att välja på, säljs också hos hälsokosten även om man, som ElliMay säger, bör kolla upp orsaken.

• Slöjan

Tack för svar!

Ja, jag ska till läkare så fort jag får en läkartid....

Jag har övervikt, stressigt jobb och äter blodtrycksmediciner.. Så jag är ofta på kontroll och har nyligen lämnat EKG och gjort ett ultraljud på hjärtat som var helt normalt, så hjär/klaffel kan det nog inte vara....

• Slöjan

Glömde fråga; finns det en medicinsk term på detta som man kan googla på?

• SofiaD

Ödem står ju för vätskeansamling, så testa googla på det.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • EllieMay
    Slöjan skrev 2009-05-13 10:40:26 följande:
    Tack för svar!Ja, jag ska till läkare så fort jag får en läkartid....Jag har övervikt, stressigt jobb och äter blodtrycksmediciner.. Så jag är ofta på kontroll och har nyligen lämnat EKG och gjort ett ultraljud på hjärtat som var helt normalt, så hjär/klaffel kan det nog inte vara....
    Nej men det behöver inte vara fel i hjärtat, utan venerna i benen där det även finns små "klaffar", som skall kunna släppa igenom blod  ect.
    Är inte helt insatt i hur dessa klaffar fungerar, men i vissa fall behövs det stödstrumpor ect.
    Även övervikt kan vara en bidragande orsak till att man lättare får ödem.
    Det du kan söka på är bed ödem samt lymfödem.
    Bara för att tillägga så behöver man inte vara sjuk på något sätt för att få ödem, jag är frisk, har inge problem med venerna eller liknande men får ändå vätskeansammlingar i ben och fingrar. Speciellt vid värme.
    Älskade lilla plutt
  • Eisa

Om jag inte vore en sådan värdelös sjuksköterska så hade jag kunnat svara. Men tyvärr.

/Borde byta yrke

• Slöjan
    saran skrev 2009-05-13 14:58:15 följande:
    Njurar uppkollade?
    Japp.... inga problem med dom..

Tacka alla andra för svar
  • Eisa

Men lite kopierad info kan du få om det kan vara till någon hjälp

"Svulllna fötter beror bl a på vätskeutträde i berörda vävnader. Vanligaste orsaken är att man suttit eller stått för länge så att blod och lymfflödet från benen tillbaka mot hjärtat försvåras. Denna typ av svullnad är särskilt vanlig på sommaren. Samma mekanism ligger bakom svullnader vid ökad bukfetma, graviditet, åtsittande resårer (strumpor,benkläder) eller tumörer i buken.

Svagt hjärta och åderbråck kan också ge svullnad, liksom hög ålder, hormonsvängningar i menstruationscykeln och vissa läkemedel.

Nytillkommen svullnad i ett ben med eventuell värmekänsla, ömhet och smärta kan vara tecken på blodpropp."

http://www.ltvastmanland.se/LTVTemplates4/LTV_Page____15885.aspx
  • EllieMay
    EllieMay skrev 2009-05-13 14:17:42 följande:
    Nej men det behöver inte vara fel i hjärtat, utan venerna i benen där det även finns små "klaffar", som skall kunna släppa igenom blod  ect.Är inte helt insatt i hur dessa klaffar fungerar, men i vissa fall behövs det stödstrumpor ect.Även övervikt kan vara en bidragande orsak till att man lättare får ödem.Det du kan söka på är bed ödem samt lymfödem.Bara för att tillägga så behöver man inte vara sjuk på något sätt för att få ödem, jag är frisk, har inge problem med venerna eller liknande men får ändå vätskeansammlingar i ben och fingrar. Speciellt vid värme.
    BEN ödem skulle det stå, inte bed
    Älskade lilla plutt
  • SofiaD
    Eisa skrev 2009-05-13 14:56:07 följande:
    Om jag inte vore en sådan värdelös sjuksköterska så hade jag kunnat svara. Men tyvärr./Borde byta yrke
    Haha, samma här
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Eisa
    SofiaD skrev 2009-05-13 16:05:40 följande:
    Haha, samma här
    TS gav mig en hint om min värdelöshet som ssk en gång, därför jag skrev så.
  • SofiaD
    Eisa skrev 2009-05-13 16:07:11 följande:
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Slöjan
    Eisa skrev 2009-05-13 16:07:11 följande:
    Va Snacka om att du missförstår......

Oj, vad du tar åt dig... men varför överhuvudtaget svara då??
Svar på tråden Samlar på mig vätska