• Konvaljen

Allt om Nyköping?

Hej!
    Vi är en familj med en dotter på snart 18 månader som ska flytta till Nyköping i början av juni. Vi kommer att bo i en lägenhet mitt inne i stan och jag skulle gärna vilja ha tips på vad man kan göra.
    Var finns det öppna förskolor? Bra lekparker? Annat att göra med små barn?
    Ge mig gärna alla barntips ni har, vi har inte varit i Nyköping särskilt många gånger.
    Om det finns någon/några som vill träffas och hitta på något så vore det också trevligt såklart!

• Svar på tråden Allt om Nyköping?
  • Vertigo

Hej, uppvuxen i Nypan.

Det finns inga bra badplatser, ett badhus, Hjortensberg med lite äventyrsbad, vågmaskin, hopptorn och rutchbana. Det finns en stor lekplats på Träffen som ligger bredvid badhuset, där var vi ofta med dagis, finns även en scen där som Mora Träsk uppträdde på. Ska ni bada så åker ni till Oxelösund som ligger 20 minuter bort, där finns otroligt många badplatser att välja på, ex Femöre och Jogersö.

Stan är liten men expanderar, har hänt mycket sen jag flyttade 1999. Det finns det mesta, HM, Vero Moda, Polarn och pyret, Indiska, MQ osv. Finns flera större köpcentra utanför stan som Gumsbacken där McDonalds och MAx även finns. Ett nytt handelsområde byggs nu upp i Pershagen med Byggmax, Citygross mm.

Hamnen är ett väldigt populärt område att ta sig till på sommaren, det lever upp så med veteranbilsträff varje onsdag, uteserveringar, minigolf, en stor gästhamn och en stor lekplats.

Ett självklart ställe att gå till på sommaren är Vallarna där Nyköpings slott finns, där kan man sitta och avnjuta en picknick och kika på svanarna och svanungarna, kanske även kika på Nyköpings gästabud.

Dagis finns, exempelvis Tessin, grundskolor finns en hel del, friskolor som kommunala, gymnasium finns Tessin och Gripen som är de två stora och sen nyare som är friskolor.

Nära till Skavsta flygplats och till Sthlm med tåg.

Vad vill du veta mer

Nyköping är perfekt för barn om du frågar mig.

• Doldis987

Det finns även en stor lekplats i hamnen. Se upp för ankorna dock som är som galningar om man har picknick.

Tyvärr vet jag inget om Öppna förskolor i Nyköping, jag bor i grannstaden Oxelösund (hmm, synd att kalla stad) och där har vi bara en

Annars så fick väl Fröken Anna med det mesta värt att veta.

• Konvaljen

Jättetack för alla tips!

Vet ni om det finns lekplatser inne i stan, vi kommer att bo mellan stora torget och ån och det såg inte ut som om det fanns en enda gunga i trakten...

När det gäller förskolor så har dottern fått plats på två olika, dels Kungshagen och dels Klockberget. Vi har varit och hälsat på men det är ändå svårt att veta om de är bra eller inte.

• Doldis987

Det är hemskt ont om lekplatser centralt. Vi bodde mitt på storgatan för några år sen, och då hade vi turen att ha en lekplats på innegården. Vi bodde ovanpå Västerport men där är det ju bara för de boende tyvärr.

Min fd chefs barn går på Klockberget, och jag har inte hört annat än bra därifrån. Kungshagen är Montessori va?

Svar på tråden Allt om Nyköping?