• vermilion

Varför släpade hunden på kedjor?

Jag har ju ingen aning om nåt alls när det gäller hundar, såg en stor vovve idag som släpade på en massa kedjor såg det ut som.
    Dom hängde i hans halsband, tror jag, och sen ner på marken bakom honom när han gick med sin matte. Varför? Det såg ju inte rätt ut. Är det nån slags träning av några muskler eller? Bäst att kolla vad det är för nåt innan jag stressar upp mig.

Adam och pyret ♥
  • Svar på tråden Varför släpade hunden på kedjor?
  • Exi

Våran hundvakt går på sk Weight Pull-träning med våran amstaff....hon är jätte rädd för själva kärran så hon drar kedjor istället...

låter dock konstigt att hunden hade kedjor i halsbandet....då våran hund är på träning har hon en speciell sele hon ska dra kedjorna i....

menj ag är inte jätte haj på det där heller...våran underbara hundvakt som aktiverar våran hund =)

Men vet att syftet med det är att det är bra träning och att de får arbeta liksom...

• vermilion

Okej.. Jag är absolut inte säker på att det var i halsbandet, det kan absolut varit i en sele. Och det var nog en Amstaff.
    Men det låter ju som en vettig förklaring då.

Adam och pyret ♥
  • Exi

Jag är själv inte så insatt hur det där weight pull funkar....

Men ur tävligssyfte så ska typ hunden dra någon kärra en viss sträcka....tyngden ska mätas i ngt med hundens vikt osv...

Hundar som är nybörjare kör med kedjor för att de inte ska skada musklerna i början, eftersom vår hund som sagt är livrädd för kärran så kör hon fortfarande med kedjor, men ur träningssyfte, och fr att hon ska få "jobba"lite...

Vet även att det är inte just bara amstaffar som tränar weight pull utan att eftersom man utgår utifrån hundens vikt så ska de flesta raser kunna göra detta både ur tränings och tävligns syfte....de liksom anpassar vikten...men att det är en sorts arbets-träning för hundar...likväl som man har psykisk träning med hunden....

Men visst kan det se läskigt ut!!!
    Har bara sett bilder som våran hundvakt mailat...men då ej med våran hund utan andra =)

• Gelé Hallon

kedjor har jag aldrig hört, men kärror och väskor o sånt vet jag att man använder i bl.a. weightpulling.

• Exi

Kedjor är det enda våran hund vågar dra...än så länge...hon är världens räddaste =)

och så brukar hon få sitta bredvid el gå bredvid en hund som drar kärran för att få se att den inte är farlig....

eftersom hon aldrig dragit något så antra jag att de använde kedjor på henne så hennes muskler inte skulle säga ifrån

Svar på tråden Varför släpade hunden på kedjor?