• Lillis 1977

70år gammal dopklänning!!!

Hej
    Ska döpa min dotter i juni och har nu tagit fram dopklänningen och ser att den blivit lite missfärgad på spetsen runt halsen. Hur får man bort det?? Skulle ni testa och skölja upp den i ljummet vatten och lite " lita på rosa" eller lämna in den på kemtvätt och hoppas på att de är rädda om den?? Klänningen är nämligen över 70år så min flickas farmor som är 72år döptes i den och även hennes syskon. Min man och hans sykon är döpta i den och även min mans 2 tidigare barn så jag tycker det skulle va så himla kul att kunna använda klänningen på vår dotter.
    Så hur skulle ni gjort???

• Svar på tråden 70år gammal dopklänning!!!
  • Gummis

Hur känns tyget? Känns det som den klarar lite mjuk handtvätt med lite tvättmedel i? Vi använde min dopklänning och den fixade maskinen och den är över 30år.

• Mor84

Jag har tyvärr inget tips på vad man kan göra, men jag skulle defenitivt inte exprementera med några kemikalier på en så gammal spets och blek för guds skull inte, då kan den gå sönder!!! Har du ingen äldre i släkten? de brukar vara bra på såna där skonsamma hushållsknep.

• Mor84

PS, Nu vet ju inte jag hur pass missfärgad den är, men går det inte på nåt vis att ta bort det skulle jag använda den ändå. En så pass gammal klänning är det okej om den inte ser helt perfekt ut. Min åsikt i alla fall...

• Lotlas

Det beror ju helt på vad det är för tyg i den. Vi ska döpa vår dotter på lördag i den klänning som min mormor sydde till min mamma (nästan 60 år) och den skulle jag aldrig lägga i tvättmaskinen, eftersom den är av tunt, tylliknande tyg och spetsar. Risken finns att den bara kommer att fall isär och lösas upp, och det vill jag inte! Om den däremot är virkad eller av bomullstyg så skulle jag nog satsa på att handtvätta den i ljummet vatten med liiiite tvättmedel i.

• Lillis 1977
    Gummis skrev 2009-05-13 10:41:26 följande:
    Hur känns tyget? Känns det som den klarar lite mjuk handtvätt med lite tvättmedel i? Vi använde min dopklänning och den fixade maskinen och den är över 30år.
    Nja den är lite silkig i tyget, lite slirvig , äh vet inte hur jag ska förklara. Det är ju iallafall inget bomullstyg. Den borde ju tåla vatten och lite tvättmedel men då är ju frågan hur jag ska få den slät? stryka vet i sjutton om jag törs.
  • Gummis

Lillis 1977 skrev 2009-05-13 10:47:53 följande:

Nja den är lite silkig i tyget, lite slirvig , äh vet inte hur jag ska förklara. Det är ju iallafall inget bomullstyg. Den borde ju tåla vatten och lite tvättmedel men då är ju frågan hur jag ska få den slät? stryka vet i sjutton om jag törs.
    Kan du inte stryka på svag värme men lägga en handduk ovanpå? Då kommer ju inte järnet i kontakt med tyget på samma sätt.
  • Lillis 1977
    Mor84 skrev 2009-05-13 10:43:56 följande:
    Jag har tyvärr inget tips på vad man kan göra, men jag skulle defenitivt inte exprementera med några kemikalier på en så gammal spets och blek för guds skull inte, då kan den gå sönder!!! Har du ingen äldre i släkten? de brukar vara bra på såna där skonsamma hushållsknep.
    Nä du har nog rätt, kanske dumt o exprimentera. Kanske är bättre o lämna in den men är rädd för att de ska sabba den. Men de borde ju veta vad dom sysslar med. Spetsen är gul och ska väl vara vit eller gräddvit i allafall kan jag tänka mig. Men det är som du säger att det kanske går att köra ändå. Den har ju några år på nacken så vad ska man förvänta sig.
  • Lillis 1977
    Gummis skrev 2009-05-13 10:48:57 följande:
    Lillis 1977 skrev 2009-05-13 10:47:53 följande:
    Kan du inte stryka på svag värme men lägga en handduk ovanpå? Då kommer ju inte järnet i kontakt med tyget på samma sätt.
    Jo det skulle man ju kunna göra.
  • Kaydina

Vi har också en gammal klänning, den är väl ca 65-70 år och även den har blivit missfärgad på spetsarna. Jag kollade med kemtvätten och de sa att det inte var någon idé att försöka få bort, det var ju liksom inga fläckar utan ålder. Liksom.

Vi har använt den ändå, den är jättefin trots missfärgning och som sagt - den är ju gammal, så självklart bör det synas

Använd den ändå.

• Lillis 1977
    Kaydina skrev 2009-05-13 10:57:16 följande:
    Vi har också en gammal klänning, den är väl ca 65-70 år och även den har blivit missfärgad på spetsarna. Jag kollade med kemtvätten och de sa att det inte var någon idé att försöka få bort, det var ju liksom inga fläckar utan ålder. Liksom.Vi har använt den ändå, den är jättefin trots missfärgning och som sagt - den är ju gammal, så självklart bör det synas Använd den ändå.
    Ja då kanske det inte är lönt o testa. Kanske bättre o använda den som den är, släta till den lite bara. Den är ju jättevacker ändå och tanken på hur gammal den är gör den ju vacker ändå. Tack.
  • Gummis

Häng ut den och vädra om inte annat, då blir du ju av med lite lukt om den inte är smutsig.

• Kaydina

Lillis 1977 skrev 2009-05-13 11:01:13 följande:

Ja då kanske det inte är lönt o testa. Kanske bättre o använda den som den är, släta till den lite bara. Den är ju jättevacker ändå och tanken på hur gammal den är gör den ju vacker ändå. Tack.
    De sa förresten att man inte skulle vattentvätta den för spetsarna var så sköra att de kanske inte tålde det. Så om du ändå vill få rent den lite så fråga hos en kemtvätt först så du inte råkar förstöra den.
  • skorpionen80

Kan du inte testa att bara blöta ner själva spetsen och tvätta lite försiktigt med tvål?

• Stårschan

Det låter som om den är gjord av linne, och det tål ganska mycket. Lite handtvätt skulle jag nog våga mig på i alla fall.

• Kaydina
    Stårschan skrev 2009-05-13 11:07:16 följande:
    Det låter som om den är gjord av linne, och det tål ganska mycket. Lite handtvätt skulle jag nog våga mig på i alla fall.
    Njäe, linne är ju rätt strävt och inte alls "silkigt".
  • Lillis 1977
    Kaydina skrev 2009-05-13 11:09:36 följande:
    Njäe, linne är ju rätt strävt och inte alls "silkigt".
    Nä linne är den inte gjord av det är jag hundra på. Så det har du helt rätt i. Jag får ta klänningen med mig till kemtvätten och fråga.
  • Heather

Farmor vet kanske vad det är för material, kanske kan ni fråga henne vad det är och om hon vet hur den rengjorts tidigare...??

• Teskedsmamman

Jag hade sköljt upp den i lite vatten och hänt den på galge för att torka, om den inte blir ren så hade jag kört ändå

Vi har döpt våra killar i en dopklänning från 1916 och den var allt annat än vacker men känslan är så underbar att killarnas farmors mor har gjort den.

Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Niwa78

vår dopklänning är iof virkad och "bara" 30 år gammal men spetsen rut halsen hade fått en fläck som inte gick bort så vi satte dit en sidenbands rosett över fläcken voilá "ren" och fin

Svar på tråden 70år gammal dopklänning!!!