• Kotten3

Marktäckare för solig slänt

Är det någon som kan ge tips om vad jag ska välja för växt/buske till en slänt vi har. Den ligger i södeläge och är ca. 3*10 m. Vi vill ha en snabbväxande marktäckare, gärna en buske som inte är högre än 1m. Och lite tips om hur jag anlägger slänten. Just nu är det ogräs så långt ögat når! Jag tror vi tillhör zon 4-5.

• Svar på tråden Marktäckare för solig slänt
  • mlsa

Någon try kanske? Vi har en skärmtry som står i en solig och stenig slänt - väldigt magert och torrt. Ca 1 m hög och väldigt vackert bladverk och ljusgula blommor på våren. Det finns ju annan try och kaprifol också i alla möjliga färger, men det måste ju vara något som tål torka rätt bra.

• mams2004

Det finns fina Rondondendron som inte blir så höga. Man kan sätta fler buskar ihop åxå för att fylla ut.

• mlsa

Fast rhododendron i en sluttning i söder låter svårt. Det blir ju väldigt torrt när solen ligger på.

• mams2004
    mlsa skrev 2009-05-13 13:28:44 följande:
    Fast rhododendron i en sluttning i söder låter svårt. Det blir ju väldigt torrt när solen ligger på.
    Ja iofs :0) Men jag har en gigantisk som står soligt och tort. Den trivs bra. De lägre modellerna blir mer "platta" tänkte då att det kan funka. Mina grannar har en som står i en sluttning.
  • agnes05

Något grönt eller blommande?
    Kaprifol,
    En solälskande klematis,
    Klätterhortensia,
    Klätterbenved

• VIXIE

Försök rensa bort det värsta ogräset,lägg på en svart markduk,ställ ut de växter du ska plantera på rätt ställe,klipp/skär ett kryss så stort så att busken kan växa lite också ,plantera,vattna ordentligt, lägg ut ett  lager med täckbark.
    Jag rekommenderar Spirea "Fröbelli" el "Antony waters",Myrtentry(är jättefin med små gröna glansiga blad får små lila bär på hösten,kan även klippas hårt som buxbom nästan),Stefanandra,Sandkörsbär.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Kotten3

Tack för alla tips. Ska titta närmare på några av dessa!

• saxifraga

Om du gör terasser i slänten håller du kvar jorden och det kanske inte blir lika torrt. Annars är ju Stephanandra en bra buske som binder jorden. Kompakt och har fin gul färg på hösten. Du kan ju ha den som marktäckare och sen låta andra lite högre buskar sticka upp och antingen vara fina med blomningen eller att de har fina färger på hösten.

Sen är det ju läckert med en slänt helt fylld med marktäckande rosor!

Svar på tråden Marktäckare för solig slänt