• Ekologiskt Godis

Ovanligt att vilja va ensam på förlossningen?

Jag har en vän som jättegärna vill följa med och det tycker jag är helt okej. MEN jag har sagt till henne att jag kanske inte ringer henne förens jag har fött sonen.
    För en del av mig vill vara ensam på förlossningen för när jag är ensam så har jag lättare att koncentrera mig.
    Som sagt så har jag en person som följer med mig ifall jag inte vill va ensam när det väl är på G.

Är det ovanligt att vilja vara ensam på förlossningen?
    Någon här som har varit det? Ångrade du dig eller kändes det bra att va ensam?

• Svar på tråden Ovanligt att vilja va ensam på förlossningen?
  • buffybus

jag skulle nog tycka det va tråkigt o va ensam.. speciellt om man får vänta länge på barnet.. jag väntade i 12 timmar från det att vi kom in.. och då hade jag ju min man att umgås med.. badade (ja bara jag då) och sen låg jag i och för sig bara i sängen.. det va skönt o ha honom o hämta dricka o såna praktiska saker..

personalen kommer typ inte förrän det verkligen e dags.. annars e du helt ensam.. vill du det?? jag hade nog tagit med kompisen om det är en nära vän!!

André ska bli storebror i Juli-09
  • sandraa21

Jag känner nästan detsamma att min sambo inte behöver vara med för jag är gärna själv känner jag.
    Men sen har han ju all rätt i världen att vara med självklart men kan förstå hur du känner.

• Duckan74

Inget fel med att vilja vara ensam, men som ovan säger, tänk om det 36 timmar. Snacka om trist att bara prata med sig själv och söka stöd.

• MyggaMygg

Så har jag med känt ibland att jag vill vara ensam,för min man har lätt att bli stressad och orolig och det vill jag gärna slippa för då blir jag det med.

• Rintintin

Du kan ju åka in själv och så kan hon vara på stand-by där hemma och komma så fort du känner att du behöver hennes sällskap.

• Ekologiskt Godis
    Rintintin skrev 2009-05-13 14:51:45 följande:
    Du kan ju åka in själv och så kan hon vara på stand-by där hemma och komma så fort du känner att du behöver hennes sällskap.
    Jo det är det som är tanken:D Jag vet ju inte hur det kommer att kännas just då eller när värkarna kommer igång, men just nu känner jag att jag vill vara ensam.
  • pyttepyttsan

Jag ska föda själv! Tycker ändå inte att jag hade stöd eller behov av någon sist!
    Då var jag så inne i värkarbetet att jag inte märkte av pappan...så nu när jag snart föder andra barnet ska jag vara ine själv...

• buffybus
    pyttepyttsan skrev 2009-05-13 20:04:00 följande:
    Jag ska föda själv! Tycker ändå inte att jag hade stöd eller behov av någon sist!Då var jag så inne i värkarbetet att jag inte märkte av pappan...så nu när jag snart föder andra barnet ska jag vara ine själv...
    haha jag märkte inte heller av min man.. fast han gav mig dricka o det märkte jag o höll min hand
    sen va han rätt trevligt sällskap när jag badade.. haha annars visst kunde jag också varit själv.. fast hade inte velat...
    André ska bli storebror i Juli-09
  • jolisa

Jag har ahft med mig killen men sagt åt honom att inte prata med mig under förlossningen och sagt likadant till barnmorskorna som ståt långt ifrån och bara tittat till det blivit dags för bebisen att komma ut.

• tvåbarnsmimmi

Jag hade nog velat att någon skulle följa med även om personen i fråga fick vänta utanför rummet. Men då skulle man känna att stödet finns strax utanför och det är ju en trygghet i sej att veta =)

• lassemia

Det är nog väldigt olika beroende pà hur man är som person. Jag minns att jag dock blev väldigt otrygg när barnmorskan lämnade rummet. Behövde känna att hon var där. Om förlossningen blir mentalt jobbig skulle jag tycka att det är skönt med stöd, trygghet, men man är som sagt olika. Du vet nog bäst vad som gör dig trygg- följ det! Det är dig det handlar om och att du ska fà en bra förlossning. Ngn skrev att hon kan sitta utanför o vänta o det tycker jag är ett bra förslag. Dà finns hon där om du behöver henne!

Lycka till!!!

• Ekologiskt Godis
    lassemia skrev 2009-05-16 16:50:44 följande:
    Det är nog väldigt olika beroende pà hur man är som person. Jag minns att jag dock blev väldigt otrygg när barnmorskan lämnade rummet. Behövde känna att hon var där. Om förlossningen blir mentalt jobbig skulle jag tycka att det är skönt med stöd, trygghet, men man är som sagt olika. Du vet nog bäst vad som gör dig trygg- följ det! Det är dig det handlar om och att du ska fà en bra förlossning. Ngn skrev att hon kan sitta utanför o vänta o det tycker jag är ett bra förslag. Dà finns hon där om du behöver henne! Lycka till!!!
    Fast jag tycker att det är en hemsk idé på sätt o vis(Att hon skulle sitta utanför och vänta). Om min förlossning blir extra lång så kan hon inte vara där hela tiden ändå. Hon är 2 barnsmamma varav en bara kommer vara 2 månader när min lille beräknas komma=/
  • snobben445

Jag hade stunder under förlossningen när jag ville vara ifred,
    tex under sista halvan av öppningsskedet som jag upplevde som väldigt jobbig och då ville jag ha fullt fokus på det, men den stunden satt jag i duschen och min sambo låg i sängen och lyssna på radion :)
    Men som sagt jag ville bara vara ifred den stunden, Det var ändå såå skönt att veta att bara jag ropa så kom han ju in till mig som ett skott.

• lassemia

Ja om hon har en sàdan lite förstàr jag att det blir svàrt för henne att bara sitta och vänta och kanske inte ens behövas. Om hon bor i närheten kanske du helt enkelt kan ringa henne om du känner att du behöver ha henne där. I nuläget verkar det ju som att du har pà känn att du behöver vara ensam sà dà kan du ju utgà ifràn det.... Det är ju tydligt här att vi alla är olika och har olika behov...

Svar på tråden Ovanligt att vilja va ensam på förlossningen?