Hej! Jag har också herpes! Du är inte ensam som sagt! Jag har dock inte könsherpes, eller dvs, jag har munherpes lite överallt. Ok, från början! Jag har haft herpes på munnen i hela mitt liv. Sedan måste jag haft utslag på gång när jag hade oralsex med mitt ex, så jag smittade honom (det smittar ju emellan, man kan ha könsherpes på munnen och munherpes i underlivet). Han upptäckte att något var skumt men sa naturligtvis inget till mig, utan hade sex som vanligt. Vilket ledde till att jag också fick det mellan benen. Sjukt jobbigt, verkligen alltid varit ENORMT försiktg för att detta inte skulle hända, men men!
Min nuvarande kille hade jag jättesvårt att berätta detta för. Skämdes. Sen fick jag utslag på båda ställena samtigt så jag sa att jag hade smittat mig själv av misstag. Nu i efterhand (detta är 3 år sedan) känns det rätt fånigt, spela roll hur man får det liksom, så länge man inte varit otrogen. Men huvudsaken är ju att han vet att jag har det. Är alltid jättenoga att inte pussas eller ha sex när jag har det på munnen och att inte ha sex när jag har det i underlivet. Vi har haft oskyddat sex i tre år nu, och han har aldrig fått något som väl är. Det KAN ju smitta även om man inte har utslag, men risken är något vi båda får leva med helt enkelt. tyvärr. Men mycket lättare att smitta vid utslag (och det är väldigt smittsamt då!! Så länge man har blåsor!)
Du får också tänka på att herpes kan ligga latent i kroppen länge, för att sedan bryta ut en vacker dag. Tror typ 80% av befolkningen har munherpes, men de flesta latent, och de har ingen aning, och siffrorna som tidigare inlägg sa, 30% på könsherpes, är säkert sant, men lägg då till att du kan ha munherpes i underlivet också, så kommer vi säkert upp i massa fler. Som har latent.
De första gångerna du har utslag är oftast värst, första gången kan man verkligen bli jättedålig. Men vad gäller både herpes på munnen och i underlivet så brukar det bli mildare och mildare anfall med tiden och det brukar komma mer och mer sällan. Alltid en tröst. Friktion (tex vid sex) gör för mig ibland att det kommer, att raka mig mellan benen har jag slutat med för länge sedan eftersom det också provocerade fram skov. Nedsatt immunförsvar och klimatförändringar med. Och var försiktig när du har utslag eftersom det kan smitta både till ögon och mun. Så gör allt för att inte ta på det. Finns bra salva att köpa på apoteket också.
Stort lycka till, och beklagar att du drabbats. It sucks. Men det finns värre saker i livet =)