• Anonym

Leva med herpes!?

Hej!
    Jag fick diagnos nyss och är helt förkrossad. Det är ju ganska vanligt, men ändå.
    Jag har haft andra partners förutom min egen och han vet inget. Vi har iofs aldrig sex ändå så risken att jag smittat honom är obefintlig. Men framöver måste jag ju ha koll.
    Ingen av de jag varit med har sagt något om att de haft det eller har visat nåt enda tecken på det. Jag har inte haft samlag utan kondom så det måste kommit vid oralsex.
    Ja, jag vet att jag är hemsk, men det är inte moralfrågor jag vill diskutera.

Du som har könsherpes, för jag antar att det är det jag har, hur fungerar det för dig?
    Har dock hört att man kan bli smittad vid könet med munherpes om man får oralsex och att det sen blir "bara" munherpes av det. Kan det stämma?

Du med erfarenhet: Hur blev du smittad? Har du smittat någon annan? (o- eller "medvetet") Skyddar du dig alltid eller bara vid blåsor? Kan jag smitta någon om jag ger oralsex när jag bara har blåsor i underlivet?

Åh alla dessa frågor. Hjälp!

• Svar på tråden Leva med herpes!?
  • Anonym (A)

Hej,

Jag har haft det länge och var också förkrossad och skämdes länge, men nu tänker jag sällan på det. Jag har iofs tur nog att inte få blåsor så ofta, det går flera år emellan.

Jag och min sambo skyddar oss inte så noga, men han har vetat från dag ett hur läget är. Jag försöker känna av min kropp men det finns ju alltid en risk och den tänker jag inte tvinga på honom, valet är hans hur mycket skydd han vill ha utöver det. Jag har inte smittat någon vad jag vet och i ärlighetens namn så skulle det vara värre än att få det själv då det gör så ont...det vill man ju inte att någon man bryr sig om ska råka ut för.

Jag fick troligen det via oralsex, ganska ung dessutom.

Mitt tips är att läsa på, prata med sambon och framför allt..känn ingen skuld. De är en pinsam sjukdom som man inte gärna pratar om men det blir inte bättre om du klandrar dig själv.

Det är dessutom vanligare än man tror!

Lycka till!

• Anonym (ja me..)

Hej.

Har levt med herpes i ca 10 år, som jag vet om. Fattade ingenting när första skovet kom, har inte heller nån aning om vem som smittade mig eller när det var.
    Många har det utan att själva veta, själv har jag tur som nästan aldrig får utbrott.

Men jag vet hur skämmigt det känns, hur ska man våga berätta, hur ska ens partner reagera, ska man berätta om man har ett one night stand? Man borde ju självklart det eftersom det även kan smitta med kondom, men hur sexigt känns det i stundens hetta - "jo, det är nåt jag borde berätta".. Men det är ju så de flesta smittas. Suck

Mådde skit när jag skulle berätta för min partner, hade målat upp ett skräckscenario som slutade med att han aldrig mer ville träffa mig. Så när jag äntligen tog tjuren vid hornen och berättade så bröt jag ihop och grät (dramaqueen..) Han tittade på mig, skrattade lite och sa - "Var det allt? Lite herpes får väl en karl tåla".
    Det kändes som en stor sten lyftes av mina axlar, så skönt att berätta det, och sättet han tog det på. Aaaah..

Det bästa du kan göra är att berätta det så fort som möjligt för din partner, så han inte känner sig förd bakom ljuset, risken finns ju att han redan är smittad - behöver inte vara från dig, utan att han vet. Om du vet att du får skov ofta så finns det medicin du kan äta som gör dig mindre smittsam, du kan läsa om sjukdomen på www.harduherpes.nu - men låt dig inte skrämmas av bilder, det är inte ofta det är så illa.. ; )

Det går att leva med, och som sagt - det är mycket vanligare än folk tror, ca 30% av befolkningen har könsherpes, ca 80% av dem vet inte om det..

Lycka till, skickar med några styrkekramar ; )

• Anonym (=))

Hej! Jag har också herpes! Du är inte ensam som sagt! Jag har dock inte könsherpes, eller dvs, jag har munherpes lite överallt. Ok, från början! Jag har haft herpes på munnen i hela mitt liv. Sedan måste jag haft utslag på gång när jag hade oralsex med mitt ex, så jag smittade honom (det smittar ju emellan, man kan ha könsherpes på munnen och munherpes i underlivet). Han upptäckte att något var skumt men sa naturligtvis inget till mig, utan hade sex som vanligt. Vilket ledde till att jag också fick det mellan benen. Sjukt jobbigt, verkligen alltid varit ENORMT försiktg för att detta inte skulle hända, men men!

Min nuvarande kille hade jag jättesvårt att berätta detta för. Skämdes. Sen fick jag utslag på båda ställena samtigt så jag sa att jag hade smittat mig själv av misstag. Nu i efterhand (detta är 3 år sedan) känns det rätt fånigt, spela roll hur man får det liksom, så länge man inte varit otrogen. Men huvudsaken är ju att han vet att jag har det. Är alltid jättenoga att inte pussas eller ha sex när jag har det på munnen och att inte ha sex när jag har det i underlivet. Vi har haft oskyddat sex i tre år nu, och han har aldrig fått något som väl är. Det KAN ju smitta även om man inte har utslag, men risken är något vi båda får leva med helt enkelt. tyvärr.  Men mycket lättare att smitta vid utslag (och det är väldigt smittsamt då!! Så länge man har blåsor!)

Du får också tänka på att herpes kan ligga latent i kroppen länge, för att sedan bryta ut en vacker dag. Tror typ 80% av befolkningen har munherpes, men de flesta latent, och de har ingen aning, och siffrorna som tidigare inlägg sa, 30% på könsherpes, är säkert sant, men lägg då till att du kan ha munherpes i underlivet också, så kommer vi säkert upp i massa fler. Som har latent.

De första gångerna du har utslag är oftast värst, första gången kan man verkligen bli jättedålig. Men vad gäller både herpes på munnen och i underlivet så brukar det bli mildare och mildare anfall med tiden och det brukar komma mer och mer sällan. Alltid en tröst. Friktion (tex vid sex) gör för mig ibland att det kommer, att raka mig mellan benen har jag slutat med för länge sedan eftersom det också provocerade fram skov. Nedsatt immunförsvar och klimatförändringar med.  Och var försiktig när du har utslag eftersom det kan smitta både till ögon och mun. Så gör allt för att inte ta på det. Finns bra salva att köpa på apoteket också.

Stort lycka till, och beklagar att du drabbats. It sucks. Men det finns värre saker i livet =)

• Anonym (TS)

Tack så mycket för svar.
    Nu har det gått en månad sen jag fick besked och det känns inte så hemskt längre, men jag har fortf inte berättat för min särbo. Iom det måste jag ju berätta att jag varit otrogen...FAN!

• FH Mamma

Man kan ha herpes i många år utan att det bryter ut. Alltså kan man ha blivit smittad för 10 år sen sedan helt plötsligt bryter det ut.

Jag fick herpes med min första sexpartner så det var för runt 14 år sen och jag har inte haft utbrott på säkert 12 år nu. Hade det flera ggr i början.

• Anonym (också herpes)

Hejsan, jo det kan vara lite jobbigt att berätta för ens partner.. Jag tyckte det var jättesvårt att berätta men jag tog mig mod en dag och berättade som det var då jag fick utslag o en massa blåsor. Jag trodde han skulle göra slut men han kramade om mig o sa att vi får vara försiktiga när jag väl har blåsor och skydda oss mer just då.

När jag väntade min son sa min gynekolog att om jag hade blåsor när det var dags att föda så var jag tvungen att göra kejsarsnitt då barnet kan bli smittat om det föds vaginalt när man har blåsor, jag fick även äta medicin den sista tiden av graviditeten så jag inte skulle få blåsor.

Lycka till och det är inte hela världen, det finns en ännu värre sjukdom .. Vårtor som man alltid har.. Herpes blåsor kan man ju få då o då, brukar själv få det i samband med mensen o stress.

Du kommer klara det!!

• Anonym

Herpes smittar fast att man använder kondom. Och alltid, även när man inte har utslag. Det är inte blåsorna som smittar utan viruset du har i dig och det har du jämt, både via oralt eller vaginalt. Kolla in www.harduherpes.nu, där finns massor med information.

• mika85

herpes ligger latent i kroppen så det är inte säkert att man har blivit smittat.,

• Anonym

Smittad måste du ha blivit på något sätt någon gång i livet men det kan ha varit för 20 år sedan och legat latent under den tiden vilket gjort att man inte haft några symtom tidigare.

mika85 skrev 2009-06-13 14:28:06 följande:
    herpes ligger latent i kroppen så det är inte säkert att man har blivit smittat.,
  • mika85
    Anonym skrev 2009-06-13 14:44:16 följande:
    Smittad måste du ha blivit på något sätt någon gång i livet men det kan ha varit för 20 år sedan och legat latent under den tiden vilket gjort att man inte haft några symtom tidigare.
    nej du behöver inte ha blivit smittad alls.
  • Anonym

Vissa personer är resistenta mot det och det är DEN egenskapen du antingen föds med eller inte. Men man föds inte med viruset i sig om mamman inte har det.

mika85 skrev 2009-06-13 14:48:34 följande:
    nej du behöver inte ha blivit smittad alls.
  • Anonym (TS)

F-N! Nu har nästa omgång blåsor kommit :(
    Jag har läst att det ofta kommer ca en månad efter första och att det sedan kommer mer sällan.  Jag hoppas verkligen det stämmer. Jag hade salva hemma nu så jag var förberedd. Hoppas det lindrar och stoppar det värsta.

• Anonym (också herpes)

Anonym (TS) skrev 2009-06-14 11:18:26 följande:

F-N! Nu har nästa omgång blåsor kommit :(Jag har läst att det ofta kommer ca en månad efter första och att det sedan kommer mer sällan.  Jag hoppas verkligen det stämmer. Jag hade salva hemma nu så jag var förberedd. Hoppas det lindrar och stoppar det värsta.
    Jag hade mina väldigt ofta i början, mycket stress och när mensen kom, men jag bad att få Valtrex eller acoklevyr tror jag det genetiska medicinen heter. Det hjälper o lindrar mycket fortare än salva tror jag.. försök att hålla det så torrt o öppet som möjlig.. om du går hemma så gå utan trosor o "vädra" om du kan.
  • FH Mamma

F-N! Nu har nästa omgång blåsor kommit :( Jag har läst att det ofta kommer ca en månad efter första och att det sedan kommer mer sällan.  Jag hoppas verkligen det stämmer. Jag hade salva hemma nu så jag var förberedd. Hoppas det lindrar och stoppar det värsta.
    Jag minns i början att jag åt medicin 5 tabletter/dag men jag minns ingen sort men då tog det 2-3 dagar tills det blev bättre.
  • Anonym (också herpes)

FH Mamma skrev 2009-06-14 11:35:22 följande:

Jag minns i början att jag åt medicin 5 tabletter/dag men jag minns ingen sort men då tog det 2-3 dagar tills det blev bättre.
    Valtrex är det man får utskrivet om man har genital herpes. Och det äter man 3-5 tabletter i 5 dagar. Blåsorna försvinner på ca 2-3 dagar, men tar man det när man känner av blåsorna och inte väntar tills dem blossar upp så kan man förhindra blåsorna.. Jag hade alltid Valtrex hemma o när jag kände smärtan innan blåsorna kom så tog jag tabletter o behövde då inte ta så många utan kanske 1-2 tablett ett par dagar o slapp blåsorna helt.
  • Anonym (jag med)

Jag fick mitt första och enda utbrott för 15 år sedan, kraftigt sådant. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig berättat för någon (förutom långvariga pojkvänner) då jag inte återfått några blåsor. Självklart om man får blåsor så måste man ju berätta. Men det är jättevanligt och jag fattar inte varför just herpes har fått sån tabu.

Jag fick det från min första pojkvän, som precis inte legat runt.. Men det bröt ut i samband med kraftig influensa så det gjorde ju inte saken bättre. Hoppas TS slipper täta utbrott. Jag glömmer bort att jag har det, eftersom det aldrig kom tillbax.

• FH Mamma

Anonym (också herpes) skrev 2009-06-14 11:41:10 följande:

FH Mamma skrev 2009-06-14 11:35:22 följande: Valtrex är det man får utskrivet om man har genital herpes. Och det äter man 3-5 tabletter i 5 dagar. Blåsorna försvinner på ca 2-3 dagar, men tar man det när man känner av blåsorna och inte väntar tills dem blossar upp så kan man förhindra blåsorna.. Jag hade alltid Valtrex hemma o när jag kände smärtan innan blåsorna kom så tog jag tabletter o behövde då inte ta så många utan kanske 1-2 tablett ett par dagar o slapp blåsorna helt.
    Det stämmer nog men jag har inte ätit medicin sen jag var 19 år och är nu 32 år..
  • Anonym (??)

En liten fråga bara. När du gjorde testet, hur gjordes det? Var det blodprov eller svab?

Jag fick hemskt smärtsamma blåsor, kunde knappt stå, gå eller ligga. De satt på insidan av inre blygdläppen och jag mådde nästan illa av smärtan. Jag har haft samma partner i 3 år, aldrig haft sex med någon som haft blåsor eller oralsex med någon med blåsor och jag har inte varit otrogen.
    Jag åkte till vårdcentralen och de gjorde ett svabtest och det kom tillbaka negativt för Herpes Simplex 1 och 2. Jag vet fortfarande inte var det var jag hade. Frågan är, om jag verkligen hade haft herpes, hade det då visat sig på provet? Blåsorna var "aktiva" när provet togs...

När jag trodde att det var herpes jag hade blev jag jätteledsen och bröt nästan ihop. Min sambo var jätteförstående och tyckte inte alls att det var mitt fel och oroade sig inte för sig själv heller. Så jag vet precis hur du känner. Jag kände mig smutsig, trots att jag inte ens visste när jag kunde blivit smittad. När jag fick tillbaka provsvaret och det var negativt blev jag helt chockad för jag hade ställt in mig på att leva med herpes resten av livet.

Anonym (TS) skrev 2009-06-13 09:25:47 följande:

Tack så mycket för svar. Nu har det gått en månad sen jag fick besked och det känns inte så hemskt längre, men jag har fortf inte berättat för min särbo. Iom det måste jag ju berätta att jag varit otrogen...FAN!
Svar på tråden Leva med herpes!?