• Anonym

Fått jobb trots nervös och osäker på intervju?

Var på en jobbintervju igår och fyy vad dåligt det kändes som att det gick. Jag var nervös, som jag alltid är när jag träffar nya människor. Kom inte på så mycket att säga annat än när jag svarade på de frågor jag fick, så framstod inte alls som speciellt social och framåt tror jag. Tyvärr är det väl en del av de egenskaper som är önskvärda i det här yrket. Jag framstod mest som nervös och oerfaren tror jag..

När chefen undrade om det var något jag funderade över, så kom jag inte ens på något att fråga om.. Lyckades till och med kläcka ur mej att jag var osäker på att jag mindes alla arbetsuppgifterna (har jobbat inom detta område förr, men det var länge sen nu och då var jag inte heller gammal nog att få utföra alla uppgifter) följt av ett nervöst skratt, hon skrattade också så hon kanske tog det som ett skämt om jag har tur... hmm..

Åh, hur ska man nånsin kunna få ett jobb om man är såhär osäker? Vill kunna stå på mej och visa att jag är den dom söker. För jag vet egentligen att jag skulle klara jobbet jättebra! Men när jag väl sitter där så...

Finns det nån som är lika nervös och osäker som jag, som gjort en dålig intervju, men ändå lyckats få jobb?

• Svar på tråden Fått jobb trots nervös och osäker på intervju?
  • Anonym (jag)

Jag var jättenervös på en intervju en gång. Jag hade en sån ångest efteråt och jag kände mig helt värdelös och misslyckad.

Men jag fick jobbet

Det bästa du kan göra är att ringa dit och fråga hur det går med rekryteringen osv, dvs visa intresse.

Lycka till!

• Anonym

Vad skönt att höra!  Att ringa dit känns lite väl påfluget känner jag.. Chefen skulle vara borta resten av veckan, och lovade att höra av sig nästa vecka. Hade hon inte sagt så exakt när/om hon skulle höra av sig, så hade jag kunnat ringa dit.

Det var kanske det enda jag lyckades med, att visa att jag verkligen vill jobba. Så det är väl positivt..

Tack så mycket

Förresten så frågade hon, just innan jag gick, om jag kunde tänka mej att påbörja utbildningen (en vecka får man för att lära sig) så fort jag slutat skolan..

Då kände jag ändå att det lät lite positivt, hopp om att få jobb, eller vad tror ni?

• Anonym (jag)

Det låter väldigt positivt att hon frågade så tycker jag. Hade hon inte varit intresserad alls så hade hon nog inte ställt frågan.

Tror egentligen inte att nervositet vid en intervju är någon större nackdel, nervös kan alla bli oavsett hur duktig man är i sitt yrke.

Anledningen till att jag fick jobbet den gången var att jag visade att jag verkligen ville ha det. Det väger tungt!

Lycka till!

Anonym skrev 2009-05-13 19:52:22 följande:
    Vad skönt att höra!  Att ringa dit känns lite väl påfluget känner jag.. Chefen skulle vara borta resten av veckan, och lovade att höra av sig nästa vecka. Hade hon inte sagt så exakt när/om hon skulle höra av sig, så hade jag kunnat ringa dit.Det var kanske det enda jag lyckades med, att visa att jag verkligen vill jobba. Så det är väl positivt..Tack så mycket Förresten så frågade hon, just innan jag gick, om jag kunde tänka mej att påbörja utbildningen (en vecka får man för att lära sig) så fort jag slutat skolan..Då kände jag ändå att det lät lite positivt, hopp om att få jobb, eller vad tror ni?
  • Smultron ett

men tänk såhär...
    Du är rädd för att säga fel saker eller hur? därför du är blyg?
    Eller för att du inte tror du duger kanske.

Hur som helst.

Om du är blyg och fåordig på en intervju är chansen inte särskillt stor att du får jobbet, Om du inte har 5 års mer erfarenhet än de andra sökanden.

Så...

Då har du inget att förlora. Lek lite. Låtsas va nån annan. Säger du fel saker? skit samma. du har lika stor chans eller kanske mer om du gör bort dig genom att prata för mycket som du skulle haft om du inte sa nått alls. så välj att prata för mycket. det vinner du mest på.

• Anonym

Rädd för att säga fel saker, njaa..
    Men tror nog inte att jag duger. Eller egentligen vet jag att jag gör det, var ganska självsäker innan intervjun, men i såna där situationer blir det ofta att osäkerheten ploppar upp och förstör..

Men det som är bra är att de inte har många sökande vad jag vet. Det är ingen tjänst som legat ute, utan jag ringde hörde mig för, efter tips från en vän, och sa att jag var intresserad av att vikariera. De ringde då upp senare och sa att de inte kunde ge mig ett fast schema men att jag kunde få hoppa in då det behövdes. Jag tackade nej pga att jag inte kan jobba med kort varsel av flera olika skäl.

Men så blev jag uppringd  några veckor senare (de hade hunnit ringa 2 ggr tidigare samma dag men jag missade de samtalen) och de frågade om jag var intresserad av jobb än. Så jag anar att de inte har fått ihop nog med personal eftersom de verkade angelägna att få tag i mej. Hade de haft andra hade de väl bara ringt nån annan när jag inte svarat efter 1-2 försök, så tänker iaf jag.
    Dessutom har jag ingen utbildning inom detta, och erfarenheten är bara 3 veckors sommarjobb för 4 år sedan, så att de valde att ringa mej borde väl betyda att de inte har så många att välja på..

MEN, har absolut lärt mej något för framtiden. Nästa gång jag ska på intervju ska jag förbereda mig (nu hann jag inte förbereda mej så mkt eftersom jag fick komma dit dagen efter). Har förhoppningsvis mer kött på benen då, kommer troligen att ha hunnit utbilda mig då dessutom.

Är inte lika arg på mig själv idag för den dåliga intervjun. Det var ändå min första, är en erfarenhet rikare och kommer att göra bättre ifrån mig nästa gång!

Tack för lyckönskningarna! Uppdaterar nog i tråden sen, om nån fortfarande läser och är nyfiken..

Svar på tråden Fått jobb trots nervös och osäker på intervju?