• Studsidojan

Hur mkt bröstmjölk för immunförsvaret?

Är det någon som vet hur mkt bröstmjölk som krävs för att tillgodose barnet vitaminer och stärka deras immunförsvar? Jag delammar (5 min på varje bröst) plus ger ersättning för min lilla tjej blir inte nöjd på den mängd mjölk jag har.

Jag undrar om hon får i sig antikroppar så det räcker eller är det bara barn som helammas som får det?? Någon som vet?

Tack för att du tog dig tid att svara!

• Svar på tråden Hur mkt bröstmjölk för immunförsvaret?
  • Bambusa

får ja fråga varför du ammar just 5minuter per bröst? kommer de inge mer efter 5minuter eller...?

fick hålla på så på bb, men sen skulle ja bara ge tilläg om hon inte va nöjd, vilket blev max 3gånger efter vi kommit hem..

• Studsidojan

Min barnläkare har sagt till mig att bara amma 5 min på varje, att det finns risk att hon inte orkar ta flaskan med ersättning för att hon sugit sig för trött om hon ligger vid brösten längre. Det är den rekommendationen jag har fått.

• Melly

Har du provat att amma tätare för att öka mjölken? Om du gör det så kanske du kan dra ner på ersättningen efterhand som du får mera bröstmjölk

Låter som ett konstigt råd ifrån barnläkaren. Nuförtiden så brukar man ju rekomendera fri amning alltså att man ammar så ofta och länge som barnet vill.

För immunförsvaret så är delamning bättre än ingen amning alls

• vattenlilja
    Studsidojan skrev 2009-05-13 15:27:31 följande:
    Min barnläkare har sagt till mig att bara amma 5 min på varje, att det finns risk att hon inte orkar ta flaskan med ersättning för att hon sugit sig för trött om hon ligger vid brösten längre. Det är den rekommendationen jag har fått.
    vilken dumm barnläkare
  • Pyris

Men jisses vilken korkad barnläkare. Om det nu inte är så att hon måste upp i vikt.
    Låt henne ligga där så länge hon vill. På så sätt ökar du troligtvis din mjölkproduktion.

• Snova

Det är bara barn som helammas i sex månader (ingen annan föda alls) som får de hälsofördelar amning enligt vissa studier ger. Detta är tämligen okänt, jag har lärt mig det under min utbildning på Karolinska i Stockholm så det bör stämma.

Min dotter ammades bara 2,5 månad och har varit friskare än de flesta barn kan jag tillägga som kuriosa. Amning är inte allt!

• Studsidojan
    Snova skrev 2009-05-13 21:32:39 följande:
    Det är bara barn som helammas i sex månader (ingen annan föda alls) som får de hälsofördelar amning enligt vissa studier ger. Detta är tämligen okänt, jag har lärt mig det under min utbildning på Karolinska i Stockholm så det bör stämma. Min dotter ammades bara 2,5 månad och har varit friskare än de flesta barn kan jag tillägga som kuriosa. Amning är inte allt!
    Å, vad ledsen jag blir nu jag som trodde att min lilla tjej fick i sig lite antikroppar och andra bra saker genom den lilla mjölk jag har i tuttarna..men så fel jag hade då....
  • High Heel Bitch

Hon får i sig antikroppar ändå, dessutom fick hon det under graviditeten också så det är absolut ingen fara. Ersättning är precis lika bra som bröstmjölken och barnen blir varken mer otrygga, mer sjuka eller något annat.

• Pyris
    Studsidojan skrev 2009-05-13 22:41:31 följande:
    Å, vad ledsen jag blir nu jag som trodde att min lilla tjej fick i sig lite antikroppar och andra bra saker genom den lilla mjölk jag har i tuttarna..men så fel jag hade då....
    Nej, jag har till och med för mig att jag har läst någonstans att det är i den första mjölken, innan amningen o det kommit igång ordentligt, som allt det där ligger. Men vet inte om det är så utan kanske jag har som har drömt.
    Jag ammade mitt andra barn i 9-10 veckor o på den tiden åkte hon på minst 2 halsflusser. Läkarna ville absolut inte ens ta ett halsflussprov på henne, eftersom man inte kan få halsfluss när man blir ammad envisades dom med. Men oj.. det kunde man visst.
    Barn som får ersättning är troligen inte mycket sjukare än andra barn.
    Tror det har mest med astma o allergier som bröstmjölken ger ett bättre skydd (om barnet har anlag för det) i så fall.
  • Bambusa

ja, de tycker ja med var en dum barnläkare, för den fetare mjölken som kommer på slutet är de mer näring i än den som kommer först, de är lättmjölk, på slutet grädde... på bb fick ja göra så, för då var min dotter lite slö för hon hade lågt blodsocker, men de skulle ja som sagt inte fortstta med.. annars kan du ju pumpa, och de du får ur ge i flaska isf, men de kan ta ett tag innan de ens kommer nå, för barnet är MYCKET bättre på att få ut mjölk än en pump, så de går inte att mäta hur mkt mjölk man har med en pump..

ja tycker du ska ta kontakt med amningsmotagningen (om du vill amma mer alltså)

de ger både mig och dottern så mkt å kunna amma fritt, hon blir så lugn och trött när hon ska sova, den bästa trösten för henne när hon är orolig med.. vi har inte hittat nått annat sätt som kommer i närheten av att vara lika bra på lugna henne som tutten.. Lycka till!!

• Snoffe

När min dotter föddes ammade jag mycket, varannan timme och hon låg länge vid brösten. Jag trodde det gick jättebra, dock var hon väldigt ledsen och sov dåligt.

Efter en vecka var det vägning på BVC och hon hade då gått ner. Det visade sig att jag inte hade tillräckligt med mjölk så jag fick börja ge tillägg efter varje amning. Men de sa inget om att begränsa det till 5 min, är barnet hungrigt tar de tillägget även om man ammat mer än 5 min.

Jag var ledsen över att jag inte helammade men efter ett samtal med min chef som är läkare blev jag lugn. Hon sa att min dotter får i sig det hon behöver ändå så nu är jag lugn och ger tillägg tills hon är mätt.
    Det viktigaste är ju faktiskt att hon växer och frodas med en lugn och glad mamma.

• Snova
    Snoffe skrev 2009-05-16 22:41:43 följande:
    Det viktigaste är ju faktiskt att hon växer och frodas med en lugn och glad mamma.
    Precis!
Svar på tråden Hur mkt bröstmjölk för immunförsvaret?