• pepparrot

socker i urinen- ingen grav. diabetes?!?!

Hej,

Min fråga är kort och gott, är det OK att man släpper igenom socker i urinen utan att man har graviditetsdiabetes?

Förrförra gången jag var hos min BM hade jag 1 på socker i urinen. Detta trodde BM berodde på juice till frukost. Nästa gång jag skulle dit så skulle det ändå göras en glukosbelastning (rutin i skåne) så hon ville avvakta tills dess. Jag drog ner på sockret under denna tiden och fick även tips om att skaffa något som hette clinistix så att jag kunde hålla koll på sockret i urinet under tiden. Stickorna visade lite si och så, mest negativt men även både lågt och medel, så man var ju lite orolig när glukosbelastningen närmade sig. Jag var verkligen duktig med sockret och höll mig ifrån allt dolt socker också och ändå gav stickorna utslag.

När belastningen gjorts hade jag 7.5 efter 2 timmar vilket var "godkänt" så det var ju skönt.

Nu har jag även testat lite med stickorna efter belastningen och jag har fortsatt min sockersnåla diet men stickorna visar ändå på att det finns socker i urinen ibland.

Hur kan det fortfarande göra det när jag knappt får i mig något socker?!?!?!

Någon som varit med om detta??

• Svar på tråden socker i urinen- ingen grav. diabetes?!?!
  • bon

Hej,
    Ville bara säga att jag är i liknande situation. Jag hade ett glukosvärde på 8.8 förra veckan hos bm och var på glukosbelastning imorse. Den visade på 7.4 och också godkänt. Jag äter inte heller mycket socker. Jag har inte testat mig med andra stickor och tänkte ta upp det med bm nästa gång (vilket är om 1 1/2 vecka). Tycker också att det känns lite konstigt. kanske är så att det bara tar längre tid för oss för att glukosen ska in i cellerna men att det inte är någon fara.
    När jag fick 8.8 mmol/g i glukos så hade jag ätit frukost en halvtimme innan. kan vara en förklaring. Hur lång tid efter måltider testar du med stickorna?

• Luffarmor

Jag hade socker i urinen inte denna gång men gången före hos bm sist var urinen ren. Men nu då jag var hos gyn doktorn så ville han ta ett långtidssocker så jag fick pallra mig till sjukhuset i dag och ge blodprov samtidigt kollade dom mina rutin toxiner eftersom jag har harft föhöjda värden där oxå.(havadeskapsförgiftnig eller början på)......
    + i urinen kan du få av tex juice eller något annat olämpligt.

• Karra1

Svaret är ja, man kan släppa socker utan att ha graviditetsdiabetes.

Det gjorde jag under min första graviditet.

Dock var mitt blodsocker alltid bra.

Bananer och vindruvor (t.ex.) brukar vara saker som kan leda till socker i urinen.

• Jezza

Hade samma sist jag var hos bm, en 1:a socker i urinen fast bra blodsocker..
    Enligt den bm jag var hos då så fick jag inte äta mera sött under graviditeten.
    Kan det verkligen stämma? Är inte det viktigaste att blodsockret är bra?

• pepparrot

bon:

Det varierar lite, jag testar när jag har möjlighet, det är ju inte alltid man är kissenödig....

Jag vet inte om det kan bero på hur mycket vätska jag får i mig i övrigt. Jag är urusel på att dricka vatten, men de dagar jag kanske fått i mig 7-8 dl vatten, utöver till måltiderna, har stickorna alltid varit negativa. De dagar när jag bara druckit till maten ( vatten eller mjölk) så har jag fått utslag på stickorna.

När man mäter halten i urinen måste det ju bero på hur mycket övrig vätska som finns i kroppen också. Och det står på paketen att en normalperson alltid släpper igenom lite socker i vanliga fall.

Ja, man blir lite snurrig..

En annan orsak till att jag är lite orolig är att när hon gjorde stick i fingret efter 2 timmar på gkukosbelastningen så sa hon att hon skulle göra det två gånger för att få ett godtyckligt svar (rutin), och det första testet visade 8,7 (gränsen i skåne går på 8,6). Det andra testet visade 7,5 och det var för stor skillnad enligt henne så hon tog ytterligare ett och det visade också 7,5.

Det är också lite konstigt det här med gränsen för grav. diabetes. I skåne är det 8,6 men om man tittar i trådarna här så verkar den vara 10 i övriga landet..... konstigt.

• pepparrot

Jezza:

Vilken vecka är du i? Har du fått göra en glukosbelastning?

"socker i urinen" kan vara en indikation på att blodsockret inte tas om han som det ska.

Du kan ändå ha ett bra blodsocker på fastande mage, eller om man inte ätit på många timmar. Det man kollar i belastningen är hur snabbt kroppen tar han om sockret. Släpper man igenom socker i urinen kan det vara en indikation på att man inte tar hand om det snabbt nog, och då kan det resultera i att barnet producerar insulin till mamman och det vill man undvika.

Ta upp glukosbelastning med din BM nästa gång och se vad hon säger.

På de ställen i landet där det inte är rutin att göra glukosbelastning borde ju socker i urinen vara en av kriterierna för att göra testet.

• Jezza

lundatös: Jag är i vecka 36 och har inte gjort någon glukosbelastning än, ingen som sagt något om det heller.
    Ska nog följa ditt råd och fråga nästa gång jag ska dit..

• Rapunzella

Jag har också haft socker till och från i urinen, men ligger bra i blodglukos.
    Jag kan dock se att om jag kollar sockret ett visst antal timmar efter måltid så får jag positivt i olika grader.

Det absolut säkraste sättet för dig att kolla är ju att ta ett "fasteurinprov", t.ex. på morgonen, eller att alltid ta på samma tid och med samma förutsättningar.

Det kan ju ibland vara svårt att spåra all mat som kroppen sedan omvandlar till socker - det mesta av det vi äter blir ju mer eller mindre socker (frukt, mjölk, bröd, sushi t.ex....). Njurarna läcker socker när blodsockernivån stiger över en viss nivå, och jag kan ju inte säga att jag inte läcker socker i "vanliga" fall, det är ju bara det att man testar ju inte då!

Om du har gjort en glukosbelastning så tycker jag nog ändå att du är rätt bra utredd, men det är väl bra att ha ett extra öga på det hela!

Svar på tråden socker i urinen- ingen grav. diabetes?!?!