• biologiskaklockan

tips på riktiga rumsavdelare

jag skulle vilja brainstorma lite ideer på rumsavdelare som blir mer som en vägg.
    Så att det verkligen blir el känns som två rum.
    Iaf som envägg emellan.

Och så en ännu svårare variant hur skulle man kunna i en vanlig hyresrätt utan att bygga om kunna stänga ute katter från sängen. Dela av sängen så mkt så d inte går att krypa under t.ex draperi el igenom nån liten glugg el öppning.
    Vore kul att brainstorma lite problemlösning med er

• Svar på tråden tips på riktiga rumsavdelare
  • biologiskaklockan

hallå ingen?

• biologiskaklockan

om man har höga bokhyllor måste man göra nåt för att de ska va stabila å inte kunna välta el kan man ställa dem mitt i rummet bara?

Med bokhyllor kan man ju skärma av ett rum så d nästan blir som en vägg. Så kan man tapetsera el nita fast tyg på baksidan så d blir en snygg baksida.

Om man ska skärma av runt hela sängen kanske man kan ha nånting som man kan skjuta/rulla fram och tillbaks. Vet inte vad det skulle vara kommer ni på nåt?

• Kaydina

Jag förstår inte hur du menar med sängen? Kan ni inte stänga dörren, eller står sängen i något rum som används till annat?

Vad det gäller rumsavdelare så finns det ju så klart bokhyllor att använda men man kan ju också bygga en vikvägg själv om man vill ha den extra hög och tät.

Bokhyllorna som normalt används som rumsavdelare har ju ingen baksida utan har genomgående hyllor liksom, men man kan ju sätta upp vanliga, typ Billys, sätta en tunn skiva på baksidan ( om den inte redan är helt slät? ) och tapetsera eller måla. Då blir det ju någon sorts halvvägg.

• Kaydina

Haha, vi skrev ju samtidigt. Ungefär samma saker

Beroende på vad det är för tak så kan ni ju fästa hyllorna i taket.

• Kaydina

Eller ett draperi som rumsavdelare?

• biologiskaklockan

ja hihi stängda bokhyllor och draperi är väl de bästa förslagen hittils. Vikvägg låter jätteintressant men hur bygger man en sån och hur blir det i en hyresrätt. Blir det märken efter när man tar bort?

Det där med sängen är så att jag har en etta bara och jag har katter som sover i min säng och jag är lite allergisk så jag skulle verkligen behöva f¨bort dem från sägen.
    Å finns d en liten glugg el är d draperi så kommer de in iaf. Jag har väldigt svårt att se lösning på det men man vet ju aldrig .

• biologiskaklockan

Tack MYLF vad coolt. Synd att det var så dyrt bara. Men bra att lägga på minnet om man får pengar nån gång.

• Kaydina
    biologiskaklockan skrev 2009-05-14 13:46:42 följande:
    ja hihi stängda bokhyllor och draperi är väl de bästa förslagen hittils. Vikvägg låter jätteintressant men hur bygger man en sån och hur blir det i en hyresrätt. Blir det märken efter när man tar bort? Det där med sängen är så att jag har en etta bara och jag har katter som sover i min säng och jag är lite allergisk så jag skulle verkligen behöva f¨bort dem från sägen. Å finns d en liten glugg el är d draperi så kommer de in iaf. Jag har väldigt svårt att se lösning på det men man vet ju aldrig .
    Man kan ju bygga en vikvägg rätt så enkelt; köp MDF skivor eller något liknande och såga dem i rätt storlek ( bara för att hitta på ett mått så ta dem 70*200. ) Använd 5-6 styck och sätt ihop dem med gångjärn. Man kan fästa "medar" under, någon bräda på tvären om du förstår, för att de skall bli riktigt stabila. Måla el tapetsera sedan. Klart.

Det blir ju inte värre märken än efter vilken möbel som helst.

KOmmer de upp till dig på natten eller är det på dagen? Skulle det räcka med något stort överkast som de inte kommer under?

Annars vettifasen... Tyger, myggnät och sånt är ju lönlöst.
    Du får väl köpa dig en rulle hönsnät och vira runt sängen när du lagt dig
  • biologiskaklockan

hahahaha aa hönsnät
    Å det låter svårt d där m att bygga själv är så himla oteknisk. Får försöka hitta nån händig man isf

På dagarna har jag ett överkast på men det är på natten..försökte ett tag att ta ner dem å visa att de inte fick ligga men när jag vaknade hade de lagt sig ändå. Å helst ska d ligga precis vid huvet.

Trodde jag skulle få en tvåa m sovrum men d sprack idag så nu känns d verkligen jobbigt. har försökt byta hur länge som helst utan resultat.

Men det var mkt bra ideer som jag ska fundera vidare på om jag kan hitta nån händig man.
    tack

Svar på tråden tips på riktiga rumsavdelare