• Angel med Kevin

Vit Kofta på bröllop???

Ska på bröllop den 5 - juni och det står sommarfin som klädsel

så jag tänkte ha rosa kjol o topp, rosa pumps och en matchande väska..

Men den kan det vara skönt att ha nån kofta med sig...kan man ha en vit kofta??
    Jag har den ju inte i kyrkan..

• Svar på tråden Vit Kofta på bröllop???
  • Erika

Jag skulle haft en vit kofta på ett bröllop i sommras. Allt var utiomhus, både vigsel och fest men när jag frågade runt så var det flera som sa att det kunde jag inte ha. Så det blev en annan outfit istället i ljus lila.

• skidan

Jag personligen tycker att det är ok, så länge som det vita inte är helt dominant. Om du har topp på dig skulle jag rekomendera dig att ha koftan eller en skarf i kyrkan. Man bör ju inte vissa axlar eller knän där. Inte ens i vår luterska kyrka. Det är nog det ända i klädsel etiket som jag skulle hålla på. Jag själv hade en axelbandslös bröllopsklänning. I kyrkan hade jag en skarf till.

• Jessica med Ebba

Varför skulle du inte kunna ha en vit kofta?? Det är ju etikett att man inte ska bära vit klänning på ett bröllop, men en kofta är väl inget å tjafsa om.

• Fru H

Jag tycker också att det är helt ok med vit kofta! Det är ju som skidan säger ok så länge det vita inte dominerar.

Det ska inte vara någon tvekan om vem som är bruden är väl poängen, är det inte?

• Signatur

Självklart går det bra. Så länge inte resten av kläderna är vita.

• Angel med Kevin

Tack

Vad bra..ville bara kolla läget så man inte gör en tabbe...nej jag är ju hel rosa under koftan så...

• skidan

Fru H håller med dig. Tycker också att man ska undvika att se för naken ut. På festen kan man ju plocka av sig lite. Farbrors tjej hade vit kostym och rosa top på vårt bröllop och jag tog verkligen inte illa upp. En kompis hade en vit kavaj och det gjorde mig heller inget. Kan du inte fråga bruden? Det viktigast är väl vad brudparet tycker?

• Fru H

Fråga brudparet är en bra idé, skidan! Det är ju vad de tycker som är det viktigaste, inte vad de andra gästerna tycker!

• Angel med Kevin

är det naket med en knälång kjol och en top???

• Lilla frun

Det är helt enligt ettikettsreglerna att ha en vit kofta, vit kavaj eller vit kjol/blus/hatt..osv. Det är vit klännig man inte skall ha och detta för att inte konkurera ut bruden. Vilket man ju knappast gör i alla fall

• flippertjejen

Klart du kan ha vit kofta!

• mamy

Självklart kan du ha en vit kofta! När det gäller "nakenhet" så brukar det vara så att man inte "ska" ha bara axlar i kyrkan, så om toppen är ett linne eller axelbandslös så kan det anses lite för naket av vissa och då bör du ha koftan på dig.

• Signatur

Hmm, tycker att det är lustigt att skriva klädsel "sommarfin". Vad tusan betyder det? Klädkoden är ju för att folk ska veta på vilken nivå man ska lägga sig, tycker det är bättre att skriva ett vedertaget begrepp... (så blir det inte strul)

• Kajsan

Signatur.

"Sommarfin" är visserligen inte ett helt etikettsriktigt begrepp, men en ganska vanlig omskrivning för typ "kavaj".
    Inget ovanligt alls alltså.

Jag ska själv på bröllopsfest i sommar och ha en svart/vit/rosa axelbandslös klänning på mig samt en vit kavaj över.
    Men eftersom det inte är ett bröllop så kommer ju inte bruden ha klännngen på sig heller.

Ovesäntligt egentligen, vit kofta eller kavaj går ju utmärkt!

• skidan

Håller med mamy. Om det är bara axlar så ha koftan på i kyrkan då kan det inte bli fel.

• magdamamma

Kolla inlägg på DN:s hemsida där det ges vett och etikett-regler! Det är faktiskt okej till och med att komma i vit klänning på bröllop, så länge man har något som bryter av, sjal tex, och visar att man inte är bruden, säger experten där. Personligen tycker jag att just den dagen kan klä sig i färg, men en vit kofta eller något annat vitt är helt ok.

Festligt förresten att vitt är så starkt förknippat med brudklänningar, när min mormor och farmor gifte sig på -30talet var det "inne" att gifta sig i mörkblått.

• Angel med Kevin

tack alla som svarat..då kör jag på min kofta..ar ju köpt hela outfiten nu så det är inge kul om man måst ändra pga en kofta...och om man nu är så noga med att man inte vill att nån ska ha vitt på sig över huvudtaget så får man ju framföra det i inbjudan

• Snuttenåjag

Självklart kan du ha det!

Svar på tråden Vit Kofta på bröllop???