• Kimsan82

Har ätit getost *hjälp*

Oj vad har jag nu gjort!! Jag har ätit Norsk mesost av getmjölk..ganska mycket under hela gravideteten!! (e ju såå gott)
    Jag trodde det räknades som vanlig hårdost.. Nu läser jag i min gravid tidning att man absolut inte ska äta det!!! *hjälp* Står dock inte på vilket sätt den skulle va farlig!!

Usch va nervös nu..har verkligen ätit det ofta under hela tiden!! Står ingenstanns att den är opastoriserad men inte att den är det heller

Nån som vet??

kram från e orolig Kim

• Svar på tråden Har ätit getost *hjälp*
  • Senap

I sverige måste de skriva ut på osten om den inte är opastöriserad. Så är den köpt i Sve borden alltså vara det. Mesost ska väl inte vara nå problem ändå? Det är mest mögelostarna man ska vara försiktig med.

• Senap

Kollade upp nu för säkerhets skull. "Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. " står det på slv.se
    Verkar inte som det ska vara nån fara. Många gravidtidningar skriver faktiskt osanningar då de drar allt över en kam.

• Kimsan82

shoegirl- Så här står det i Amelias senaste vänta barn tidning:

NEJ det här får du inte äta!!

- Opastoriserad feta/fårost
    - Getost
    - Halloumi
    - Mozzarella
    - Ricotta
    - Franska dessertostar

Ja den e köpt Sverige
    ..så isåfall borde det va lugnt trots att den är tillverkad i Norge!

Nån mer som vet?? Nån Norrman kanske?

• Kimsan82

Shoegirl - Åhh tack för att du kollade upp det Nu har du räddat min dag..man blir ju så nojig!!

kram

• Oslo

Du kan vara helt lugn! jag bor i Norge och är själv gravid i v 14 och jag VET att all ost som tillverkas i Norge är patstöriserad, om den inte är det (mot all förmodan) så är det samma som i Sverige: det ska stå på den! Så du kan vara helt lugen! Jag äter det själv med gott samvete !

• Oslo

Mmmmmmmmmmmmmmm, det är ju sååå gott

• Senap

Amelia - Det är 78.e felet jag sett i denna förbaskade tidning. Man kan visst äta mozzarella bara den är pastöriserad. Tror samma gäller Ricotta. Var får de allt ifrån????

• Kimsan82

Mmm..verkligen Verkar dock inte vara så många svenskar som upptäckt det!! (passar på att tacka min moster som varit gift med en norrman*hihi*)

Fast det gör inget..mer ost till mig ju!! *mums*

• Mallan76

Hmmm...skumt att en tidning som Amelia lurar folk med sådana osanningar... Mozzarella och annan ost ska ju vara helt OK såvida den är pastöriserad om jag förstått det rätt?

Svar på tråden Har ätit getost *hjälp*