• Anonym (min kropp)

Tuggar två paket tuggumi om dagen...

Jag har en fobi, en överdrivet stark rädsla för något. Även panikångest. Detär vanligt att de som kar ångest har en liten hjälpsak som gör att ångesten går ner. Min är tuggumi.

Jag kan tugga uppåt två paket tuggumi(extra peppermint 25 bitars) om dagen, om ångesten är för stark.
    Har gjort det i 7-8 år nu.

Jag VET att detta är ett sjukligt beteende, och jag går hos en psykolog för min fobi, men nu frågar ja er.

Nyttigt är det ju inte, men va kan hända med min kropp när jag håller på såhär? jag vågar inte fråga någon läkare, detta är ju så sjukt!

Vad tror ni?

Förlåt om jagär otydlig, men...det är svårt att skriva ner frågan så här..

• Svar på tråden Tuggar två paket tuggumi om dagen...
  • carola1977

Man borde väl få ont i käkarna och så påverkas väl magen. Om det är farligt vet jag inte.

• AlvaLovisa

Tuggummi innehåller ämnen som gör att magen kan bli kass, vilket ger diarréer som resulterar i näringsbrist och kraftig viktnedgång vid överkonsumtion...

• Anonym (min kropp)

låter ju inte bra.
    Visst har magen tagit stryk under de här åren,...men jag kan helt enkelt inte sluta.

• Anonym

Kan du trappa ner?
    I din terapi så ingår det väl att utmana sin rädsla, att försöka möta världen även utan tuggummi? Ta upp det med din psykolog och be att få hjälp att trappa ner tuggummit också.

• Smulan87

magen tar stryk och tar magen stryk tar psyyket stryk, jag tror att om du trappar ner på tugguminna så kanske din ångest kan minska med, mår magen bra mår du bra! det har jag lärt mig av egen erfarenhet.

BF 11Juni 2009
  • AlvaLovisa

Det är nog bäst att du kollar dig hos en läkare, efter 8 år med så stor konsumtion av tuggummi kan det vara värt att kolla upp att du inte ligger i riskzonen för benskörhet etc. Ring och säg vad det handlar om, att du ätit mycket tuggummi och är rädd att det påverkat kroppen negativt. Det var en artikel i tidningen för något år sedan om två personer som fått näringsbrist pga överkonsumtion av tuggummi.
    Bra att du går hos psykolog, hoppas att det hjälper!

• Anonym (tänder)

Käkarna och även tänderna kan ta stor skada av det.
    Min mamma hade jättebra tänder, sen slutade hon röka och började tugga en massa tuggumi och har gjort det i ett år. Eller massa och massa, en del för att hålla röksuget borta när det blivit för hemskt. Och nu är den ena framtanden lite lös. Och detta är pga att hon tuggat så mycket. Käkarna kan också ta stryk. Finns det inget annat du kan byta till?

• Anonym (som du)

Hej...jag har oxå fobier osv...har dock ej sökt hjälp för det...men har varit på väg många ggr....

men jag är abolut som dig vad gäller tuggummin!!!
    Äter dock inte alls så mycket som dig...men då jag känner att jag börjar bli orolig...mår lite dåligt osv...då tar jag ett tuggummi...har dock dragit ner kraftigt på det och märker att magen mår bättre...och ibland behöver jag bara ha det i munnen så jag kan tugga lite när jag behöver....

jag vet...helt sinnessjukt!!!

• Anonym (min kropp)

Anonym (som du) skrev 2009-05-13 18:14:50 följande:

Hej...jag har oxå fobier osv...har dock ej sökt hjälp för det...men har varit på väg många ggr....men jag är abolut som dig vad gäller tuggummin!!!Äter dock inte alls så mycket som dig...men då jag känner att jag börjar bli orolig...mår lite dåligt osv...då tar jag ett tuggummi...har dock dragit ner kraftigt på det och märker att magen mår bättre...och ibland behöver jag bara ha det i munnen så jag kan tugga lite när jag behöver....jag vet...helt sinnessjukt!!!
    Nää, är det sant!? tuggar du med tuggumi! Trodde jag var ensam om att tugga som en besatt!

Bra att du trappat ner, kan tänke mig att magen mår bättre.

Jag har faktiska börjat trappa ner men min psykolog, men det är på morgonen lixom, och ångentsn är så stark på kvällarna...

Har just slutat med min antidepprisiva(i feb), och tror att det blivit lite värre,men kändes ändå inte som medicinen hjälpte längre.
  • Anonym (som du)

Anonym (min kropp) skrev 2009-05-13 20:33:42 följande:

Anonym (som du) skrev 2009-05-13 18:14:50 följande:
    Nää, är det sant!? tuggar du med tuggumi! Trodde jag var ensam om att tugga som en besatt! Bra att du trappat ner, kan tänke mig att magen mår bättre.Jag har faktiska börjat trappa ner men min psykolog, men det är på morgonen lixom, och ångentsn är så stark på kvällarna...Har just slutat med min antidepprisiva(i feb), och tror att det blivit lite värre,men kändes ändå inte som medicinen hjälpte längre.
    Jag försöker hålla det till att bara ta ett tuggummi då det är riktig kris!!!
    Äpplen kan funka bra oxå, men då ligger det halvtuggade äpplen överallt =)
    Min sambo reagerar lite på att jag ALLTID ska ha med mig mina tuggummin...har försökt att förklara lite för han i vilka situationer jag mår dåligt...men det är liksom svårt att förklara för jag är en öppen och social person...

Så det går liksom inte ihop med mina beskrivningar...
  • Anonym (min kropp)

Anonym (som du) skrev 2009-05-14 09:59:12 följande:

Anonym (min kropp) skrev 2009-05-13 20:33:42 följande:
    Jag försöker hålla det till att bara ta ett tuggummi då det är riktig kris!!!Äpplen kan funka bra oxå, men då ligger det halvtuggade äpplen överallt =)Min sambo reagerar lite på att jag ALLTID ska ha med mig mina tuggummin...har försökt att förklara lite för han i vilka situationer jag mår dåligt...men det är liksom svårt att förklara för jag är en öppen och social person...Så det går liksom inte ihop med mina beskrivningar...
    Nu börjar jag bli rädd!
    Jagäter nämligennockså äpplen när det blir för mycket tuggumituggande!
    Ligger halvätna äpplen lite här och var=) haha

Ok, ja det är klart, tycker också det är så himla svårt at förklara att jag faktiskt mår bättre (iaf för stunden) när jag tar ett tuggumi.
  • Anonym (som du)

Anonym (min kropp) skrev 2009-05-14 21:03:04 följande:

Anonym (som du) skrev 2009-05-14 09:59:12 följande:
    Nu börjar jag bli rädd!Jagäter nämligennockså äpplen när det blir för mycket tuggumituggande!Ligger halvätna äpplen lite här och var=) hahaOk, ja det är klart, tycker också det är så himla svårt at förklara att jag faktiskt mår bättre (iaf för stunden) när jag tar ett tuggumi.
    Ha ha är det sant!

Ja du skriver ju inte till dig själv här i tråden så det finns faktiskt en till =)

Jag börjar oxå känna lite lättnad att det finns någon mer än mig därute...visst dte är inget konstigt med att tugga tuggummi och äta äpplejn...men idet syftet jag gör det är ju kanske inte så normalt....

Oro, stress, ont i magen osv...

Har du fått någon hjälp utav terapin?
  • Anonym (min kropp)

Anonym (som du) skrev 2009-05-15 09:09:24 följande:

Anonym (min kropp) skrev 2009-05-14 21:03:04 följande:
    Ha ha är det sant!Ja du skriver ju inte till dig själv här i tråden så det finns faktiskt en till =)Jag börjar oxå känna lite lättnad att det finns någon mer än mig därute...visst dte är inget konstigt med att tugga tuggummi och äta äpplejn...men idet syftet jag gör det är ju kanske inte så normalt....Oro, stress, ont i magen osv...Har du fått någon hjälp utav terapin?
    Går kognetiv terapi, men hittar inte viljan riktigt. Det känns som alla bestämmer sig en dag för att "nu vill jag inte ha det såhär längre!" Men jag är jufortfarande så rädd för att genomgå det jag har fobi för att det lixom inte riktigt känns som det kommer funka...=(

Ja, det känns faktiskt lite skönt att man inte är ensam=)
  • Anonym (som du)

hur länge har du gått i kbt?

är det dyrt?

jag är lite på g..men ibland så fungerar allt superbra så jag e oxå lite velig...

• Anonym (min kropp)

Det kostar 80 kr/gång för mig som är 20.

Sedan får man ju högkostnadskort, så efter ett visst antal gånger får man gå gratis.

• Anonym (som du)

Anonym (min kropp) skrev 2009-05-16 15:14:20 följande:

Det kostar 80 kr/gång för mig som är 20.Sedan får man ju högkostnadskort, så efter ett visst antal gånger får man gå gratis.
    ok...jag e 28...men det kan ju inte skilja så mycket...gick du via husläkare?
    remiss?
  • Anonym (min kropp)

Anonym (som du) skrev 2009-05-16 15:52:53 följande:

Anonym (min kropp) skrev 2009-05-16 15:14:20 följande:
    ok...jag e 28...men det kan ju inte skilja så mycket...gick du via husläkare?remiss?
    jag tog kontakt med vuxenpsyk, remissmottagning.De "utvärderade" mig och skickade mig sedan till psykologen som passade.
Svar på tråden Tuggar två paket tuggumi om dagen...