Huslån utan kontantinsats!!!
Vilka banker är "snällast" i dessa bråda tider?
Vi behöver alltså låna till allt ( handpenningslån, kontantinsats och huslån). Lagfart och pantbrev kan vi betala kontant.
Vilka banker är "snällast" i dessa bråda tider?
Vi behöver alltså låna till allt ( handpenningslån, kontantinsats och huslån). Lagfart och pantbrev kan vi betala kontant.
vi satt i samma sits vi fick bra hjälp på nordea.
Vi fick hjälp på länsförsäkringar!
Hej!
Vi fick låna till allt, hade inte ett öre att slänga in och fick jättebra hjälp av Nordea! Lycka till
Ts, jag skulle kunna tänka mig att ni blev nekade, just pga de goda inkomsterna men att ni ändå har befintligt lån på 200 000 samt inget sparat.
Det är inga jättesummor ni söker (om man jämför med bostadssituationen i stockholm, där lån omkring 1,5-2 miljoner är normalt för en bostad).
Sambon och jag har ansökt om lånelöfte hos SBAB om 2,5 miljoner. Då räknar vi med att kunna ta handpenningslån som ett blanco-lån och betala av på 1-2 år, samt att vi har sparat undan än liten slant (även om den i sammanhanget är blygsam). Vi har tillsammans några privata kreditkortsskulder samt att jag har ett blanko-lån sedan tidigare om 65 000:-.
Å andra sidan har vi inga barn, men dock en splitt ny och jättedyr bil.
Har ni räknat på olika lånegivare, räntelägen, amortering, jämkning osv? Det kan också vara så att banken tyckte ni hade en orealistisk syn på det lån ni sökte.
Surfa runt lite på olika banker och läs på/räkna. När ni tycker ni gjort er en bild, bokar ni in möten hos några olika banker, träffar dem och frågar vad de har att erbjuda. Bankerna må vara restrektiva idag, men behöver samtidigt kunder och era räntepengar. Spela sedan ut bankerna mot varandra, tills ni får ett bra erbjudande och nappa sedan på det. Vissa banker är intresserade av att t ex ta över er helt som kund och det kan vara en fördel.
Om era nackdelar ligger i osäker inkomst - hör er för med t ex släktingar om de kan tänka sig gå i borgen för er. Då har bankerna ytterligare en säkerhet som kan utgöra positiva resultat för er.
Har försökt att fylla i en bolånsansökan på länsförsäkringar nu men fastighetsbeteckningen stämmer inte så jag kan inte gå vidare.
Får ringa dem imorgon istället.
Finns det någon som har erfarenhet av SBAB?
Lånar de bara ut upp till 95% av huspriset eller kan man låna de resterande 5% där också?
Anonym: Tack för alla bra tips
Ja, jag tror att det är det som är problemet. Att vi inte har något direkt sparande. Tyvärr brukar vi spara om det är något som vi planerar för . Men just nu så hade vi inte planerat för något så några större belopp kan vi inte skramla ihop. På sin höjd kan vi skrapa ihop ca 40 000:- (skatteåterbäring och några tusen sparat) .
Vi har bara tittat löst på hus ett par månader och när vi hittade detta aktuella huset så blev vi så förälskade i det.
Vi har ett bolånelöfte beviljat hos Swedbank men jag vet inte om de vill låna ut till renoveringen.
Det är därför jag nu vill kolla runt.
Läget är ganska akut för vi har kontraktsskrivning redan på fredag.
Surfa in på SBAB.se och läs deras info-sidor om lån. Jag har tidigare haft bolån hos dem och varit väldigt nöjd - till skillnad mot Swedbank som jag tyckte lade upp orimliga lån som inte alls var anpassade till min ekonomi eller önskemål.
Vet att SBAB erbjuder upp till 95% av bolånet i bottenlån, men vill att man lägger 5% själv (minst) på BR. Kan ni skrapa ihop omkring 40 lapp med skatteåterbäring etc så har ni ju nästan pengarna där?
Gäller det villa, vet jag inte riktigt hur de räknar. Däremot vet jag att man kan låna handpenningslånet hos dem, och har då 6 mån att betala av och en ränta på 4%. Räkna och se om ni kanske har möjlighet att lösa ut handpenningslånet under 6 mån. Inte så kul att leva på havregrynsgröt i ett halvår, men det kanske det kan vara värt?
Lycka till!