• Anonym (nervös)

Betablockare mot nervositet/oro

Hej!

Jag undrar om det är någon som har tagit betablockare mot nervositet eller oro. Vet att många artister tar det innan uppträdande och sånt.

Jag har fått det utskrivet och åt det tidigare, men då åt jag det regelbundet. Nu undrar jag om nån här vet hur stor dos man ska ta och hur långt innan man behöver ta det.

Vet att jag borde ringa till läkaren, men jag har flyttat till en ny stad och har ingen som helst aning om vart den här läkaren jobbar nu då h*n flyttade oxå.

Så någon som tar detta ibland och kan säga hur mycket ni brukar ta?

Jag har propranolol

• Svar på tråden Betablockare mot nervositet/oro
  • Anonym (nervös)

Ingen?

• Anonym (inderal)

Jag har fått inderal utskrivet, tar 1 tablett 10 mg vid behov (dvs någon gång i veckan)

Hur stor dos har du och hur ofta tar du dem?

• Anonym (oxå)

har inderal. Jag tar typ 30. Men det där är ju ganska individuellt. Prova dig fram!

• ääni

Det måste ju stå på etiketten på förpackningen hur du ska ta dem. Eller?

Annars kanske du kan kontakta en annan läkare och få hjälp.

• Anonym (nervös)

Tack för svaren och länken. Jag har haft både propranolol och inderal. På den första hade jag 40 mg utskrivet och den andra 160 mg så det var ju rätt mycket. Men som sagt åt jag både regelbunden så det är utskrivet typ en eller två om dagen.

Nu känner jag att kan skulle vilja ta en vid behov någon gång och undrade därför över dosen när man bara tar en.

Men då tar jag nog en halv 40 mg. Och jag såg på länken att de böjade verka efter ca 1-2 timmar och verkar ca 12. Så då har jag fått alla svar jag behöver!

Tack!

• Anonym (inderal)

TS testa du en halv 40 mg tablett och prova dig fram. Bättre att ta för lite än för mycket. Nu är ju 20 mg inte så hög dos med tanke på att vid högt blodtryck så är dosen minst 160 mg.

Lite OT men vad har ni andra fått för restriktioner gällande ex inderal vid graviditet? Har läst på FASS mm och det verkar som det är ok att använda fram till tredje trimestern, frågade faktiskt min husläkare om detta sist och han slog upp och sa att inderal har inga "missbildnings" risker.

• Anonym (nervös)

Jag fick lov att sluta med inderal 160 mg när jag skulle börja bli gravid. Doktorn sa att det var viktigt att allt var ur kroppen, men det kanske var bara för de tabletterna jag tog Inderal Retard. Det verkar ju konstigt att man inte skulle kunna ta dem alls om man nu har problem med högt blodtryck tex måste det ju vara riktigt farligt att sluta ta dem.

• Anonym (inderal)

VA?? Sa din läkare att det var viktigt att allt var ur kroppen, vet du i vilket syfte??

Tror att kvinnor med högt blodtryck får andra betablockerare under graviditeten. Jag har ju ej högt BT utan tar dessa i jätte låg dos i situationer då jag blir uppjagad (på möten när jag måste presentera information mm).

• Anonym

Tar det bara bort hjärtklappningen eller tar det bort hela obehagskänslan med att t.ex uppträda?

• Anonym

Anonym (inderal) skrev 2009-05-15 17:27:03 följande:

VA?? Sa din läkare att det var viktigt att allt var ur kroppen, vet du i vilket syfte?? Tror att kvinnor med högt blodtryck får andra betablockerare under graviditeten. Jag har ju ej högt BT utan tar dessa i jätte låg dos i situationer då jag blir uppjagad (på möten när jag måste presentera information mm).
    Detta är vad som står i fass:
    ß-receptorblockerare kan ge upphov till bradykardi hos fostret och det nyfödda barnet. Propranolol har även givit upphov till neonatal hypoglykemi. Under sista trimestern och i samband med partus bör därför dessa preparat förskrivas med beaktande av ovanstående.
  • Anonym (inderal)

Tar ej bort den psykiska obehagskänslan däremot minskar hjärtklappning och darrningar som jag lätt får.

• Anonym (nervös)

Ja det var vad min doktor sa i alla fall, men det var kanske för att jag då åt det som medicin i förebyggande syfte för min svåra migrän. Då sa doktorn att jag skulle trappa ner medicinen i god tid innan jag började försöka bli gravid. Nu är ju det några år sedan så de kanske har nya rön på hur säkert det är nu.

Och jag svarar oxå på frågan om hur de funkar. De tar alltså inte bort några obehagskänslor, men de tar bort de fysiska problemen med nervositet, darrningar, hjärtklappning, drarrningarna som man kan få i rösten hjälper det oxå mot.

Men jag kände att när jag åt som störst dos så blev jag ltie avtrubbad. Jag som gråter för allt, var helt kolugn på mitt bröllop och darrade inte ens på rösten. Men nu när jag inte tar medicinen kan jag inte titta på filmen utan att gråta. :)

• Plupp73

Det finns många olika typer av B-blockerare på marknaden, Inderal är det som brukar användas mot tex restless legs/oro i kroppen i låga doser pga att det är en icke-selektiv b-blockerare. Innebär att den (till skillnad från en del andra preparat) inte bara verkar på hjärtats B-receptorer med sänkning av hjärtfrekvensen, utan även verkar på kärlväggarna (vidgar) samt på luftvägarna (drar ihop). Detta gör att Inderal/Propranolol inte skall användas under sista delen av graviditeten, och inte heller till folk med astma/KOL då det förvärrar obstruktiviteten i luftvägarna. Har man hjärtbesvär eller svår migrän tex så brukar man byta mot andra preparat, men man får diskutera det med läkare. Om man har högt blodtryck brukar vi vilja sänka det till normalblodtryck under graviditeten. Om man får havandeskapsförgitning/preeklampsi/hypertoni under graviditetens senare del brukar man använda ett preparat som är både a- och B-receptorblockerare, men som forskningsmässigt inte påverkar fostret. 

• Anonym (A)
    Anonym (inderal) skrev 2009-05-14 19:22:11 följande:
    TS testa du en halv 40 mg tablett och prova dig fram. Bättre att ta för lite än för mycket. Nu är ju 20 mg inte så hög dos med tanke på att vid högt blodtryck så är dosen minst 160 mg.

Lite OT men vad har ni andra fått för restriktioner gällande ex inderal vid graviditet? Har läst på FASS mm och det verkar som det är ok att använda fram till tredje trimestern, frågade faktiskt min husläkare om detta sist och han slog upp och sa att inderal har inga "missbildnings" risker.
    håller med
Svar på tråden Betablockare mot nervositet/oro