• Anonym

Vad tror ni väger tyngst? Utbildning eller arbetslivserfarenhet?

Har sökt ett jobb som jag ska på intervju på. Vi är två personer som konkurrerar om tjänsten och har helt olika bakgrund. En av oss har lång erfarenhet av liknande jobb (mer än 10 år) men ingen utbildning inom just det området, och en av oss har 3 års utbildning på högskola med inriktning med det tjänsten handlar om men väldigt, väldigt lite arbetslivserfarenhet.

Vem hade du valt om du var företaget? Varför?

• Svar på tråden Vad tror ni väger tyngst? Utbildning eller arbetslivserfarenhet?
  • Bedhead

På offentliga anställningar är utbildningskravet svårt att komma runt. På privata företag kanske de tittar mer på erfarenhet?

• honeybun

Den med mest erfarenhet..

• Anonym
    honeybun skrev 2009-05-13 20:33:57 följande:
    Den med mest erfarenhet..
    varför?
  • Anonym (ben)

Ofta vill de ha erfarenhet men det beror på hur resten av organisationen ser ut har de bara erfarna men outbildade människor tar de kanske den med utbildning som kan tillföra organisationen något nytt och vice versa. Är de traditionella och konservativa så väljer de den med erfarenhet som kan börja jobba direkt utan så mycket introduktion, är de framsynta så väljer de utbildning. Sedan beror det mycket på magkänsla hos den som intervjuar.

Lycka till med intervjun!

• honeybun
    Anonym skrev 2009-05-13 20:36:51 följande:
    varför?
    Jag vet inte, det var bara min första känsla.. Arbetslivserfarenhet brukar väl väga ganska tungt.. De som har jobbat med något i 10 år har säkert en massa erfarenhet.. Men den som är nyutbildad har istället ny information nya tankar och nya ideer.. Vilket kan vara viktigt i dagens finanskris, lite nytänkande.
    Mitt svar var inte hur jag hade gjort, utan vad jag tror att ett företag tänker..
    Hade jag haft ett företag å skulle anställa å valde mellan dessa två så hade jag nog gått mycket på känsla. Den som gett bäst intryck helt enkelt.. Men sen beror det ju på vad det är för arbete oxå.. Det är en svår fråga.. :)

Jag hoppas iaf att du får jobbet.. Håller tummarna..
  • WhiskeyRiver

Hos oss kommer någon som saknar adekvat utbildning aldrig på fråga, så antar det beror på både jobbets art och typ av företag. Svårt att ge svar utan närmare information angående ovanstående.

Lycka till iaf

• Bling1975

Det beror på vilken typ av jobb det gäller och vad jag skulle vilja att den jag anställer tillför gruppen/arbetsplatsen. Ibland behöver man nytt blod med nya ideér och ibland behöver man någon som bara får jobbet gjort.

Som arbetsgivare vill jag dock ofta ha båda, utbildning och lagom med erfarenhet så att de kan grunden men fortfarande har ett engagemang och vilja att utvecklas. Efter hur många år man hamnar där är dock högst individuellt.

• kaffekatten

På mitt jobb; utbildning alla gånger. Utom då man känner personen redan innan och vet vad den går för. Skulle annars vara svårt att ens komma på intervju. Så att om någon fått göra det, trots avsaknad av utbildning, visar ju på att det är ok i den organisationen.

Lycka till!

Svar på tråden Vad tror ni väger tyngst? Utbildning eller arbetslivserfarenhet?