• Michellevanworkum

    prematur pga urinvägsinfektion

    någon här som fått barn för tidigt troligtvis på grund utav urinvägsinfektion eller njurbäckeninflammation. har inte fått något riktigt svar på varför min lilla kille kom så tidigt men troligtvis pga urinvägsinfektion. är lite nyfiken på om någon som fått barn för tidigt pga detta vågat skaffa fler barn & isånnafall hur det har gått?

  • Svar på tråden prematur pga urinvägsinfektion
  • Ca rr o

    Hej, fick min son i v 28+5 och de visste inte heller varför.. men jag tror själv att det berodde på en urinvägsinfektion som jag fick ca 2 veckor före han föddes..
    jag är lite orolig för att skaffa en till, men än så länge är min son bara 10 månader så det dröjjer ett tag innan de blir fler.. skulle ju vara otroligt jobbigt att behöva ligga på sjukhus med den lilla och veta att man har en liten hemma också..
    Svarade kanske inte så bra på din fråga eftersom jag inte fått fler barn :P
    Men jag känner igen mig lite :)

  • Full av förhoppning

    Jag har fått pga bakterien som ofta orsakar urinvägsinfektioner... GBS.
    Den kan orsaka tidig vattenavgång och prematura sammandragningar och UVI...
    Vi har en GBS-tråd här på FL... titta gärna in där.


    Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • jeatea

    Här är en till som fick en liten tjej 14 veckor för tidigt pga urinvägsinfektion GBS
    hade njurbäcksinflammation i v 17 o fick ligga på sjukhus med dropp o åt sen antibiotika tills hon kom i v 26
    Hon är idag 4 år o vi har inte skaffat något syskon för jag skulle aldrig orka gå igenom detta igen.

  • lisenlil

    Jag födde inte för tidigt men hade mycket sammandragningar jag åt antibiotika under stora delar av graviditeten och det kom tillbaka hela tiden när jag inte åt det. Jag är glad att min BM var jätte noga med att ta mycket prover när jag hade besvär.

  • lisenlil

    Skulle såklart säga att din BM säkert kommer vara medveten om vad som hände under din förra graviditet så att du kan behandlas i tid.

  • ginana

    hade också UVI sa dom...därför gick vattnet i v 21 och hon föddes i 25+2

  • SophiaLa

    min dotter kom v 33 pga av GBS, läkarna sa att dom inte till 100% kan säga att det beror på det, men jag är nästan 100. Vattnet gick en vacker dag, 24 h senare var hon ute. Jag har mycket besvär under grav och åt många pc kurer, undrar om hon kommit ännu tidigare om jag inte ätit massa pc. Åt faktiskt en kur när vattnet gick.
    Är orolig om man vågar skaffa en till, vill inte ha barn för tidigt nästa gång. Kan man förebygga detta på nåt sätt?

  • Full av förhoppning

    Funkade penicillinkurerna då?? När de gjorde urinprov efter avslutad kur, var bakterierna borta ur urinen då??
    Jag fick ju 3 kurer penicillin, men de första bet inte på mig så min GBS hann gnaga hål på hinnorna så vattnet gick i vecka 21.
    På mina bakterier funkade inte furadantin och selexid och när väl cefadroxilen hjälpte hade det gått 11 veckor och det var för sent.


    SophiaLa skrev 2009-05-16 19:23:53 följande:
    min dotter kom v 33 pga av GBS, läkarna sa att dom inte till 100% kan säga att det beror på det, men jag är nästan 100. Vattnet gick en vacker dag, 24 h senare var hon ute. Jag har mycket besvär under grav och åt många pc kurer, undrar om hon kommit ännu tidigare om jag inte ätit massa pc. Åt faktiskt en kur när vattnet gick. Är orolig om man vågar skaffa en till, vill inte ha barn för tidigt nästa gång. Kan man förebygga detta på nåt sätt?
    Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • SophiaLa

    yes pc kuren funkade men det kom tillbaka bara några dagar efter avslutad pc kur, jag gjorde typ 100 tester, var jätteorolig för detta men läkarna lugnade mig att det inte var nån fara, men hon kom ju tidigt ändå. läkaren på bvc sa att endast kåvepenin och ery-max hjälper, jag tål inte kåvepenin så jag åt ery-max, det ska man egentligen inte äta under grav men det går bra efter v 12, jag började runt v 20 tror jag. innan åt jag furadantin men då hade jag vanlig uvi inte gbs, min läkare sa att furadantin inte biter på gbs.

  • jeatea

    PC kurerna funkade inte på mig åt nog pckur i 4:a omgångar o sista kuren avslutade jag på lördag o hon kom på måndag.
    Hade sammandragningar från v 17 då dom upptäckte njurbäcksinflammation men när man tänker tillbaka så hade jag "värk" i magen redan då.
    Skulle jag bli gravid igen så skulle jag vara uppmärksam på denna "värk" som jag tror var sammandragningar o även ryggont pga urinvägsinfektion.
    Lycka till med nr 2 ni som vågar igen
    Kram

  • petitelle

    Hej allla,

    Hur har det gått för er? Är det ngn som fött för tidigt som vågat sig på en ny graviditet? Hur gick det isf och gjorde ni ngt annorlunda? Jag födde i v25 och hade konstaterat Gbs och mkt problem med urinvägsinfektioner.

Svar på tråden prematur pga urinvägsinfektion