• Alexzandrah

Feriepengar i Norge!

Finns det någon som kan förklara hur det här med feriepengar fungerar när man jobbar i Norge??
    Ska få feriepengar i Maj nu, har endast 7000 i feriepengar för jag började jobba på mitt företag i oktober förra året, jag har redan haft de 4 semesterdagarna jag jobbat ihop förra året och fick då vanlig lön de dagarna.. Får man betald semester och feriepengar? Kommer jag att få min vanliga lön + skattefria feriepengar denna lönen??

• Svar på tråden Feriepengar i Norge!
  • Alexzandrah

jepp får ta å göra det imorgon!!

• skorpionen7

Feriepeng är Norges motsvarighet till vår semesterersättning men mycket generösare. Oftast har man en månad på sommaren då man inte får vanlig lön utan man istället får "feriepeng".

Feriepengen grundar sig på din inkomst under föregående år. Om du jobbat hela föregående år har jag för mig att folk fick ungefär 1 månadslön i feriepeng. Skillnaden är bara att feriepengen inte är beskattningsbar i Norge utan du får hela summan i handen.

Men det kan säkert skilja sig mellan olika arbetsgivare men så funkade det för oss.

• Alexzandrah

okej.. nja på min arbetsplats får vi ganska mycket mer än en månadslön.. :o) Fick faktiskt svar på min fråga idag på jobbet :o)
    men det stämmer som du säger. vi får feriepeng i maj.. Eftersom att jag inte vart fast anställd hela förra året så får jag vanlig lön i maj + feriepengar (de 7000 ja jobbat ihop) - antalet semesterdagar jag har vilken blir ungefär 4st. Så i slutändan så kommer jag att få lite skattefria feriepengar tillbaka ändå.. cirka 1-2000nok

• Parniara

Nja det är ju så att man får utbetalt de 12% som dras i feriepengar året innan i maj eller juni och då skattefritt. Men sen dras ju ca en månadslön för man får ju inte lön den månaden man får feriepengar. Så ofta går det på ett ut men eftersom du inte jobbat ihop en hel månad ferie är det inte säkert att dina feriepengar och antalet dagar går jämt ut och då får man ju ofta "mer" betalt men mindre dagar.. Men har du 10,5 månaders skattekort så får du ju ut så sjukt mycket pengar när du slipper skatta.

Svar på tråden Feriepengar i Norge!