• Peppan

Järnrik mat?

Tänkte jag skulle försöka håla järnvärdet uppe så man slipper äta tabletter. Nån som vet var det finns nån lista med järnrik mat och kanske där det även står hur mycket järn det är i? Och hur mycket behöver man få i sig på en dag??

• Svar på tråden Järnrik mat?
  • LinaåBullen

Nä men blodpuddning och leverpastej broccoli mm e det mycke järn i

• Klina10

Hej

Järn finns i:
    kött, fågel, fisk
    (även i lever och inälvsmat men det ska man ju undvika som gravid)
    bönor, gröna grönsaker, linser, linfrö, fullkornsprodukter, äggula, torkad frukt
    (och vin men det ska man ju givetvis oxå hoppa över som gravid)

Järn från animaliska källor har mycket bättre absorbition än de från vegetabiliska. Men om du samtidigt äter c vitamin (ex paprika, broccoli, apelin, kiwi) förbättras dock upptaget från de vegetabiliska livsmedeln avsevärt.

Dagsbehovet är 15-18 mg för kvinnor.
    Kanske finns det på livsmedelverkets websida hur mycket ex 100 g av ett livsmedel innehåller. Annars får man använda ett kostregisteringsprogram för att kolla hur mycket man får i sig under en dag.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor.

MVH Karolina (Klina10)

• Thelonius

Lista vet jag inte men följande är exempel på järnrik föda: Kött; lever och blodpudding är jätte bra! Linser, gröna grönsaker. Kommer visst inte på mer nu. Drick inte mjölk, kaffe eller the i samband med måltid det försvårar järnupptaget. Aelsinjos är bäst att dricka till eftersom det innehåller c-vitamin som hjälper till vid upptaget.

Jag har köpt något som heter Blutsaft på hälsokosten som är som en koncentrerad druvjos fullproppad med järn. Min bm sa dock att jag skulle äta Niferex även om jag har bra värden nu. Hon säger att de bygger upp en järndepå inför förlossningen, man kan ju förlora en del blod.

• sandraG

tyvärr så är det nästan omöjligt att klara av järnvärdet enbart med kost när man är gravid, särkilt i slutet av grav. blodpudding fick jag höra av en läkare, ska va bra, för det innehåller järn i en form som är lätt att ta upp. käka blodpudding med råriven vitkål(mkt c-vitamin) var o varannan dag så kanske det funkar ;)

• sandraG

thelonius, lever får man inte äta som gravid, innehåller för mkt a-vitamin vilket kan ge fosterskador. leverpastej går dock bra.

• Peppan

Tack för alla svar.
    Anledningen till att jag helst inte vill äta tabletter är att man blir ju så himla hård i magen. Jag är redan det så jag är lite rädd för hur det ska bli med järntabletter också.
    Men hur är det med blutsaft då? Blir man hård av det eller är det bättre?

• Thelonius

Ooops, sorry! Tar tillbaka det där med lever, jag är vegetarian och har inte så bra koll på vad man får äta för kött när man är gravid.

• Thelonius

Man blir inte hård i magen av Blutsaft men nackdelen med B. är att det inte alls innehåller lika mycket järn som t ex Niferex. Sedan är det så att vissa blir hårda av tabletterna, andra lösa, visa kräks och vissa blir inte påverkade alls. Jag har en del åsikter om järn men väljer att vara objektiv!

• Karra1

ett annat tips är att äta mycket persilja (stö hackad persilja på allt du äter).

Jag har aldrig haft problem med lågt hb under graviditeten och skulle inte ta tabletter eller andra tillskott i onödan.

Jag äter mycket rött kött, persilja, lagar maten i gjutgärnsgryta, äter blodpudding o.s.v.

Flytande järntillskott brukar inte ge samma biverkningar som tabletter (och tas förmodligen upp bättre av kroppen).

Järntillskott tas upp dåligt av kroppen - järn i matvaror (främst animaliska) tas lättare upp.

• sandraG

jag var också rädd för att bli hård i magen när jag fick niferex ( har skit dåliga järnvärden redan nu i v.12..) men istället blev jag lös i magen! inte så mycket att det stör. läste att det kan vara biverkning, båda varianterna. jag har iaf köpt nåt bulkmedel till som ska hjälpa att dricka om man blir hård, hör m apoteket, allt är receptfritt.

• miamartini

Peppan Niferex e bra tabletter.... o för att du ska kompensera dom så du inte ska bli så hård i magen så ät ca 1 msk hela linfrö o 3st katrinplommon varje morron.... De funkar

De gör jag själv o jag va hård i magen redan innan jag började me niferexen...men nu fungerar min mage..... måste visserligen äta fröna o plommonen varje dag...men när man ändå ska äta frukost så e de inte så svårt o slänga dit de....

• wellah

Peppan: jag var hård innan tabletterna, är nog bättre med tabletterna...... enklare försöka äta för att hindra förstoppning än att äta upp järnvärdet utan tabletter... så resonerar jag *skratt*

• lata kocken Johanna

sånt som man inte tänker på som kan vara järnrikt

berikad juice - tex gomorron +järn

berikade flingor - flera av kellogs ska vara berikade men både järn och folsyra

messmör och messost - kokades förr i tiden i järngrytor så nu tillsätter man stora mängder järn för att komma upp i samma nivåer som då...

om måltiden innehåller 50g kött så tas allt järn i maten upp lättare även icke hemjärnet

och ta inte järntabletter om ni inte behöver - om man har ett hb på över 120 finns ingen anledning att ta extra järn och ett hb över 146 (taget i armen inte i fingret) ökar risken för blodproppar i moderkakan - Listo har dunderkoll på det där...

Svar på tråden Järnrik mat?