• Anonym

Ska jag ta hjälp av Kronofogden att driva in pengar?

Mitt ex är skyldig mig en massa pengar, ca 100 000:-. Vi har skuldebrev upprättat och skulden skulle enligt skuldebrevet ha betalats tillbaks i händelse av att samboskapet upphör. Precis det har skett för några månader sedan, men några pengar har han inte fått fram.
    För att jag överhuvudtaget skulle få tillbaks någonting, kom vi muntligen överens om att han ska betala 1000:- i månaden. Det här är dock inget jag är nöjd med eller vill, utan jag behöver verkligen mina pengar.
    Skuldebrevet existerar. Jag vet att exsambon köpt en båt. Jag funderar på att ta hjälp av kronofogden för att få tillbaks mina pengar som tänkt.
    Är det någon här som har erfarenhet av att ta hjälp av kronofogden? Vad har jag för chanser? Hur går det till?

• Svar på tråden Ska jag ta hjälp av Kronofogden att driva in pengar?
  • qattla

Jag tror inte Kronofogden hjälper till med skuldindrivning för privatpersoner men jag kan ju såklart ha fel.
    Jag HOPPAS att jag har fel...

• Anonym

Jo då, det gör de. Kronofogden finansieras ju med våra skattepengar!

• zaderack

Jodå det är alldeles rätt, kronofogden driver även in skulder för privatpersoner.

Jag skulle gjort det, det är ett stort belopp och han kommer att få utmätning om han inte går med på uppgörelse, eller säljer de hans båt eller annat!!

Varför ska du va utan dina pengar?

Han har brutit ett avtal!!

Jag tycker du kör!!!

• Anonym (jag vet!)

Jovisst hjälper Kronofogden dig.

Du får börja med att ansöka om betalningsföreläggande. Det är ett dokument som fastställer att exet är skyldig dig pengarna, och det ska ju inte vara några problem om du har ett skuldebrev. Viktigt är dock att det någon gång skriftligen har uttryckts när betalningen skulle ha gjorts, så att skulden är förfallen som man kallar det.
    Det kostar 300 kr i ansökningsavgift, och du kan i ansökan begära att han ska betala de pengarna också, samt upp till 340 kr för det arbete du lägger ner på detta.

När du sen har ett utslag (när betalningsföreläggandet är klart alltså) kan du ansöka om verkställighet av utslaget. Det är då det går till indrivning. Det kostar 600 kr och det försöker man automatiskt få ut av den svarande, alltså ditt ex.

Du kan gå in på www.kronofogden.se och läsa mer eller skriva ut blanketter att fylla i, eller om du har möjlighet så kan besök ett Kronofogdekontor och be om hjälp.

'Hoppas verkligen att det löser sig för dig!!

• Anonym

Tack för svaren!
    Jag har läst om detta på kronofogdens hemsida, men det skulle vara intressant att höra någons erfarenheter... Hur lång tid tar det från att jag lämnar in en ansökan om betalningaföreläggande, tills någon form av utmätning påbörjas?

• Waldo

Du har goda möjligheter att driva in dina pengar.
    Kontakt KFM om detta omgående. Svårt att säga hur långt tid det tar, ärendena har ökat och kontoren är olika hårt belastade.
    Räkna med några månader i allafall .

Från det KFM skickar ur föreläggande har han 10 dagar på sig att betala. Han kan även överklaga och då får du nog räkna med en månad innan det avgörs
    Betalar han inte ska utmätning ske, här kan du behöva räkna 1-2 månader
    Men som sagt kontoren är olika hårt belastade

Eftersom du vet att han har tillgångar påpekar du detta med en gång för KFM så ni får med det i ev utmätning

• Elyse

hur otroligt fräck får man vara om man går och köper båt för vad som i praktiken är någon annans pengar...! på honom bara

• Mrs Moneybags

Jag skulle göra det när det gäller såpass mycket pengar.
    Annars kan ju avgifterna till Krf kosta mer än man driver in, men jag tycker absolut du ska kontakta Krf och be dem om hjälp.
    Vilken fräck kille!

• Anonym

Tack alla ni som svarat. Jag ska ta itu med detta nu.

Svar på tråden Ska jag ta hjälp av Kronofogden att driva in pengar?