• Längtande mamma

Present till barn nummer 2?

Vi har några par i bekanskapskretsen som snart är tvåbarnsföräldrar och då vill man ju gärna köpa en present till det nya barnet precis som vi gjorde med det förra. Men vad köper man? De har ju kläder, vagnar, leksaker, praktiska saker mm så det räcker och blir över. Det kan ju bli lite enklare om det blir ett barn av motsatt kön än det förra, men vi vet inget om det just nu.
    Till saken hör att vi inte har några barn själva ännu och har därför inte hunnit få erfarenheten om vad som kan funka. Vi har tidigare köpt kläder, en mobil (nej inte en telefon), en snuttekudde, nalle mm.

Vad har ni som har fler än ett barn uppskattat som present till barn nummer 2???

• Svar på tråden Present till barn nummer 2?
  • Miss Skellington

Kläder skulle jag uppskatta ändå, alltid kul med nåt nytt. Ett tips är att köpa nån liten symbolisk sak till storasyskonet också så hon/han inte känner sig utanför

• Skrutten74

Ett "ta-hand-om"-kit till mamman och barnet. Ett paket blöjor, ett paket tvättlappar, någon kallpressad olja till bebeisens bad, någon skön lotion till mamman, något lyxigt shampoo till mamman, någon mysig CD att lyssna på vid amning.

Detta skulle jag uppskattat när 2:an kom!

• Tinnys

Jag tycker det är viktigare att ge något till barn nummer ett. Grattis till lillasyskonet.

• Dixie

en fin sagobok - kul för tvåan att ha något eget, inte bara saker hon har ärvt

• Längtande mamma

Tack för tipsen!

Skrutten74: ska genast börja fundera på ett lämpligt kit!

• Längtande mamma

Tinnys: jo, men det är ju inte JAG som fått barnet, det är några vänner som fått ett syskon till barn nummer ett.
    Det jag undrade över är vad man ger i present till DERAS barn nummer två. Då tycker inte jag att det är min sak att se till att barn nummer ett känner sig lika speciell, det är föräldrarnas. Speciellt när ettan bara är drygt ett år...

• Marre

Längtande mamma skrev 2009-05-17 07:32:25 följande:

Då tycker inte jag att det är min sak att se till att barn nummer ett känner sig lika speciell, det är föräldrarnas.
    Stackars det barnet om alla som kommer med presenter till lillasyskonet tänker likadant. Jag tycker det är självklart att köpa något litet till ettan för att inte hon eller han ska bli svartsjuk på sitt lillasyskon direkt från start! Det behöver ju inte vara något stort, mest något litet symboliskt, ett paket att öppna.
  • Längtande mamma
    Marre skrev 2009-05-17 07:40:58 följande:
    Längtande mamma skrev 2009-05-17 07:32:25 följande:
    Stackars det barnet om alla som kommer med presenter till lillasyskonet tänker likadant. Jag tycker det är självklart att köpa något litet till ettan för att inte hon eller han ska bli svartsjuk på sitt lillasyskon direkt från start! Det behöver ju inte vara något stort, mest något litet symboliskt, ett paket att öppna.
    Ok, ettan är lite drygt ett år gammal, det är föräldrarna som kommer att öppna paketet eftersom det är en nyföding, jag är inte säker på att ettan ens kommer att koppla samman att paketet är till lillasyskonet, speciellt inte om jag gör ett "care-package" till mamman som Skrutten74 ovan rekommenderade.
  • MaaliiinS

Jag tycker att kläder är kul att få så att det finns några finare plagg och inte bara ärvda grejer.

Sedan tycker jag inte att ni behöver tänka på presenter till ettåringen. Ge presenten till mamman eller pappan så är det löst. Hade barnet däremot varit äldre så hade det varit en annan sak. Då är det t.o.m viktigare att storasyskonet får något för att den blivit just det, än att bebisen får något.

• Längtande mamma
    MaaliiinS skrev 2009-05-17 07:53:33 följande:
    Jag tycker att kläder är kul att få så att det finns några finare plagg och inte bara ärvda grejer.Sedan tycker jag inte att ni behöver tänka på presenter till ettåringen. Ge presenten till mamman eller pappan så är det löst. Hade barnet däremot varit äldre så hade det varit en annan sak. Då är det t.o.m viktigare att storasyskonet får något för att den blivit just det, än att bebisen får något.
    Ja vi får se "vilken sort" det blir, sen får vi bestämma present efter det!

Jag håller fullständigt med dig om att om storasyskonet varit äldre så hade det varit viktigt med present även till denn*, det gällar ju att inte spä på eventuella avundsjukeidéer!
  • Dixie

när vår pojke var 2 år blev han storebror - han blev glad bara han fick packa upp presenterna som lillsyster fick - att det var rosa kläder i paketet gjorde inte honom något, bara han fick dra av papper och band!!

Svar på tråden Present till barn nummer 2?