• Jonsi

V70, 9-5 eller Avensis?

Vi måste köpa ny bil nu är vår gamla är totalt på upphällningen. Problemet är att ju mer vi läser in oss på olika modeller, ju mer förvirrade och osäkra blir vi på vilken vi vill ha.
    Vi är en familj på snart fem: Två vuxna, en 15-åring, en snart 2-åring och en nyfödd till hösten.
    Viktiga aspekter är säkerhet och utrymme, både för passagerare och baggage.
    Velar mellan Volvo V70 (trygg men känns otymplig), Saab 9-5 (mycket bil för pengarna just nu, men framtiden??) och Toyota Avensis (Säkrast men för liten?).

Synpunkter för och emot tas tacksamt emot!!

• Svar på tråden V70, 9-5 eller Avensis?
  • Gorban

V70 är väl inte otympligare än en 9-5 som har ungefär samma mått. I ert fall är bredden i baksätet viktigast. Ni ska ju få plats med tre personer där och eventuellt två barnstolar beroende på hur ni placerar er. Därför skulle jag åkt till bilhandlarn och kollat bredden på baksätet och hur mycket benutrymme ni får kvar om ni placerar lillen där fram. 9-5 har faktiskt bättre benutrymme bak än både gamla och nya V70.

Framtiden för 9-5 är nog inget större problem då man kan få reservdelar och service även om GM kursar. Men andrahandsvärdet på V70 har alltid varit bra så den kommer alltid att kunna säljas till ett hyfsat pris.

Avensis är ju en bra och säker bil men väldigt tråkig så den går bort för mig.

• pwa010406

Vi är också fem personer och har nyss köpt en V70 -06. Vi hade en V70-00 förut och jag tyckte nog benutrymmet bak var bättre i den. Beror kanske lite på hur lång den som sitter framför är...
    Avensis ville sambon ha men jag har en kompis som har en sådan och jag tycker sätena är stenhårda i den. Jag åkte till Ullared med kompisen och hade så ont i ryggen att jag nästan inte kom ur bilen sen. De är väldigt tråkiga att köra också!

• Lift Stolpe

Strunta i SAAB. Andrahandsvärdet sjunker som en sten och kursar GM sjunker värdet ännu fortare.
    Ska ni behålla bilen länge spelar det ju ingen roll. Då är ju SAAB billiga nu.

Jag skulle satsat på en V70. Små barn ser ut bättre i den eftersom fönsterlinjen är lägre än på Avensis.

• Jonsi

Himmel, det här blev man ju inte klokare av - förutom att Avensis verkar gå bort. Fler som har åsikter/tips/råd?

• Anghammarad

Av de tre alternativen du listat så skulle jag absolut välja en Avensis. Billigast, bäst kvalitét, lika rymlig, snålast samt säkrast enligt Folksam.

Toyota är dessutom ett märke som kommer att överleva vilket är mycket tveksamt om vare sig Saab eller Volvo kommer att göra.

• bipsiebop

jag har en v70 idag som jag visserligen är mkt nöjd med men skulle gärna ha en avensis - och allra helst en verso.
    har bara bra erfarenheter av toyota överlag

• Sassilina

Vi har en bakåtvänd bilstol  bak i vår V70 och då kan man inte sitta i framsätet framför.

• Flerbarnstokan
    Sassilina skrev 2009-05-16 14:57:13 följande:
    Vi har en bakåtvänd bilstol  bak i vår V70 och då kan man inte sitta i framsätet framför.
    Öh, varför inte??? Det kan vi.

Saab 9-5: Mittsätet bak är inte så skönt att sitta i och eftersom ni är 5 som vi komer ni ju behöva använda även mittsätet bak... Röstar helt klart för volvo.
  • livet leker
    Flerbarnstokan skrev 2009-05-16 15:03:03 följande:
    Öh, varför inte??? Det kan vi.Saab 9-5: Mittsätet bak är inte så skönt att sitta i och eftersom ni är 5 som vi komer ni ju behöva använda även mittsätet bak... Röstar helt klart för volvo.
    Det kan vi oxå... beror nog på stolen vi har en freeway
  • livet leker

V70 solklart val av dessa, aldrig jag skulle köpa en SAAB

Svar på tråden V70, 9-5 eller Avensis?