• Fairy79

Minifom ej till spädbarn?

Var på apoteket idag och skulle köpa minifom då sa apotekaren att man ej får ge de till barn under 3 månader.. man skulle ge semper droppar ist. Men det var min barnmorska som rekomenderade dropparna vad stämmer?

Gillar inte min barnmorska å skulle vilja byta, å nu fick jag ännu mer vatten på kvarnen om detta stämmer!

• Svar på tråden Minifom ej till spädbarn?
  • Lina 1987

Va? De har jag då aldrig hört något om. Min dotter fick minifom droppar när hon var liten, de började jag med när hon var några veckor. De var BVC som gav mig rådet. Så de där tycker jag låter skumt.

• Girlinthecity

Minifom och Semperdroppar har två olika funktioner. Dessutom skulle jag vilja säga att det är som VANLIGAST att ge Minifom till de UNDER tre månaders ålder.

• Hjärtat

Födde min son 5 veckor för tidigt och när han var 3 veckor började vi ge honom minifom enligt rekomendation ifrån neonatalavdelningen..

• Schtaan80

Jag började ge min dotter minifom när hon var ca: 3 veckor. Jag har oxå hört att man ska sluta ge det vid ungefär 3 månaders ålder....

• Jesster

Trams! Det är ju mellan 0 och 3 månader magknip är som vanligast. Minifom är helt ofarligt och verkar lokalt i tarmen.

Semper magdroppar är också bra och kan ges i kombination med Minifom.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Mumin75

Det är ju som sagt under de första 3 månaderna som man oftast behöver minifom eftersom det är vanligast att de besväras av gaser då och efter 3 månader brukar detta gå över... och vi har gett alla våra barn det nästan enda från födseln (även fått råd från bvc)... har aldrig någonsin hört talas om att dessa inte skulle ges till barn under 3 månader, den där apotekaren verkar vara helt ute o cykla...

• LAV0LINA

Min flicka på en månad har i ca en veckas tid fått minifom nu. Fick då inga reaktioner av apotekspersonalen över det när jag köpte.

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Juliagbg

Har oxå gett vår lilla tjej minifom och semperdroppar de första 3 månaderna. Fick inte heller ngn reaktion från apoteket och inte heller bvc sa ngt om att man inte fick ge det innan 3 månader. Det är ju som det sagts tidigare ganska vanligt att det är just de första 3 månaderna som är lite krångel med magen o pruttar för de små.

• MikaelaEriksson
    Fairy79 skrev 2009-05-13 23:54:13 följande:
    Var på apoteket idag och skulle köpa minifom då sa apotekaren att man ej får ge de till barn under 3 månader.. man skulle ge semper droppar ist. Men det var min barnmorska som rekomenderade dropparna vad stämmer?Gillar inte min barnmorska å skulle vilja byta, å nu fick jag ännu mer vatten på kvarnen om detta stämmer!
    vad skummt, minifom ger man ju ända från början om de är så, min son fick de från början, då vi låg inne på sjukhuset också! så ge minifom du, semper och minifom är två helt olika saker, dom hjälper inte mot samma sak.
  • Lovley

jag gav min son miniform i ca 3 månder, Började när han va 1/2 månad. Och det hjälpte med hans nattkolik.,

• HemmaHosSofi

Aldrig hört. Det fick min dotter i ett par månader från det att hon var någon vecka gammal.

• KnutBertil

På både Apoteket och BVC sa de till mig att man inte ska ge före 3 månader, men det gjorde vi iaf.

• strojes

Sökte precis på Apotekets hemsida och hittade bipacksedeln till Minifom och där står att man ger den vid spädbarnskolik och den brukar ju upphöra runt 3 månader så då är det ju konstigt om man inte får ge tidigare än vid 3 månader... varför ska man då ge minifom....? medicinen kanske verkar retroaktivt...{#lang_emotions_wink}

Jag skulle inte lyssna på Apoteket i det fallet utan gå på vad bvc säger och ge minfom till min bebis. Vår stora tjej fick minifom när hon var bebis och jag har aldrig hört att man inte ska ge före en viss ålder.

Och Semper magdroppar är ju ingen ersättare för minifom, det är ju två helt olika typer av droppar som ges av helt olika anledningar.

• Fairy79

vad är de för skillnad på dom? försökt läsa på men inte hittat nått konkret! min son har magknip är 5 veckor och jag helammar så de är inge problem med hans avföring! Hur ska man kunna allt? önskar man kunde byta barnmorska.. min är värdelös misstrivs så!

• Jesster
    Fairy79 skrev 2009-05-14 22:57:22 följande:
    vad är de för skillnad på dom? försökt läsa på men inte hittat nått konkret! min son har magknip är 5 veckor och jag helammar så de är inge problem med hans avföring! Hur ska man kunna allt? önskar man kunde byta barnmorska.. min är värdelös misstrivs så!
    Minifom slår hål på lyftblåsorna som ligger och spänner i tarmen och gör ont.

Semper magdroppar är probiotika som Proviva t.ex. och ger en bra bakterieflora i magen och lugnar en orolig mage. Kan också ge ett visst skydd vid magsjuka och skyndar på ett återfrisknande efter magsjuka.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Anic73

När mina flickor var små så fick vi rådet att ge minifom droppar dessa hjälpte inget vidare, dessutom bökigt för man ska ge dom före varje gång man ammar. Nu när vår son föddes fick jag rekommendationen från bvc att ge sempers magdroppar. Det har gjorts forskning på att dessa hjälper onda magar bättre.

• Skruttis74

På apoteket där jag bor frågar de alltid om det är till bäbis eller till vuxen, finns tydligen för bägge.

• strojes
    Skruttis74 skrev 2009-05-15 17:34:02 följande:
    På apoteket där jag bor frågar de alltid om det är till bäbis eller till vuxen, finns tydligen för bägge.
    Ja, det finns kapslar och så droppar som man ger oralt. Kapslarna ska sväljas hela men det är ju inget som en 3 månaders bebis klarar bättre än en yngre bebis.
Svar på tråden Minifom ej till spädbarn?