• DearKarma

    Är det bra att bada bastu då man är gravid?

    Godmorgon!

    Jag är nu i v. 23+6 och känner att tröttheten börjar övergå i längtan efter att röra på mig. Det är simning och yoga som lockar...
    Så jag undrar om det är ok att bada bastu när man är gravid? Läste någon gång att det inte var så bra för barnet att bada bastu, men minns inte om det var tidigt i graviditeten. För säkerhetsskull vill jag höra mig för, så det inte är något som påverkar barnet negativt.

  • Svar på tråden Är det bra att bada bastu då man är gravid?
  • Cecese

    Det är helt ok att basta när man är gravid så länge man lyssnar på kroppen. Du kommer att må dåligt av värmen långt innan bebisen mår dåligt. Så basta på så länge du mår bra och gå ut om du börjar må dåligt helt enkelt

  • AlvaLovisa

    Barnet är känsligt för höga temperaturer, så därför är det inte så bra eftersom man lätt få förhöjd kroppstemp i en bastu...

  • DearKarma

    Ok, tack. Å andra sidan är jag himla varm i kroppen nu när jag är gravid så kanske längtan efter själva bastu badet inte är så stort ;) Det är nog simningen jag behöver. För det är väl iallafall mycket välgörande =)

  • DearKarma

    Det tycks råda delade meningar huruvida bastubad är bra om man är gravid ser jag...

  • AlvaLovisa

    Bastu
    Bastu anses vara helt ok. Glöm bara inte att inte basta allt för varmt utan lyssna på din kropp. Drick mycket!

    www.niomanader.se/content.asp

    Så länge det inte är för varmt är det tydligen okej

  • teeta

    När vi var på introduktionsmöte på barnmorskemottagningen sa barnmorskan följande:

    I bastu eller varmt bad höjs inte kroppstemperaturen nämnvärt. Mindre än om du har hög feber och kroppstemperaturen är höjd. Att mamman har feber är inget som barnet tar skada av så fortsätt ni att bada och basta.

    Jag har bastat vedeldat flera gånger under min graviditet, men orkar inte sitta lika länge som annars. När min kille öser på vatten och temperaturen stiger går jag ut i bastukammaren en stund och svalkar mig.

  • Fiffi83

    Jag & min kompis bastade hela graviditeten ut. men ja orkade inte sitta lika länge som innan. jag tyckte bara de va gött med lite värme. =)

Svar på tråden Är det bra att bada bastu då man är gravid?