Kan du se skillnaden mellan ett bi och en geting?
Vet du?
Vet du?
Ja.
Fast jag ska väl tillägga att jag kan det med de vanliga arterna. Å andra sidan kan det säkert finnas arter där det är svårare att se skillnad, så även om jag tror att jag skulle klara det även då så ska jag inte svära på att jag inte kan gå bet. Fast jag tror inte det.
Däremot finns det nog en del små humlearter som jag skulle missta för att vara bin.
Hur ser man skilland då?
Ett bi är lite mer "ludet" än en geting som ser lite mer glansig ut... Eller hur jag nu skall förklara det
Jajamensan! För mig är det självklart men allt är ju enkelt när man kan det
Många ser inte skillnad på en geting och en blomfluga heller.
Japp. Hata getingj-ar! Bin däremot är trevliga och - till skillnad från getingar - ickesadistiska små djur som ger fina bär.
Japp. Idag räddade jag t.ex en geting i tvättstugan. Tog ut den i en burk och gav den en sockerbit att smaska på. Sen flög den iväg.
Jag har blivit stucken av båda sorterna men i princip var det mitt eget fel så jag fick skylla mig själv. Bålgetingar däremot är läbbiga.
Jepp... Är allergisk mot geting men inte mot bi, så det är bra att veta skillnaden... Tycker att getingar har ett "elakare" utseende än bin. Bin är lite knubbigare på nåt sätt. Getingar är "vassare" och mer avlånga i sin utformning. De är även skarpare i färgerna. Äh, jag kan inte förklara, det märker jag ju när jag läser vad jag skrivit...
Jadå, bin är ludnare och har oftast inte lika klar gul färg.
Jag brukar inte stanna för att se vad det är.
Japp.
jajamen...man är la uppvuxen "på landet".