• MissJippa

Studieuppehåll mitt i terminen för föräldraledighet?

Hej,

Jag har sökt in till en utbildning till hösten som jag sannolikt kommer in på. Jag skrev igår till studie- och yrkesvägeldaren för att höra hur långt i förväg jag måste ansöka om studieuppehåll för föräldraledighet. Vi väntar vårt första barn i mitten av november. Då svarar hon mig att jag inte är berättigad till studieuppehåll om jag inte läst en hel termin på programmet först. Jag tycker att detta låter jättemärkligt. Är det någon här på FL som är mer insatt än jag?

• Svar på tråden Studieuppehåll mitt i terminen för föräldraledighet?
  • Tecken

Jag tycker inte alls det låter märkligt, känner flera som blivit nekade pga att de inte gått minst en termin.

• mika85

det stämmer alldeles utmärkt att du inte kan ta studieuppehåll om inte gått en termin. däremot vet jag att man kan behålla sin plats och börja senare om man ska göra lumpen, kanske finns nåt sådant vid f-ledighet med? kolla det.

• ming

Man kan väl ta studieuppehåll, men man har ju inte platsgaranti förrän man har gått minst en termin.
    Annars skulle man ju kunna söka till högskolan, komma in, läsa en enda vecka och sedan ta föräldraledigt.

• MissJippa

Ja, det verkar som om jag har haft helt fel för mig angående detta. Jag får helt enkelt vänta att börja plugga till nästa höst.  {#lang_emotions_smile} Tack för era svar!

• mika85
    ming skrev 2009-05-14 11:56:50 följande:
    Man kan väl ta studieuppehåll, men man har ju inte platsgaranti förrän man har gått minst en termin.Annars skulle man ju kunna söka till högskolan, komma in, läsa en enda vecka och sedan ta föräldraledigt.
    man måste ha gått minst en termin för få studieuppehåll med garanterad plats.
  • mika85
    MissJippa skrev 2009-05-14 12:42:13 följande:
    Ja, det verkar som om jag har haft helt fel för mig angående detta. Jag får helt enkelt vänta att börja plugga till nästa höst.   Tack för era svar!
    annars kan du ju börja och se om det går att gå en hel termin även om du ska ha barn. kanske inte är så mycket i skolan i slutet.
  • grabbarnabus
    MissJippa skrev 2009-05-14 12:42:13 följande:
    Ja, det verkar som om jag har haft helt fel för mig angående detta. Jag får helt enkelt vänta att börja plugga till nästa höst.   Tack för era svar!
    Men kan ni inte lösa det sista månaden då? Så att du går klart hela första terminen och sen blir föräldraledig? Har 2 i min klass just nu som fick barn i februari och går klart denna termin så den ena har haft med sin lilla när vi varit i skolan och den andra har barnets far varit hemma. Oftas är det ju inte så mycket i skolan, är ju oftast mycket hem arbete.
  • ming
    mika85 skrev 2009-05-14 13:12:49 följande:
    man måste ha gått minst en termin för få studieuppehåll med garanterad plats.
    Ja, det var ju det jag sa.
  • mika85
    ming skrev 2009-05-14 13:27:47 följande:
    Ja, det var ju det jag sa.
    ja fast läser hon en vecka kan hon inte ta studieuppehåll med platsgaranti. är ju bättre om hon kna lösa det med sin sambo sista månaderna.
  • essarf

Att "gå" en hel termin är ju dessutom rätt subjektivt..

Kolla vad som gäller EXAKT. Vad jag minns av min första termin var att för att få behålla platsen var man typ tvungen att klara en kurs av fyra, men delta på alla tentor eller nått sånt. Dock inget krav på att klara alla tentor.

Men det kommer ju bli lite issues med CSN och Fk om du sitter tight till. Dvs, du vill ju inte ta fullt CSN eftersom du inte kommer "klara" alla tentor med detta upplägg och riskerar få problem nästa gång du vill ha CSN. Dessutom kan du ju inte ta föräldrapenning på heltid om du studerar (och tar poäng). Men kan du hitta en bra tradeoff och tar reda på exakt hur mkt du behöver plugga och hur mkt och när du kan ta av CSN/FK så kan det fungera. Ingenting är omöjligt!

• ming
    mika85 skrev 2009-05-14 13:31:58 följande:
    ja fast läser hon en vecka kan hon inte ta studieuppehåll med platsgaranti. är ju bättre om hon kna lösa det med sin sambo sista månaderna.
    Det var ett hypotetiskt exempel på hur det skulle kunna gå till OM man fick ta föräldraledigt med platsgaranti när som helst. Det står ju "_annars_ skulle man ju kunna..."
  • mika85
    essarf skrev 2009-05-14 13:33:50 följande:
    Att "gå" en hel termin är ju dessutom rätt subjektivt..Kolla vad som gäller EXAKT. Vad jag minns av min första termin var att för att få behålla platsen var man typ tvungen att klara en kurs av fyra, men delta på alla tentor eller nått sånt. Dock inget krav på att klara alla tentor. Men det kommer ju bli lite issues med CSN och Fk om du sitter tight till. Dvs, du vill ju inte ta fullt CSN eftersom du inte kommer "klara" alla tentor med detta upplägg och riskerar få problem nästa gång du vill ha CSN. Dessutom kan du ju inte ta föräldrapenning på heltid om du studerar (och tar poäng). Men kan du hitta en bra tradeoff och tar reda på exakt hur mkt du behöver plugga och hur mkt och när du kan ta av CSN/FK så kan det fungera. Ingenting är omöjligt!
    full f-penning kan även om man har fullt csn bara du har rumslig kontakt med barnet, dvs barnet är med dig hela tiden. däremot måste man se till att man inte överskrider csn:s fribelott.
  • MissJippa

Jag hade tänkt ta de första 15 poängen denna hösten innan studieuppehållet. Att fortsätta resten av terminen med en liten bebis hemma är nog inget för mig. Hade det varit andra barnet och jag hade haf lite rutin så kanske... Jag blev mest bara så förvånad för jag trodde att jag hade klart för mig. Jag väntar helt enkelt till nästa höst (2010) istället. Det blir lugnare för hela familjen tror jag. {#lang_emotions_smile}

• Elsakling

På min tid (10 år sedan) så räckte det med en halv termin godkänt. Men det verkar ha ändrat sig.

Svar på tråden Studieuppehåll mitt i terminen för föräldraledighet?