• Anonym

Shit, Jag har glömt deklarera!!!

herre gud vad jag är oansvarig!! Jag har helt glömt att deklarera!! 10 (!) dagar försent!! Jag skickade ett sms nu, och fick precis "kvittot" tillbaka, men vad händer nu???

Jag skrev bara mitt personnr och koden för underskrift, vad betyder identfieringskoden?? Den skrev jag inte med, och den stod inte med i smset.

Shit vad jag har ont i magen nu.

• Svar på tråden Shit, Jag har glömt deklarera!!!
  • PyretS

Du får väl betala en "straffsumma" för att du deklarerat för sent...men jag vet inte riktigt på hur mycket. Men den blir högre ju längre över tiden man gått.

• Anonym

"Anstånd och försening
    Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du är på resa, kan du begära anstånd. Sjukdom räknas som giltigt skäl, utan att ha ansökt om anstånd, men då måste du skicka in läkarintyget tillsammans med deklarationen.
    Ansök om anstånd senast tio dagar före inlämningdatum hos ditt lokala skattekontor. Lämnar du in din deklaration för sent utan att ha begärt anstånd kostar det minst 1 000 kronor."

Källa: Skattemyndigheten

• Soul

Min sambo deklarerade en dag försent. Enligt honom innebär det 1000 kr i straffavgift. Grrr ....

• Anonym

okej.. det får jag ju ta då.. Vet du hur man tar reda på hur mycket en ligger på?

och vet du något om koderna? Jag måste väl ha gjort rätt?

• Anonym

Fan också!!

Hoppas att det inte blir en tusenlapp om dan.

Hur får man den straffavgiften?

• Anonym

Nej, det blir inte en 1000-lapp om dagen.
    Jag har för mig att om du får tillbaka på skatten så drar de pengarna från återbäringen. Om du får restskatt så lägger de på den. I annat fall skickar de ett inbetalningskort på summan.

Men du kan ju alltid ringa skatteupplysningen och fråga. Numret finns på skatteverkets hemsida.

Anonym skrev 2009-05-14 10:10:58 följande:
    Fan också!! Hoppas att det inte blir en tusenlapp om dan. Hur får man den straffavgiften?
  • Linsen

Det blir inte en tusenlapp om dagen. Du kommer få ett brev om att du är försenad, kostnaden på detta och ett nytt senaste datum. Har du ej betalat till det nya datumet så kostar det mer osv osv.

• Soul

Missat inlämningsdatum den 4 maj: 1000 kronor

Tre månader sen: +1000 kronor

Fem månader sen: +1000 kronor

= Max 3000 kronor i förseningsavgift.

• Anonym (fd SKV-anställd)

Om du har tur så får du ingen förseningsavgift. Jag vet att när jag jobbade på Skatteverket så struntade vi i princip i att påföra förseningsavgift på de som vi inte påminnt, dvs de som hade lämnat in deklarationen självmant, men lite för sent struntade vi i. Men det kan nog diffa från kontor till kontor, så man får hålla tummarna. Vad gäller det där med koderna så är jag inte jätteinsatt, men om du fick ett sms där det står att deklarationen är inlämnad så är den det. Spara sms:t ifall det skulle bli tjafs. Du kan också försöka ringa till Skatteverket och fråga om deklarationen har kommit in. Uppgifter är visserligen sekretessbelagd men ibland är dom schyssta. Lycka till!

• Anonym

ok, tack för svar.. jag ska betala tillbaka på skatten redan.. Har inte fått något brev av dom..

Men gjorde jag rätt i smset?

Förseningsavgiften kommer på slutskattsedeln, någon gång i sommar, tillsammans med inbetalningskortet. Som sagt, har du fått kvittens i ett sms så är det nog helt i sin ordning, men ring och kolla om du är osäker (0771-567567)

• Anonym

Ååh, tänk om jag skulle ha sån tur!

Jag blir så arg på mig själv, jag fattar inte hur jag kunnat missa det här. Det är ju inte direkt så att man är gjord av pengar heller. Men får jag försenings avgiften så får jag ju ta det och helt enkelt skylla mig själv. Jag kommer aldrig glömma bort det här igen iaf.

Ja, jag fick ett beräftelsesms om att min deklaration kommit in till skatteverket..

• Anonym (Undrar)

Anonym (fd SKV-anställd) skrev 2009-05-14 10:22:12 följande:

Förseningsavgiften kommer på slutskattsedeln, någon gång i sommar, tillsammans med inbetalningskortet. Som sagt, har du fått kvittens i ett sms så är det nog helt i sin ordning, men ring och kolla om du är osäker (0771-567567)
    Är denna summa specificerad på detta års dek.? Jag glömde nämligen lämna in i tid förra året men fick ingen påminelse och kan inte se någonstans att de tagit 1000 kr. Fast å andra sidan ska jag betala tillbaka 22000 kr......SURT!
  • Anonym

Anonym (Undrar) skrev 2009-05-14 10:39:23 följande:

Är denna summa specificerad på detta års dek.? Jag glömde nämligen lämna in i tid förra året men fick ingen påminelse och kan inte se någonstans att de tagit 1000 kr. Fast å andra sidan ska jag betala tillbaka 22000 kr......SURT!
    Usch va tråkigt!! Hur sent ute var du?

Jag är ju 10 dagar sen.. Mår skitdåligt av det. Men är glad att en kompis började prata om det.. annars hade jag väl fortfarande inte kmmit på det.
  • myran82

Om du provar att ringa in din deklaration så får du svar i telefonen om du har deklarerat eller inte. Alltså om det har fungerat.

Jag deklarerar via telefon och ringer alltid upp en extra gång för att se att den verkligen är inne.

• Anonym
    myran82 skrev 2009-05-14 10:48:16 följande:
    Om du provar att ringa in din deklaration så får du svar i telefonen om du har deklarerat eller inte. Alltså om det har fungerat.Jag deklarerar via telefon och ringer alltid upp en extra gång för att se att den verkligen är inne.
    Är det telesvar eller någon som sitter där och svarar?

Anonym (Undrar) skrev 2009-05-14 10:39:23 följande:

Förseningasavgift från förra året ska ha beslutats i särskilt beslut, dvs har du blivit påförd förseningsavgift så ska du ha fått info om det i särskild skrivelse. Det kan ju faktiskt vara så att du slapp förseningsavgift förra året. Ett tips är att inte vara sen flera år i rad. På Skatteverket dom man nämligen se om man slarvat tidigare och då brukar dom vara mer angelägna om att ge förseningsavgiften.
  • Anonym
    myran82 skrev 2009-05-14 10:48:16 följande:
    Om du provar att ringa in din deklaration så får du svar i telefonen om du har deklarerat eller inte. Alltså om det har fungerat.Jag deklarerar via telefon och ringer alltid upp en extra gång för att se att den verkligen är inne.
    Provade nu, den har kommit in.
Svar på tråden Shit, Jag har glömt deklarera!!!