• Jiffy75

Mitt största minus: Jag har ingen utbildning :-(

Nu ångrar jag mig... att jag inte visste vad jag ville bli när jag var 19 år och att jag inte gick en utbildning!
    Men allt bara snurrade på med jobb och så... så det fanns aldrig någon anledning till att gå en utbildning. Jag fick ju bara mer och mer arbetserfarenhet...
    Men nu när man är arbetslös är utbildning A och O. Man blir bortsorterad om man inte har detta, oavsett erfarenhet.
    Och inte sjutton kan jag börja ta studielån nu, sitter med hus och barn. Vem ska då betala huset? Sambons lön räcker inte till...

Jag har 11 års erfarenhet inom mitt yrke. Väger det ingenting???

• Svar på tråden Mitt största minus: Jag har ingen utbildning :-(
  • lilla sandra

Är det gymnasieutbildning du saknar?
    Jag läser upp gymnasiet nu o får ca 8800:-/månad UTAN studielån. Kan det funka ett år tills du läst upp det som behövs?

• Jiffy75

lilla sandra skrev 2009-05-14 11:19:24 följande:

Är det gymnasieutbildning du saknar? Jag läser upp gymnasiet nu o får ca 8800:-/månad UTAN studielån. Kan det funka ett år tills du läst upp det som behövs?
    Åh, nej. En högskoleutbildning med examen.
  • lilla sandra
    Jiffy75 skrev 2009-05-14 11:20:08 följande:
    lilla sandra skrev 2009-05-14 11:19:24 följande: Åh, nej. En högskoleutbildning med examen.
    Jaha, okej. Då förändrar det ju läget lite.
  • Maiko

Vad är det för utb?Finns ju annars distansstudier på heltid /deltid ? om du hinner eller orkar, så slipper du ta studielån.

• Jiffy75
    Maiko skrev 2009-05-14 11:27:16 följande:
    Vad är det för utb?Finns ju annars distansstudier på heltid /deltid ? om du hinner eller orkar, så slipper du ta studielån.
    jo fast då kostar ju själv utbildningen ändå, mellan ca 15-35000 kr för de jag tittat på. Och hur ska jag pröjsa det?
  • LaLina

Tyvärr så är det den bistra sanningen i tider som dessa, att de utan utbildning gallras snabbt bort från den hårda konkurensen om jobb. Det är många akademiker som går arbetslösa också, så konkurensen är benhård idag.

Håll huvudet högt, det kommer bättre tider! Det finns ljusningar. Jag inboxade dig som du kanske märkte. Ville ge dig en smula hopp om framtiden!

• piggen

För att göra dig lite glad så betyder erfarenhet mycket, ja mer tycker jag.

Har utbildning och får ofta komma på intervju men sen säger de alltid nåt i stil med "ja ha är din son så liten". "vem ska vabba när han är sjuk" osv och något jobb blir det aldrig. Sitter här och ångrar nästan studierna när de ändå inte vill anställa nån med barn under 10.

Fokusera på din erfarenhet och ge exempel i brev/intervjuer. Så småningom ska vi väl få jobb allihop.

Förresten undersök hur mycket du skulle kunna få i studielån jag fick 8 500 kr i månaden utan barntillägget man kan få. Kanske kan ni klara er.

• Jiffy75
    piggen skrev 2009-05-14 13:08:49 följande:
    För att göra dig lite glad så betyder erfarenhet mycket, ja mer tycker jag. Har utbildning och får ofta komma på intervju men sen säger de alltid nåt i stil med "ja ha är din son så liten". "vem ska vabba när han är sjuk" osv och något jobb blir det aldrig. Sitter här och ångrar nästan studierna när de ändå inte vill anställa nån med barn under 10. Fokusera på din erfarenhet och ge exempel i brev/intervjuer. Så småningom ska vi väl få jobb allihop. Förresten undersök hur mycket du skulle kunna få i studielån jag fick 8 500 kr i månaden utan barntillägget man kan få. Kanske kan ni klara er.
    ja, jag har också ett barn, på 1,5 år, så jag ligger inte mkt bättre till...
  • sakoline
    piggen skrev 2009-05-14 13:08:49 följande:
    För att göra dig lite glad så betyder erfarenhet mycket, ja mer tycker jag. Har utbildning och får ofta komma på intervju men sen säger de alltid nåt i stil med "ja ha är din son så liten". "vem ska vabba när han är sjuk" osv och något jobb blir det aldrig.
    Seriöst, frågar de det???
  • emmakatta
    Jiffy75 skrev 2009-05-14 11:30:47 följande:
    jo fast då kostar ju själv utbildningen ändå, mellan ca 15-35000 kr för de jag tittat på. Och hur ska jag pröjsa det?
    men universitetsutbildningar kostar aldrig, finns ju MASSOR på distans, har själv läst ett halvår av min utbildning på distans
  • ming

Det beror kanske på vad du söker för jobb. Jag har aldrig haft problem att skaffa jobb trots att jag inte har utbildning. Inte ens nu när det är så många varslade och arbetslösa.
    Däremot är jag på gång att försöka ordna en högskoleexamen, men det är för att det är ett specifikt yrke jag vill jobba inom, och just där krävs det högre utbildning.

• Tecken

Jag tycker du ska investera några år i dig själv. Den lägsta högskoleexamen tar 2 år att erhålla, en kandidatexamen tar 3 år, en magisterexamen tar 4 år. Vad är 2-4 år av hela ditt yrkesliv? Nu kanske är den perfekta tiden att börja plugga?

• Jiffy75
    Tecken skrev 2009-05-14 14:14:42 följande:
    Jag tycker du ska investera några år i dig själv. Den lägsta högskoleexamen tar 2 år att erhålla, en kandidatexamen tar 3 år, en magisterexamen tar 4 år. Vad är 2-4 år av hela ditt yrkesliv? Nu kanske är den perfekta tiden att börja plugga?
    fast utbilda sig inom det man kan... låter lite kaka på kaka... men visst. Får man inget jobb så får man inte...
  • Adoniram

Bara att komma igång och läsa deltid och arbeta deltid. Svenska utbildningar tar inte många år, så det är få år du ska vara fattig.

Själv började jag med en can.lic i religionsfiosofi med extrakurser i hebreiska och latin (totalt 7 år) när jag var gift och gott om skulder. Det funkade bra.

Livet är långt och en utbildning är oftast kort.

• Jiffy75
    Adoniram skrev 2009-05-14 19:26:19 följande:
    Bara att komma igång och läsa deltid och arbeta deltid. Svenska utbildningar tar inte många år, så det är få år du ska vara fattig. Själv började jag med en can.lic i religionsfiosofi med extrakurser i hebreiska och latin (totalt 7 år) när jag var gift och gott om skulder. Det funkade bra. Livet är långt och en utbildning är oftast kort.
    ja, nu har jag anmält mig till en kurs iaf! Skulle jag börja studera en 3 år lång utbildning måste vi sälja huset och flytta till lägenhet, så frågan är om det är värt det... Studielån har jag haft sedan tidigare då jag studerat annat på högskola. Vill inte sätta mig i samma sits igen, jag är ju snart 35 år och har barn nu. Finns ju ändå ingen garanti för jobb, även om jag lånar en halv mille till studier.
  • Göteborgsmamman75

Det beror nog mycket på vilken bransch du jobbar inom. Till vissa jobb krävs mer och mer formell utbildning men det är minst lika viktigt med erfarehet. Fråga en nyutexad högskolestudent utan arbetslivserfarenhet så får du se hur lätt denne har att få jobb. Det är nog ännu värre att sakna arbetslivserfarenhet tror jag, men visst är utbildning viktigt.

Men då tror jag man ska välja något man verkligen är säker på att man vill jobba med innan man tar studielån och allt.

• piggen
    sakoline skrev 2009-05-14 13:51:04 följande:
    Seriöst, frågar de det???
    Jo, det är sant. En personalvetare sa att det är på gränsen vad de får fråga. Mitt barn är också 1,5 år och själv blir jag 35 i år. Känns hopplöst, ingen vill anställa för man har små barn och sen tror de att man ska skaffa en till snart, vilket iofs är sant om man vill ha fler barn med tanke på åldern men de borde titta på min kompetens istället.
  • JA77

Klart att du ska börja plugga! Jag har studerat med människor som är över 45 år - de har ju tjugo år kvar att jobba, så visst var deras utbildning en investering! Du är 35, du är faktiskt ung. Du pratar om att sälja hus och hem, men det kan det väl vara värt? Vill du vara arbetslös och ha kass lön till pensionen? Nej, ryck upp dig, besök en studievägledare om du inte vet vad du ska läsa. Man kan alltid pröva - passar det inte så hoppar du av.

Var har du jobbat innan? Vad ville du när du var 19?

Lycka till!

Svar på tråden Mitt största minus: Jag har ingen utbildning :-(