• Laila

Är majsvälling stoppande???

Hej!
    Har en 7mån son som är förstoppad och har varit i några dagar, har gått från sempers milda havrevälling till majsvälling men nu sa en kompis att majsen är stoppande...
    När jag ringde 1177 så sa hon inget om det fast jag sa flera ggr att han fick majsvälling så nu frågar jag er: är det stoppande och vad ska jag ge istället, han har fått laktulos sen i lördags men det verkar inte funka så bra, jag ger 5 ml på 200 ml välling/ tillägg...
    HJÄLP!

• Svar på tråden Är majsvälling stoppande???
  • nettis1

Ja det är den! Det är därför man blir rådd att ge den vid tex magsjuka/diarre etc.... jag ger den till min treåring, men har rapsolja i ´för att hon ej ska bli förstoppad.

Hejsning

• Rödklövern

Ja den är stoppande. Jag har jättestor problem med min lilla tjejs mage. Hon får laktulos jämt. 7,5 ml. Du kan ge mera än 5 ml.

• Fru Moghaddam

Ja!
    Jag gav min son majspuré och han blev förstoppad stackarn så vi fick åka in akut....
    Men nu är han bra igen!

• Åsa78

Ja den är stoppande. Här nere i småland rekomenderar inte ens BVC den vid magsjuka/diarré. Iallafall inte när min nu 3½ åriga tjej var majsjuk vid 1 års ålde.

• Bubblan2

Både ris- och majsvällingen har stoppande verkan.

Gå tillbaka till havrevällingen och klicka i lite messmör i vällingen så får du nog fart på magen igen.

Ja, messmör innehåller salt men det är i väldigt liten mängd barnet får i sig det och det ska ställas mot att barnet inte kan bajsa...

• Eka80

Jag fattar inte varför det står på majsvällingen att den är "mild för magen" när den ju är stoppande... lite tvetydigt tycker jag.

• frunygren

jag gav majsvälling i början och min dotter blev hård i magen, fick sedan höra att det var stoppande och bytte då till mild havrevälling. då blev det bra.
    jag tycker att katrinplommon puré funkar jättebra.

• engstrom2007

Ja det är det vår son har problem med magen och vi får inte ge något meds majs eller ris. Lägg en msk rapsolja i vällingen. Lägg gärna en msk messmör i gröten och gärna lite katrinplommon efter varje måltid. Detta måste vi göra varje dag annars fungerer inte vårs sons mage. Valde att inte ge han laktulos för att han fick gaser av det. Lycka till

• Pensée

Katrinplommonpuré i mängder funkade för oss! Lycka till, har precis varit där själv.

• Jolina

Jag fick ge min dotter majsvälling då hon haft diarré i två veckor, men det för att sköterskan trodde de andra vällingen va för mycket fibrer i och majsvällnig ska vara snällt mot magen.
    Så kör på en annan välling/gröt ex havre samt 1msk rapsolja alt solrosolja, samt katrinplommonpuré så är nog magen reko igen.

• riotflickan

Stoppande:
    ris
    majs
    morot
    banan
    äpple

Lösande:
    päron
    kiwi
    plommon
    aprikos
    vindruvor/russin

Detta var vad jag lärde mej under 7 månader som gravid och förstoppad!

Svar på tråden Är majsvälling stoppande???