• Anonym

Orolig för min man

Min man är pollenallergiker, ganska kraftig allergi. Från mars till augusti äter han två allergitabletter (loratadin) om dagen, en på morgonen och en på kvällen. Trots det har han mycket besvär med snuva och kliande ögon. Dessutom blir han trött och lätt andfådd.

Senaste veckan har han varit tröttare än vanligt, han kan sova 13 timmar och ändå vakna trött. Konstant seg i huvudet.

Är det någon allergiker som vet om det är extra mycket pollen nu? Är extrem trötthet vanligt när man lider av svår allergi? Jag är lite orolig över den stora mängden tabletter också.

Han vägrar gå till läkare. Jag sitter just nu i ett annat land och kan inget göra mer än oroa mig.

• Svar på tråden Orolig för min man
  • grön banan
    Anonym skrev 2009-05-14 13:02:50 följande:
    Min man är pollenallergiker, ganska kraftig allergi. Från mars till augusti äter han två allergitabletter (loratadin) om dagen, en på morgonen och en på kvällen. Trots det har han mycket besvär med snuva och kliande ögon. Dessutom blir han trött och lätt andfådd.Senaste veckan har han varit tröttare än vanligt, han kan sova 13 timmar och ändå vakna trött. Konstant seg i huvudet. Är det någon allergiker som vet om det är extra mycket pollen nu? Är extrem trötthet vanligt när man lider av svår allergi? Jag är lite orolig över den stora mängden tabletter också.Han vägrar gå till läkare. Jag sitter just nu i ett annat land och kan inget göra mer än oroa mig.
    Kraftig trötthet är inte ett vanligt symtom på pollenallergi, men förekommer. Har det själv. Sökte läkare för tröttheten o fick därav veta om allergin. I år funkar min medicin inte tillfredsställande heller. Jag har haft svåra problem senaste 2 mån. Att vägra läkare är som ett småbarn. Då får han tyvärr lida. Förra året blev jag hjälpt av Rhinacort nässpray o Livostin ögondroppar.
  • KramMiiis

Jag är pollenallergiger och äter samma medicin som din man.
    Trots det så kan jag känna av pollen. Får ofta kompletera med ögondroppar och nässpray. När pollensäsongen drar igång så blir jag OTROLIGT trött och när jag tar medicinen så blir jag om mjöligt ÄNNU tröttare.. Känns som att man har tuggummi i huvudet.
    Jag har aldrig haft problem med andningen dock vilket jag är tacksam över. Kanske att din man skulle kolla upp det, han kanske behöver lite astmamedicin. Men att han är så trött är normalt tyvärr...

Mia, Håkan & Alexander - Det är vi mot världen!!
  • grön banan
    KramMiiis skrev 2009-05-14 13:14:01 följande:
    Jag är pollenallergiger och äter samma medicin som din man. Trots det så kan jag känna av pollen. Får ofta kompletera med ögondroppar och nässpray. När pollensäsongen drar igång så blir jag OTROLIGT trött och när jag tar medicinen så blir jag om mjöligt ÄNNU tröttare.. Känns som att man har tuggummi i huvudet. Jag har aldrig haft problem med andningen dock vilket jag är tacksam över. Kanske att din man skulle kolla upp det, han kanske behöver lite astmamedicin. Men att han är så trött är normalt tyvärr...
    Tuggummi i huvet var ett bra uttryck.
  • Sippan 81

Jag chansar på att han är trött av medidicnen då han äter dubbel dos av den rekomenderade mängden, och antihistaminer gör en trött.

Min sambo blir helt däckad första 3 veckorna av pollen säsongen då han måste påbörja alla mediciner

Du får ta han i örat när du kommer hem och dra med honom till doktorn, han kanske behöver annan medicin samt mer än bara tabletter

• KlasStures mamma

även medicinen kan vara tröttande. kan vara värt att prova någon annan!

• grön banan

KlasStures mamma skrev 2009-05-14 13:15:59 följande:

även medicinen kan vara tröttande. kan vara värt att prova någon annan!
    Man blir i regel trött av alla pollenmediciner. Men om man inte tar dem kan besvären va värre o symtom kan ju även va trötthet, som är större än den medicinen ger.
  • Anonym

Tack för svaren. Ja, jag tycker ju också han borde gå till läkare. Men han säger att det nog bara är allergin, och att läkaren inte kan göra nått. På sätt och vis förstår jag honom. Det känns skönt att veta att det kan vara symptom på allergi iaf, och att det kanske varit kraftig pollensässong i år.

• grön banan
    Anonym skrev 2009-05-14 13:20:41 följande:
    Tack för svaren. Ja, jag tycker ju också han borde gå till läkare. Men han säger att det nog bara är allergin, och att läkaren inte kan göra nått. På sätt och vis förstår jag honom. Det känns skönt att veta att det kan vara symptom på allergi iaf, och att det kanske varit kraftig pollensässong i år.
    Jag började med receptfria ögondroppar förra året, men när jag väl fick tag i läkaren sa hon att jag skulle ta starkare nässpray o förmodligen då slippa ögondropparna, vilket stämde. Så man kan visst behöva läkarråd.
  • Anonym

grön banan skrev 2009-05-14 13:22:25 följande:

Jag började med receptfria ögondroppar förra året, men när jag väl fick tag i läkaren sa hon att jag skulle ta starkare nässpray o förmodligen då slippa ögondropparna, vilket stämde. Så man kan visst behöva läkarråd.
    Jag ska ta ett snack med honom igen. Annars blir det släpa i örat när jag kommer hem.
  • KlasStures mamma

grön banan skrev 2009-05-14 13:18:29 följande:

KlasStures mamma skrev 2009-05-14 13:15:59 följande:
    Man blir i regel trött av alla pollenmediciner. Men om man inte tar dem kan besvären va värre o symtom kan ju även va trötthet, som är större än den medicinen ger.
    De nyare medicinerna gör en inte riktigt lika trött har jag upptäckt! Man reagerar inte likadant på alla mediciner.
    Spruta kan jag varmt rekomendera! Fungerade jätte bra för mig och jag slapp tröttheten. Behövde bara ta ögondroppar och nässpray när jag var ute och var aktiv. Typ när man leker med barnen på gräsmattan så att pollen yrde lite extra...
  • Anonym

Tack alla.

Har ni några tips på tabletter som ni blir mindre trötta av? Förstår att det varierar såklart, men vilka tar ni? Receptfria främst, eftersom det är lättast att skaffa fram snabbt.

När jag kommer hem ska jag ta och gå till apoteket och köpa några olika och be honom prova. Han jobbar lite avigt till så han har svårt att hinna till apoteket själv. Samma med läkare, en anledning han inte vill gå är att det tar mycket tid för honom.

• KlasStures mamma

Jag tar Kestine. De kan man öven dubbla dosen på. Tycker att de funkar jätte bra!

• Anonym

KlasStures mamma skrev 2009-05-14 15:22:24 följande:

Jag tar Kestine. De kan man öven dubbla dosen på. Tycker att de funkar jätte bra!
    Är de receptfria?
  • KlasStures mamma
    Anonym skrev 2009-05-14 15:23:47 följande:
    KlasStures mamma skrev 2009-05-14 15:22:24 följande:
    Är de receptfria?
    Ja det är de.
  • saran

Jag har ätit Aerius (recept) mot pollenallergi, enda tabletten jag provat som jag inte blev totaldäckad av... Men de senaste två åren har jag fått akupunkturbehandlingar på våren mot allergin funkar väldigt bra...Tips!

Svar på tråden Orolig för min man