• mammas små

Våfflor till 8 månaders??

Kan man ge en liten tjej på 8½ månad våfflor?? Eller är det för mycket mjölk i dom?

• Svar på tråden Våfflor till 8 månaders??
  • näradig

klart man kan. sedan är det ju upp till dig att avgöra om du tycker det är bra och vad de ska innehålla.

• KlasStures mamma

vaddå för mycket mjölk.... kan väl inte ge dem för mycket mjölk....
    det är ju ingen stor mängd mjölk i våffler....

• mammas små

Tänkte mest på att man inte ska ge mjölk före 1 år men det kanske är ren mjölk ur glas :)

• skogsbollen

Det där med att inte ge mjölk före ett års ålder har jag oxå funderat på, men har fått för mig att det är för att mjölk till måltiderna gör att kroppen inte tar upp det viktiga järnet så bra som det skulle, så man ska inte ge det som måltidsdryck, och heller inte som mellanmål, typ yoghurt, i för stora mängder. Bebisarna behöver mat med mycket järn, och mjölk/yoghurt innehåller inte det, tror jag?

Men jag funderar på samma sak...för jag tänkte steka pannkakor idag och ge lite till vår 7,5-månaders kille, och där är det ju mjölk, gluten och ägg, all "allergimat" lixom. Äh, han får smaka bara lite... man kan ju utesluta salt och socker i dem åtminstone.

• gryning2
    skogsbollen skrev 2009-05-14 17:41:48 följande:
    Det där med att inte ge mjölk före ett års ålder har jag oxå funderat på, men har fått för mig att det är för att mjölk till måltiderna gör att kroppen inte tar upp det viktiga järnet så bra som det skulle, så man ska inte ge det som måltidsdryck, och heller inte som mellanmål, typ yoghurt, i för stora mängder. Bebisarna behöver mat med mycket järn, och mjölk/yoghurt innehåller inte det, tror jag?Men jag funderar på samma sak...för jag tänkte steka pannkakor idag och ge lite till vår 7,5-månaders kille, och där är det ju mjölk, gluten och ägg, all "allergimat" lixom. Äh, han får smaka bara lite... man kan ju utesluta salt och socker i dem åtminstone.
    Men inte är det förbjudet att ge en 7,5 -månaders ägg, gluten och lite mjölk? Kanske om man har starka anlag för allergier men annars kan man väl ge det mesta? Jag skulle ge både pannkaka och våfflor så fort barnet kan äta det. Man ger ju inte det varje dag heller.
  • luzorsus

angående mjölk så är det så att man ska undvika det som måtidsdryck innan 1 år då det hämmar järnupptagningen...men lite i maten skadar knappast.

• sazzia

jag brukar låta vår son smaka lite mjölk (han är 8mån) han dricker inte särskilt mycket av det men ett par små klunkar tycker jag är helt okej.
    Men jo det är så att mjölk gör så att kroppen inte tar upp järn lika bra hur länge man ska vänta med att ge det som måltidsdryck vet jag dock inte...
    men ett par små klunkar gör ingen skada sa då BVC iaf.
    så då borde inte mjölk i maten nån gång göra skada heller.

• mapo51

Det är "råa" mjölkprodukter som man ska undvika på grund av att det innehåller för mycket protein, men mjölken i våfflorna hettas upp när de gräddas så det är ingen fara.
    Tvärtom är det toppenmat. Om du gör äggvåfflor så ska du dock vara uppmärksam på om dottern får några utslag (typ nässelutslag) för det kan vara tecken på äggallergi.
    Sonen fick det första gången han åt ägg, men som tur var så var det bara då även om äggallergi av den typen oftast växer bort.

Svar på tråden Våfflor till 8 månaders??