• minhalva

kall sås till fisk som vi brukade få i skolan, recept ngn?

när vi gick i skolan för 10 år sedan vet jag att vi brukade få en jätte god sås kall till panerad fisk....den var typ lite rosa...och söt....ngn som vet vad det är för sås?

• Svar på tråden kall sås till fisk som vi brukade få i skolan, recept ngn?
  • Mum of love
    minhalva skrev 2009-05-14 13:13:35 följande:
    när vi gick i skolan för 10 år sedan vet jag att vi brukade få en jätte god sås kall till panerad fisk....den var typ lite rosa...och söt....ngn som vet vad det är för sås?
    Var den rosa så vet jag inte, kommer bara på skarpsås som man fick till panerad fisk (kanske fick ni någe specielt på er skola)
  • challe 1

åååh jag har också varit sugen på den. hur länge som hellst. och köttfärssåsen man fick i skolan. mumma. kanske ska bryta mig in på ett lågstadium och käka lunch i morgon. haha.

• SweetStarAngel

Visst är det väl filsås du efterfrågar? Älskar också den såsen, blev sugen på det nu

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • MalinAnnaJosefine

Den kalla såsen som jag fick i skolan till panerad fisk hade ärtor i sig.
    Och när jag gör den hemma så har jag gräddfil, dill, ärtor och så pressar jag ner lite citronsaft i också. Och en nyda salt.
    Den är super god iaf.

Bebis BF 090527
  • Mum of love
    challe 1 skrev 2009-05-14 13:17:21 följande:
    åååh jag har också varit sugen på den. hur länge som hellst. och köttfärssåsen man fick i skolan. mumma. kanske ska bryta mig in på ett lågstadium och käka lunch i morgon. haha.
    Va var det mer i såsen (va gjorde den rosa??) fanns det nå mer i den som ni kan komma på??
  • challe 1

jag har tyvärr ingen aning. men ärtor tror jag inte det var i den. fast jag vet inte. var den verkligen rosa?

• sanna88a

om den va rosa lär de ha varit lite ketchup i

• Gabzan

ni menar inte den som det är typ bostongurka i? men den va väl inte rosa?
    fast den va jävligt god. å risgrynsgröten man fick i skolan oxå.. ååå va gott..
    jag går på diet så just nu är alla tankar på mat helt sjuka, jag ser berg av all mat jag nånsin velat äta haha

• Mum of love

den klassiska såsen till panerad fisk är ju en kall sås på fil och gräddfil, med bostongurka i och så citronpeppar (alt salt,peppar och lite citron) men inget slår citronpepparn..

• Hallontårta

Jag sökte detta förut här på FL och fick dessa svar: (har inte testat dem själv, men är det något av detta du tänker på?)

Kall fisksås, passar bra till stekt fisk.
    Snabb och enkel sås som passar till stekt panerad fisk, t.ex. crispies, fiskpinnar m.m.

Tid: 5 minuter

2 portioner

Du behöver:
    2 dl naturell yoghurt 0,5% fetthalt
    2 msk majonnäs
    ½ dl bostongurka
    ½ tsk salt
    Gör så här:
    Blanda ihop alla ingredienser. Smaka av. Låt stå en liten stund.

eller

fil eller gräddfil, c:a 1 dl per person
    bostongurka, 1-2 tsk per person
    färsk vitlök efter smak
    dill
    örtsalt

Blanda fil, bostongurka, pressad vitlök och finhackad dill. Smaka av med örtsalt.

eller

3/4 gräddfil och 1/4 majo + en massa fryst hackad dill och salt och peppar

Svar på tråden kall sås till fisk som vi brukade få i skolan, recept ngn?