• Aedea

4 timmar på ett flyg med en 2-åring...HJÄLP!

Vi ska resa bort om två veckor och jag kommer att sitta 4 timmar på ett flyg med min 2-åriga dotter. Måste alltså ensam underhålla henne... Är det någon som har tips på roliga lekar man kan hitta på i en flygstol (!) eller bra leksaker att inhandla?

Tacksam för svar, känner mig supernervös inför att anses som störande av andra passagerare.

• Svar på tråden 4 timmar på ett flyg med en 2-åring...HJÄLP!
  • Alex71

Böcker i massor, tex. russin och kex att plocka med, små klistermärken att fästa på brickan framför stolen (kolla bara att de går att ta bort sedan!), att dricka en skvätt välling vid start och landning fukar bra för tryckutjämningen i öronen, små leksaker, sen fukar det ofta bara att få stå i stolen och titta på alla människor runt om - alltid är det någon som kan vara "lekfarbror/tant" en stund. Ombordtidningarna är heller inte att förakta.

• jossposs

hej tjejen
    Tycker inte du skall oroa dig,d et kommer att gå huuur bra som helst.
    har några gånger åkt själv med våra barn för att hälsa på min mamma, alltså åkt tåg i sex timmar, det är lite jobbigt måste jag säga då man bara har två armar. FÖr även om din två åring säkert är livlig och jättenyfiken så kommer det att gå super.... Det finns en maaaaaaaaaassa folk att titta på, hon kan gå runt en liten sväng då och då: Lite godis (om hon får äta), kex, böcker, pennor o pappaer brukar ju fungera. Sen så får ni kanske mat på flyget oxå vilket tar ytterligare en stund. Du ska se att detta fyra timmar går superfort och att ni snart e framme

Lycka till, kommer gå kanon detta!!

• Veladis

Vi gjorde första flygresan förra året då sonen var 23 månader. Resan gick till Malta. 3½ timems restid ungefär. Var beredd på spring i gång etc, men det gick över förväntan. Detta gjorde sonen under 3½ timems flygresa:

- Läste Pixiböxker
    - Körde lite bil
    - Åt smörgås+välling
    - åt och sorterade Smartiesgodisar
    - Sjöng (alla gamla godingarna)
    - Undersökte sittplatsen, saker som gick att fälla ner & fälla upp, hur det såg ut under stolarna, knäppa av och på bältet, mm
    - Sov 1½ timme

• TheCoopers

Många barn blir ju lite extra trötta på flyg och sover gärna en snutt .
    Annars ta med tex pussel , kritor och papper eller leksaker som man kan sitta och klura lite med .
    Kanske slå in 2-3 stycken så det blir lite roligt att öppna ?

Det kommer gå jättebra !

/Mia

I'm the me I choose to be ...
  • ami

Så måste man ju bara sitta still vid start o landning oftast. Brukar gå bra att trava omkring lite. Tiden går fort. Har själv gjort flera 15 timmars flygresor dels med 11 mån som höll på att lära sig gå (fram o tillbaks i planet i elva timmar..) dels med 3-åring. Hur bra som helst, mycket värre att åka bil samma tid..

• Aedea

Tack alla för tips och pepp! Ska def testa att slå in lite i paket!

• Svalövsmamma

Tänk på att busa mycket på flygplatsen innan ni går på flyget. Många försöker lugna sina barn då och vill inte skapa för mycket uppståndelse men är ju inte så kul att sitta på planet med benen full av spring. Få henne att springa fram och tillbaka innan (men ha henne under uppsikt).
    Väl på flygplanet kan man oxå gå fram och tillbaka i gångarna om det spritter för mycket i benen. Och sen kan man ju stå i stolen lite, sitta i ditt knä om det blir jobbigt att sitta i stolen. Ha med lite fika, typ kex, russinpaket eller varför inte färdigdelad frukt från McDonalds. Anners funkar lite "nya" böcker och leksaker (behöver inte vara nya men någon hon inte lekt med/läst på ett tag). Pixiböcker är bra för dom är så små och billiga så det är ju inte världens katastrof om dom skulle glömmas på planet eller bli nerklottrade.
    Min tjej (på 2 år) har precis börjat uppskatta att lyssna på musik i min mp3spelare så när vi ska flyga om en månad så ska jag ladda den full med hennes favorit sånger så hon kan sitta och lyssna på det när hon måste sitta still.
    Låt henne packa en egen ryggsäck (om hon har en) själv men hennes favorit gosedjur/snuttefillt eller vad det nu kan va som hon kan få bära runt på.

Tror att det viktigaste nog är att ta det lugnt och njuta av semestern redan på planet. Va inte rädd att be om hjälp av flygpersonalen och låt dottern få busa och låta lite. Anners blir det ju bara högljut i andra ändan när hon sätter sig emot.

• nallemaja

Bärbar dvd har varit vår livräddare !

• En helt vanlig mamma

Jag ska aka med en 8 veckor och en 2 aring sjalv nasta vecka.

Till 2 aringen ska jag ta med frukt, tablettask, bocker, bilar och var barbara dator fulladdad med tecknad film!
    Alla hans sma saker, sasom frukt och leksaker ska han fa ha i sin lilla ryggsack. Datorn ska vara i min ryggsack och babyn far hanga pa magen.

• Arctura

Var inte orolig, 4 timmar är inte så mycket. Jag flög till Usa (först ca 2,5 tim + byte och sedan 12 timmar) med en 1½ åring & en 4 åring!! Det gick mycket bättre än jag kunnat tro... jag hade värsta mardrömmarna innan resan kan jag lova dig!!

Ett tips är att se till att barnet är lite trött innan flygresan 8genom att såklart inte sova innan och genom att "leka av sig" innan påstigning, då kan det ju hända att barnet sommnar en stund. En bok är bra att ha i handbagaget.

När vi gjorde vår mellanlandning i frankfurt så tog jag ej ut sulkyn, utan min dotter på 1½ år fick gå hela vägen till nästa gate (vi hade iofs 5 timmar på oss) på så vis blev hon trött och när vi sedan flög vidare sov hon ca 6-7 timmar. Sonen på 4 år sov däremot små korta stunder lite då och då.....

Lycka till!!

• Lindie

Vi har nyss varit i Egypten med vår 2-åring och det gick mycket bättre än jag trott. Innan resan laddade jag med lite nya leksaker och böcker, kex, vattenflaska, block och kritor. Man får ju också räkna med att det tar lite på tiden att starta och äta och landa också. Tänk på att inte ha barnet för mycket på golvet om hon/han springer för det kan störa andra och även flygvärdinnorna.
    Lycka till och ha en skön semester om det nu är det ni ska ut på.

• TheCoopers
    Lindie skrev 2009-05-15 13:20:04 följande:
    Vi har nyss varit i Egypten med vår 2-åring och det gick mycket bättre än jag trott. Innan resan laddade jag med lite nya leksaker och böcker, kex, vattenflaska, block och kritor. Man får ju också räkna med att det tar lite på tiden att starta och äta och landa också. Tänk på att inte ha barnet för mycket på golvet om hon/han springer för det kan störa andra och även flygvärdinnorna. Lycka till och ha en skön semester om det nu är det ni ska ut på.
    och än värre så kan det ju bli turbulens och man kan göra sig ordentligt illa om man inte sitter ner och fastspänd

Hade en kollega som bröt ryggen och jag har sett många barn flyga som vantar ... inte kul för ngn
    I'm the me I choose to be ...
  • shangri la

Det där ska nog gå bra ska du se
    Jag ser att du fått jättebra tips redan men kan tipsa om våra knep som vi hade till vår 2åring då vi reste jorden runt.

Som du förstår var det ganska långa flygturer (den längsta 15 timmar!!) men det gick bra. För det första såg vi till att alltid flyga så sent på kvällen som det bara gick, och såg till att trötta ut Theo dels under dagen och även på flygplatsen.

Han hade fått en egen liten ryggsäck med massa skoj, gosdjuret, russin, böcker,litet ritblock osv.

Väl på planet tog vi till alla knep, dvs läsa saga, busa i sätet, ev gå i gången men det är inte alla gånger så uppskattat så det försökte vi undvika så länge vi kunde.
    När han började att tröttna drog vi fram det tunga artilleriet: Den bärbara DVD! Med denna kunde han sitta lungt i timmar..ja, tills han somnade iaf

Så om din dotter gillar tecknat eller annat skoj barnprogram, ladda datorn med det programmet eller om du har en dvd spelare kanske det är lättare. Theo fick sitta med den i knäet, "min dator" som han numera kallar den!

DVD-spelaren är även ett hett tips för att gå på restaurang. Jag vet inte hur era ungar är här i tråden, men vår son har verkligen myror i brallan och kan inte sitta still. Vi vill kunna gå ut o äta någon gång utan att bli tokstressade av sonen så vi tar med dvd-spelaren! Härligt! (vi har tyvärr inte tillgång till barnvakt så det blir detta vår enda lösning om vi vill kunna gå ut o äta)

Anyway, lycka till med flyget!

• Älvali

Jag håller med ovanstående. Oroa dig inte. Jag långflög första gången med min dotter till Latinamerika när hon var 2, ((med 11 timmars bytvänte i Newyork pga av förseningar) och det är mycket mer spännande än tex långbusfärder (när hon dessutom spydde). Brukar ju finnas film att titta på, och mycket spännande . Ibland andra barn på flyget som man kan lära känna osv. Min tjej älskar dockor så jag hade med en liten med mycket kläder och andra saker till, det satt hon och lekte med flera timmar, sen är sånna där "klisteraktivitets-block" bra. Som man kan flytta "klistermärken" på och leka med. På vissa flygbolaf får man sånna när man flyger med små barn tom. Paket har jag oxå kört med, alltid kul. Och böcker som sagt, men min tjej vill hellre att jag ska berätta sagor, hitta på att hon och kompisar gör olika fantasifulla saker, just nu ska det alltid handla om att de får barbiedockor i fiskdamm och dricker läsk (sänt hon INTE får i verkligheten...)
    ANg ont i öronen provade jag att köpa särskilda öronproppar som ska utjämna trycket (earplanes tor jag de heter) men hon gillade aldrig dem. Tuggummi kan hjälpa eller att leka lekar när man gör grimaser vid landning, så att man gapar så stort att det "bubblar loss" i öronen.
    Största problemet när hon var 2 var att hon blev rädd för spolljudet på toaletten, så hon vägrade gå på toa, som tur var hade jag med ett par blöjor (hon hade slutat egentligen) detta höll i sig när vi var borta, en hel månad så jag fick släpa runt på en potta....

Svar på tråden 4 timmar på ett flyg med en 2-åring...HJÄLP!