• Tirnanog

Bästa 7-sitsiga bilen?

För drygt 3 veckor sen fick vi vårt tredje barn. Och sen dess har jag insett att jag blir tokig på vår kombi och vill byta till större bil.
    Så jag undrar helt enkelt vilken ni tycker är bäst?

Vi bor på landet, barnen är 4 år, 2 år och 3 veckor. Behöver ha bra bagageutrymme eftersom vagnen ska med, dessutom har vi en leonberger så hon tar ju också plats om hon ska med

• Svar på tråden Bästa 7-sitsiga bilen?
  • 5barnsmamman

Hyndai trajet , bagageutrymmena i dessa bilar är tyvärr alsrig stora. Men man kan ta bort vilket baksäte man vill och då får man helt okej ytor.

Signe är här 28-4-09
  • Mooki

Min röst går till VW Multivan, T4 eller T5 beroende på ekonomin.
    Då får man både säten och lastutrymme...

• gbg30plus

Intressant tråd! Hakar på här och ser vad folk kommer med för förslag. Vi hoppas på att få ett tredje barn nån gång nästa år och kommer då ha barn i samma ålder som du har nu. Jag hade hoppats att vår kombi (en Volvo V70) skulle räcka för oss och alla bilstolarna, men det kanske blir trångt. Vad har du för kombi, Tirnanog?

• fabi

Vi har en gran picasso, och den var okej så länge vi hade tre barn. inte jätte stor bil, mycke bagage utrymmer och br amed plats, det var tills vi fick barn nr 4. nu har vi en stol där back uppe och det blev lite trångare....får inte direkt plats med vår vagn heller , men det är för att vi har en gammal kombi vagn...så till ter barn jätte bra, till fyra..så där..

• Tirnanog

Vi har en peugeot 406 nu, har tyckt att den har funkat bra tills sista tösen kom. Visst man får plats om man vill men det är inte så behagligt så några längre resor vill man inte göra.

Ok så man får plats med vagn i en trajet även om alla stolar är uppfällda?

• Angelven

Peugeot 807 - den är lixom lite mera krocksäker än en trajet... (5 respektive 3 (!) stjärnor...).

Med 5 säten i får 3 barn lätt plats bak i bilbarnstolar + vagnar och hundar och annat som man nu vill ha med sig.

Vårt rekord är tvillingarna i bakåtvända stolar +pappa+mamma+ bonusstorasyster med pappa+hund och vagn och packning Lite trångt men det gick.

En 807'a rymmer i "kombiläge", dvs utan stolar bak 3000 liter - att jämföra med hälften i en v70.

Vuxna sitter bekvämt och bra på alla platser.

• 5barnsmamman
    Tirnanog skrev 2009-05-14 17:36:22 följande:
    Vi har en peugeot 406 nu, har tyckt att den har funkat bra tills sista tösen kom. Visst man får plats om man vill men det är inte så behagligt så några längre resor vill man inte göra. Ok så man får plats med vagn i en trajet även om alla stolar är uppfällda?
    ja med alla säten i så får vagn och några väskor plats. Vi har 2 bakvända stolar i.
    Signe är här 28-4-09
  • Miss Lau

Vi har precis dammsugit marknaden efter en vettig bil med sju platser och vi tyckte att Renault Grand Espace var den bästa och rymligaste bilen om man alltid ska ha sju stolar.

Men eftersom vi prioriterade en lite mindre bil (billigare och smidigare) köpte vi ändå till slut en Mazda 5. I den åker fem jättebra och då är bagageutrymmet jättestort! Fäller man upp de två bakersta stolarna blir dock bagaget minimalt.

• Jontesfru

Här har vi faktiskt köpt en Renault Grand Espace. levereras i augusti! Den var super. När vi tagit bort de 2 bakersta sätena fick vi in alla hjälpmedel utan några  problem alls. O även om man skulle vara 7 som åker någon gång så sitter de helt OK där bak. Fast vi är ju bara 2 vuxna o 2 barn i familjen så vi behöver ju bara 4 sitsar i normalfallet. Så vi kommer kunna ta med Axels barnvagn, gåstol o matstol i den mot att i vår Volvo V70 får vi välja 2 av de 3, men då får vi tråkla, för bara barnvagnen tar i stort sett upp hela bagageutrymmet.

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Mumin75

Vi har en Cheva Transsport och är helnöjda. Stor o rymlig... vi har 4 barn, de två äldsta döttrarna sitter längst bak, småtjejerna i sina bilstolar i mitten och så vi fram. Bagadeutrymmet ser inte så stort ut vid första anblicken men man får vekligen plats med mycket därbak. Vi kan ställa in vår kombivagn utan att fälla ihop den, jättesmidigt om man bara ska in till stan eller så och behöver vagnen med sig... bara att lyfta in där bak o köra ... sen gillar jag lyxet med den elektriska bakdörren, bara o trycka på en knapp så öppnas den

Jag har inte kollat på så många bilar i denna storleken så jag har ju inte så mycket o jämföra med men sambon som har sett lite fler bilar var fast besluten att det var en Cheva transsport vi skulle ha, men hans beslut hängde nog också lite på utseendet . Känner några som har chrysler (stavas det så?) o det verkar vara ganska mycket problem med dessa bilar. Enligt sambon så är det största problemet med bilar i dessa storlekar att växelådan pajar fortare... och hos just chrysler verkar detta problemet vara lite större än på andra stora bilar.
    När vi köpte vår cheva (beg) så hade den ny växellåda, mycket därför vi valde just den chevan... kändes ganska tryggt att slippa oron för den utgiften.

• Danne74

Chevrolet Suburban.

Den rymmer 9 personer utan att vara buss, tillåten maxlast är 1300 kg.

Vikten (2700 kg) och den höga höjden (4x4) gör den krocksäker samtidigt som man har bra framkomlighet vintertid.

Med rätt motor (diesel 6.5 liter turbo) så är det en ypperlig dragbil, rätt körkort (E-kort) tillåter 3500 kg.

Förbrukningen är sansad med ca 1.2-1.5 liter diesel per mil men skatten är hög såvida man inte väljer en skattefri modell (innan 1979).

Med 6 personer ombord så har man 180 cm lastutrymme kvar baktill, man kan alltså köra 6 personer och två kylskåp igenom 30 cm blötsnö med det här fordonet, en upplevelse kan jag lova...

Med 9 personer ombord så finns ändå ett större utrymme kvar baktill för bagage än exempelvis en Volvo 740 och med 3 personer och båda sofforna nedfällda så går det in enorma mängder bagage och 250 cm långa saker med stängd baklucka.

Trots formatet (längd 560 cm, bredd 203, höjd 195 cm) så är den förbluffande smidig och lättkörd med servostyrning och automatlåda. Bränsletanken rymmer 160 liter men accelerationen är medioker på grund av hög vikt.

• Fåret Shaun

Vi är på jakt efter en beg toyota avensis verso. Då vi kollat runt och gilar den.

Toyota har även bra vilkor för deras beg bilar om de säljs via toyota handlare helatiden
    Vem leker smatterband idag då?
Svar på tråden Bästa 7-sitsiga bilen?