• Bellan80

Hur ser man själv att det är tjej eller kille på UL?

Tänkte inte ta reda på könet när vi går på Ultraljud utan tänker försöka klyra lite själva;)
    Nån som vet hur man själv ser om det är en tjej eller kille? Har läst något med att det är "två streck" (?) eller nåt när det är något av könen?
    Nån som vet?

Ps. ingen behöver skriva att man ser på barnet om det har snopp eller ej;) för det kan jag fakstikt klura ut själv:=) Är ju inte säkert att man kan se det..

• Svar på tråden Hur ser man själv att det är tjej eller kille på UL?
  • Thösen

Man brukar säga att ser man inget så är det en tjej. DVS på en kille ser man en pung och en liten snopp.
    Är man expert så kan man ibland se på en UL-bild, 3 små vita streck som tyder på att det är en tjej. Fick veta detta av min lärare som är utbildad BM.

• Elfva

men är könsorganen utvecklade så pass tidigt att man ser pung och snopp?

Nå väl, jag hoppas att de svarar när vi frågar, ifall de kan se något vill säga, man har ju hört om bebisar som envist ligger så att inget syns...

• MartinaDahlqvist

Vi tog inte reda på vad det skulle bli men på ett av våra ultraljudsbilder syndes det ganska väl att det var en pojke {#lang_emotions_smile}
    Men det är ju som sagt olika beroende på hur bebisen ligger .

• Forbidden

Jag gjorde ett vul i v 12 när jag väntade min son, då såg vi honom lixom uppifrån, han låg på rygg me benen isär, och då såg de ut om jag försöker förklara: Som en snopp som man ritade när man va liten. låter de konstigt? nästan lite som en hand som pekar finger.
    jag fick dock aldig bekräftat när jag frågade läkaren om de va en snopp men ut kom ju en kille så jag hade rätt.

• vadskajaghetadå

Det är inte alltid man kan se om dte är en snop eller ej, jag trodde nästan att min tjej hade en snopp, såg ut som ett långt streck bara, sen var det visserligen två små streck, knappt synbara, men de såg ut att vara pungkulor.

Nu kanske det inte är möjligt att se kulorna då de inte har några ben i sig men ändå.

i v 23 gjorde vi könsul med pojken och då såg man ett streck som stod ut, står det inte ut så kan man säga att det är en tjej.

Men han som gjorde ul på mig i v 20 (överläkare på ultraljudssektionen) sa att vid ett fåtal gånger står snoppen upp och då synns den inte alla gånger.

• GullpuckotMe

det beror ju på i vilken vecka man tittar på könet med o i vilka vinklar! vi fick se underifrån när dom mätte lårbenen i vecka 26 . o då såg vi två "hamburgare".

så det e två flickor i min mage :D

vilket blivit bekräftat ännu en gång i vecka 29 med.

ska på UL nästa vecka igen, det e nog två tjejer då med :D

Svar på tråden Hur ser man själv att det är tjej eller kille på UL?