• Roslin

Ergenyl - koncentrationen gåe ej upp...

Hej!!

Undrar om någon har varit med om samma sak och vet vad det kan bero på? Min dotter har epelepsi. Var några månader helt anfallsfri, men efter medicin justeringar började hon få nya anfall. Detta var för ca 2 månader sen. Dom har byt ut hennes mediciner och hon får nu Ergenyl och Iktorvil.

Problemet är att dom inte får upp koncentrationen på ergenylen. Hon ligger på ca 300 och det ska ligga mellan 500-600. Den koncentrationen hon har nu var samma när hon fick 3 mlx2 som nu närhon får 9mlx2. Idag hade provet tom gått ner lite.

Läkarna säger att dom tycker att det är konstigt, men jag skulle vilja ha en förklaring på det!!

Någon som vet???

• Svar på tråden Ergenyl - koncentrationen gåe ej upp...
  • Mosaik

Hej..
    Min sons koncentration låg på 300 nånting sisst.. Ganska lågt ja, men just nu funkar det för wille... Han får ergenyl 4,5 ml*2 om dagen.

Är din tjej krampfri nu?
    Kunde de inte ändra tillbaka medicinen till den dosen den var innan den första justeringen?

Konstigt att de inte vet varför koncentrationen inte går upp i blodet, och det känns ju som om det inte gör någon nytta, varken från eller till med höjningen om inte koncentrationen går upp...Men det är ju bara en tanke från min sida.

Hoppas ni får nån förklaring snart

kram 

*stolt mamma*
  • Roslin

Tack för ditt svar!! Lilltjejen har fortfarande kramper, rätt så mycket. Det har dock blivit lite, lite bättre dom sista dagarna.

Dom vill inte ändra tillbaka för dom vill inte ha henne kvar på den medicinen hon hade innan. Hade fenobarbital som dom säger är bäst när dom är spädbarn. Nu är hon 15 månader och läkaren är inte alls sugen på att ge den till henne. Hon säger att ergenyl är en jätte bra medicin och tror fortfarande på den...

Jag hoppas verkligen att hon harrätt eftersom vi hålt på med detta nu i 2 månader!!!

Svar på tråden Ergenyl - koncentrationen gåe ej upp...