• Songs from the wood

Konstigt namn?

Jag har fått dille på namnet Amalia. Tycker att det är jättefint till en flicka, om man skulle få någon i framtiden. Vad ger namnet för associationer hos just dig?
    Egentligen bryr jag mig inte jättemycket om vad andra tycker om namnet utan är mest nyfiken.

Läste i en annan tråd att folk tyckte att det var ett konstigt namn. Jag gillar ovanliga namn och varianter som Emilia och Amelia tycker jag är fina men totalt uttjatade.

• Svar på tråden Konstigt namn?
  • Bebisfixerad

amalia e ju jätte gulligt :)

• orakad balle med tallbarrsdoft

de är väll ett gammalt vanligt namn det också. Har inge speciellt emot det eller för det, låter som de flesta emma, anna, hanna namnen

googlade:
    Kvinnonamnet Amalia och varianten Amelie är troligen en latiniserad form av gotiska namn som börjar på Amal- som betyder aktiv, verksam, sysselsatt.

Amelie är mest vanligt i Skåne. Smeknamnsvarianter av Amalia och Amelie kan vara Amy, Mela, Malla, Ami, Li eller Melly.

Under mitten av 1900-talet var Amalia och Amelie relativt ovanliga namn men har ökat markant i popularitet sedan 1970-talet. Den 31 december 2005 fanns det totalt 2 865 personer folkbokförda i Sverige med namnet Amalia och 2 022 med namnet Amelie, varav 492 respektive 1 173 med namnet som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 68 flickor namnet Amalia och 81 namnet Amelie, varav 17 respektive 51 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

• Tinisen1

Känner en som heter Amalia så för mig är det ett fint namn, och på ett barn passar det super bra tycker jag. :)

• Songs from the wood

Trevligt att det är några fler som gillar det =)

• Emjah

Amalia hette en baby i den babygruppen jag gick i för 10 år sedan.
    Är ett ok namn men inte på favvolistan dock =)

• Songs from the wood

Jag gillar också Amelie men tycker att det har blivit lite för vanligt den senaste tiden. Har sett i tidningen att det är många häromkring som döpts till det.

Svar på tråden Konstigt namn?