• ettplustack

Visdomstand som växer i sidled

Hejsan var hos tandläkaren igår och fick se på bilderna att en visdomstand i underkäken kommer växa helt i sidled mot mina andra tänder om den börjar växa, nu är jag så orolig, har någon varit med om liknande? Jag har fått visdomständerna på andra sidan både uppe och nere men på denna, höger sida här de inte kommit varken uppe eller nere

• Svar på tråden Visdomstand som växer i sidled
  • FrkSommar

Alla mina visdomständer växte på fel håll, de växte liksom mot de andra tänderna så jag var tvungen att operera bort dem men det gick hur smidigt som helst! Du behöver säkert inte oroa dig!

• Leanbh

alla mina visdomständer ligger i sidled mot de andra tänderna, upptäckte detta förra året hos tandläkaren. Hon vill avvakta och se om de kommer växa mera, jag vill helst inte opereras. Mina framtänder i underkäken har blivit ihoptryckta pga detta och är numera sneda och täta istället för raka och fina som de alltid varit. Hon gjorde en avgjutning för att kunna jämföra nu ett år senare, och mina har inte växt nåt mer iaf.

Lycka till!

• Hemligalåda

Mitt råd till alla, om tänderna kan behövas opereras bort så se till att gör det så snabbt som möjligt. Innan asen växer sig fast i kindbenet, det är verkligen ingen höjdare att slipa bort en bit av kindbenet ska ni veta.

• Kimban

min växer så med, vet inte om de är alla eller bara nere, men nu när ja tänker på det tycker ja det är svårare att få mellan tandtråden.. Ska höra nästa gång ja är där..

Är inte det dyrt att operera bort de?

• Hemligalåda
    Kimban skrev 2009-05-14 15:49:07 följande:
    min växer så med, vet inte om de är alla eller bara nere, men nu när ja tänker på det tycker ja det är svårare att få mellan tandtråden.. Ska höra nästa gång ja är där.. Är inte det dyrt att operera bort de?
    Jo det kostar en del men man har liksom inget val.
  • Lotlas
    Kimban skrev 2009-05-14 15:49:07 följande:
    min växer så med, vet inte om de är alla eller bara nere, men nu när ja tänker på det tycker ja det är svårare att få mellan tandtråden.. Ska höra nästa gång ja är där.. Är inte det dyrt att operera bort de?
    Jag drog ut båda i överkäken hos tandläkaren, då hade de i och för sig kommit fram en del. Det kostade väl runt 1000 kronor för båda. Sedan opererade jag ut båda i underkäken och det kostade drygt 2000 kronor på käkkirurgen. De opererade båda vid samma tillfälle, annars hade det blivit dyrare tror jag.
  • Leanbh

Min tandläkare sa att mina växer under käkbenet, de har aldrig kommit igenom, så i mitt fall måste de bryta käkbenet för att få ut tänderna! Och detta ville de göra under lokal bedövning! Eh...nä tack!

• ettplustack

Oj vilka blandade svar . Min i underkäken låg med kronan mot de andra tänderna och jag har kännt spänningar i käken flera gånger och trott att nu kommer tanden men det har den inte gjort och det är ju inte så konstigt, min tandläkare ville vänta tills jag får ont, om jag får infektioner osv annars skulle den inte skapa något problem sa han. Men tanden såg fullstor ut och när jag var hos tandläkaren sist, något år sedan så såg man bara att tänderna fanns men man såg inte att de växte i sidled osv utan då måste ju tanden växt och det gör den väl inte om den inte vill komma fram ? Jag hade inga hål för övrigt och är bara 20 så jag skulle ta en tandvårdsförsäkring för 120 kr i månaden och om jag får problem med tanden så skulle det inte kosta något men jag har alltid fått lustgas när jag lagat hål och de kan ju glömma att jag tänker vara vaken i alla fall :)

• Lotlas
    ettplustack skrev 2009-05-14 16:07:36 följande:
    Oj vilka blandade svar . Min i underkäken låg med kronan mot de andra tänderna och jag har kännt spänningar i käken flera gånger och trott att nu kommer tanden men det har den inte gjort och det är ju inte så konstigt, min tandläkare ville vänta tills jag får ont, om jag får infektioner osv annars skulle den inte skapa något problem sa han. Men tanden såg fullstor ut och när jag var hos tandläkaren sist, något år sedan så såg man bara att tänderna fanns men man såg inte att de växte i sidled osv utan då måste ju tanden växt och det gör den väl inte om den inte vill komma fram ? Jag hade inga hål för övrigt och är bara 20 så jag skulle ta en tandvårdsförsäkring för 120 kr i månaden och om jag får problem med tanden så skulle det inte kosta något men jag har alltid fått lustgas när jag lagat hål och de kan ju glömma att jag tänker vara vaken i alla fall :)
    Får du lustgas för att du är rädd? Om du inte är rädd så kan jag säga att med den bedövning som jag fick när jag opererades så kändes det inte ett dugg! Och det är ingen överdrift, för jag är ganska harig när det kommer till smärta.
  • Gollagolla

Tog bort en visdomstand för ca en månad sedan. Den växte också snett (låg på sidan i stället för upprätt). Den hade växt färdigt så skulle förmodligen inte trycka mer på de andra tänderna än va den redan gjort. Därimot kan de lätt bli som en ficka i tandkötten efter den sista tanden (mellan den sista tanden och där visdomstanden skulle varit om den kommit upp om ni förstå vad jag menar). I den fickan fastnar matrester som man inte får bort med hjälp av tandtråd eller vanlig borstning. Detta kunde leda till att man i framtiden får stora problem med tex inflamation som gått ned i käken mm.

Svar på tråden Visdomstand som växer i sidled