• Felicia6

Köksrenovering. Vart börjar man?

Har googlat runt överallt känns det som för att "läsa på" inför köksrenovering men jag får bara mer frågor i skallen ist för att lösa några svar.

Har försökt söka runt här på familjeliv men med ungefär samma resultat.

Jag har koll på att man mäter upp köket och kollar runt kök hos olika affärer och att man kan rita upp köken i ritningsprogram osv. Check

Men. Resten då?
    River man bara ner köket som finns sen innan hursomhelst lr går man efter vissa "regler"? Hur gör jag då jag tar bort diskbänken och blandaren? Måste man stänga av vattnet, och hur gör man då? Hur gör man då diskmaskinen ska kopplas ur?

Ska man alltid spackla och sätta upp nya väggar där gamla skåpen suttit lr är det bara vissa som gör det av nån speciell anledning?

Sätter man upp dom nya skåpen direkt på betongväggen och hur isf? Vilka skruvar osv är bäst att använda? Eller ska man sätta upp nån sorts regel på väggen först och sen skåpen i den?

Hur byter man ut en tvågreppsblandare mot en engreppsblandare? Är det något man kan göra själv eller måste det anlitas en rörmokare?

Man har ju ofta nåt eluttag i det gamla köket någonstans, låter man det vara och sätter nya köket på det, eller måste man anlita en elektriker alltid då man byter kök?

Hmm, jag tror jag hade fler frågor men börjar väl med dessa som jag kommer ihåg. Är det nån vänlig själ där ute som kan hjälpa med svaren eller som vet av nån jättebra sida där allt sånt här står väldigt konkret och bra?

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Köksrenovering. Vart börjar man?
  • Lotlas

Många av dina frågor kan affären där du köper ditt nya kök svara på.

Rörmokerijobb får du göra själv, men det ska göras på ett fackmannamässigt sätt, annars kan det bli så att försäkringen inte gäller vid vattenskada t.ex.

Eljobb får du inte göra själv (220 V), det måste alltid en elektriker göra. Man måste inte anlita elektriker annat än om man ska ansluta en spis/ugn eller diskmaskin som inte har stickpropp.

• Hallonmun

det enda jag kan tipsa om är att det har införts nya byggregler för hur kök ska se ut, det ska vara tätskikt och lutning osv ung som i badrum, så ska du göra en större renovering av köket så det viktigt att sånt blir rätt, vet dock inte var man hittar dessa nya regler. Vi fick reda på detta när vi besiktade vårt nyinköpta hus...

• Ugglans mor

Hej Felle!
    Vi har just renoverat ett kök. Och jag hade ingen aning om hur man gjorde sånna här saker.
    Så vi anlitade en kille som gjorde allt.

Känns bättre när man inte har en aning.

• johandra

Oj det var många frågor..

gamla köket river man bara ner efter bästa förmåga. Kan ni inget om rörmokeri så råder jag er till att ta dit en rörmokare. Det är svårt att få allt tätt även när man kan det. Kostar en slant men det är det värt.

Ja ni måste plugga vattenrören i köket innan ni tar bort blandare/diskmaskin.

Blandaren byter man sen ut bara mot en engreppsblandare,de ser lika ut undertill så det är inga konstigheter. Men som sagt,anlita en fackman.

Nya kökets skåp sätter man upp direkt på väggen,utan regel. Fråga i köksbutiken vad de rekomenderar för skruv i betongvägg.

alla fasta elinstallationer måste utföras av fackman. Stickkontakter och lampor får man fixa själv och man får även byta strömbrytare själv(konstigt nog). Men även här gör ni nog bäst i att anlita fackman.

Om era befintliga väggar är i bra skick så finns det ingen anledning att sätta upp gips eller fixa dom i onödan.

Lycka till med renoverandet!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
Svar på tråden Köksrenovering. Vart börjar man?